Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan du tok provera kur og hvorfor?

Tok du pergo etterpå, hvor lenge etter avsluttet Proverakur?

Anonym poster: 36730974d8537171e85d8bd0e71b539c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvordan du tok provera kur og hvorfor?

Tok du pergo etterpå, hvor lenge etter avsluttet Proverakur?

Provera skal tas i samarbeid med legen, som også forteller deg når du skal begynne og hvordan du skal ta de. Og også når du skal starte på Pergo.

For min del startet jeg på Primolut N (samme som Provera) på et tidspunkt legen gav meg, da jeg ikke hadde mens av meg selv. Deretter begynte jeg med Pergo på blødningsdag 5, andre igjen begynner på blødningsdag 2-3, avhengig av hva legen har sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har ikke menstruasjon (har ikke hatt det på 3(!!!) år :(

Fått pergotime 4 ganger uten effekt.

Etter å ha lest her inne, (spesielt svarene fra deg! :helen: ) forstod jeg at jeg burde skifte gynekolog pga han bare ga meg tbl, uten å følge opp.. Og jeg er uerfaren på dette området og føler meg så forvirret og fortvilt!! :(

Uansett har jeg skiftet gynekolog, som skrev ut Provera til meg som jeg skal ta i 6 dager og så evt. begynne på Pergo.

Gynekologen forklarte meg at jeg skal ta Provera i 6dager for så evt. starte på Pergo.

Bare lurte på hvor mye og lenge dere andre tar.

Når kommer blødningen egentlig?? Jeg har gått på den i 6 dager nå, men det er ikke engang tegn til noe blødning? :(

Jeg venter nå på å komme til hos en tredje gynekolog nå pga to vidt forskjellige svar, så trenger en "second opinion"..

Har gått til to private og venter nå på time hos en offentlig.

Meeen, ting tar tid dessverre.. Er bare så sint på meg selv pga jeg ikke har fått øynene opp før..

En ønsker jo å ha tiltro til legene en går til :(

Skrevet

Høres ikke ut som om du har maks flaks med gynekologer..

Hvilken dose pergo har du gått på? Er dosen økt ved dette forsøket?

Jeg kjenner dessverre ikke Provera så godt, da jeg selv har brukt Primolut N. Men jeg trur de er ganske like. Jeg reagerer på seks dagers behandlingstid. Jeg har tatt Primolut N i 11 dager, deretter kommer blødningen 2-3 dager etter siste pille. Du får altså ikke blødning før du slutter på pillene. Så starter man på Pergo på dag 3-5, alt etter hva legen har gitt deg beskjed om. Mulig dette står på resepten, og klistremerket apoteket har satt på pakningen?

Synes du skal ta en telefon til gynekologen. Og få bekreftet at du bare skal gå på Provera i 6 dager, og høre hvilken dag du skal starte med Pergo på?

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg har vært litt uheldig med valg av gynekologer ja..

Tenkte at visst jeg gikk privat kom jeg raskere til og at de var flinkere :sjenert:

Jeg begynnte med dobbel dose på Pergo og siste var trippel..

Er trippel maks dose?

Det står ikke antall, står bare at jeg skal ta i 6 dager..

Får ta en tlf ja..

Okei, så blødningen kommer ikke før etter jeg slutter på tbl. Det var betryggende å vite!

Tusen takk for at du gidder å svare meg, setter pris på det!!

Skrevet

Jeg fikk også utskrevet Provera fra min gynekolog pga mensen var uteblitt i flere måneder/år. Men fikk ingen oppfølging etter dette og da skjedde det ikke noe mer, dvs eggløsningen kom ikke av seg selv etter menstrasjonen som Provera fremkalte. Neste gang jeg var i kontakt med "vaginalegen" fikk jeg beskjed om å prøve en ny provera-kur i 10 dager for å sette mensen igang - for så å fortsette med Pergotime tabletter (2 per 5-9 dag). DA FIKK JEG EGGLØSNING!! :danse:

Til ditt spørsmål om når du kan vente mensen etter Provera: Tror det er veldig individuelt, men hos meg kom TR etter 3 dager etter endt kur ved første forsøk og samme dag som jeg sluttet med kuren ved andre forsøk.

Så min erfaring er da at hverken Provera eller Pergotime fungerer hver for seg, så lenge man hverken har Mensen eller EL.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Så min erfaring er da at hverken Provera eller Pergotime fungerer hver for seg, så lenge man hverken har Mensen eller EL.

Provera gir ikke automatisk eggløsning, det er ingen midler i dette som sørger for eggløsning. Den brukes derfor aldri alene som behandling for ufrivillig barnløshet. Men hos enkelte som ikke har hatt mens på en stund kan provera kickstarte syklusen, slik at man får normale sykluser og eggløsning. Dette gjelder under 50%.

Pergotime kan virke helt fint uten at man har hatt en bortfallsblødning først. Men det å starte i kvinnens naturlige syklus, eller ved bortfallsblødning etter Provera/PrimolutN, kan gi en bedre effekt da systemet er nullstilt først. Derfor bruker de fleste gynekologer medikamentene på denne måten, men mange velger også å gå rett på pergokur avhengig av hva de ser på ultralyd.

Skrevet

Jeg har tatt provera i 10 dager, og har nå gått ei uke uten at TR har kommet på besøk.. står i det der papiret som følger med at TR som regel dukker opp mellom 3-7 dager etter pilleslutt. så jeg venter i spenning! har også fått pergotime som jeg skal starte med 5. syklusdag! må bare den der hersens tanta dukke opp først!

Skrevet

Jeg har tatt provera i 10 dager, og har nå gått ei uke uten at TR har kommet på besøk.. står i det der papiret som følger med at TR som regel dukker opp mellom 3-7 dager etter pilleslutt. så jeg venter i spenning! har også fått pergotime som jeg skal starte med 5. syklusdag! må bare den der hersens tanta dukke opp først!

Det som kan skje er at du har fått spontan eggløsning mens du har gått på provera. Da kommer blødning først ca 14 dager etter eggløsning uavhengig av når du tar siste pille. Kroppens egne hormoner overstyrer hormonene i provera, for å si det på en enkel måte.

Jeg har opplevd dette en gang. Jeg temper alltid, uansett hvilke medisiner jeg går på, så da så jeg tydelig at jeg fikk ett temphopp mitt i primolut kuren (samme som provera).

Også er det enkelte som ikke får blødning. Jeg hadde aller først ventet en liten uke og sett om blødning dukket opp. Deretter tatt en telefon til gynekolog for å høre hva dere gjør.

Skrevet

Det som kan skje er at du har fått spontan eggløsning mens du har gått på provera. Da kommer blødning først ca 14 dager etter eggløsning uavhengig av når du tar siste pille. Kroppens egne hormoner overstyrer hormonene i provera, for å si det på en enkel måte.

Jeg har opplevd dette en gang. Jeg temper alltid, uansett hvilke medisiner jeg går på, så da så jeg tydelig at jeg fikk ett temphopp mitt i primolut kuren (samme som provera).

Også er det enkelte som ikke får blødning. Jeg hadde aller først ventet en liten uke og sett om blødning dukket opp. Deretter tatt en telefon til gynekolog for å høre hva dere gjør.

aha! d var jeg faktisk ikke klar over at det kunne skje :) det er en uke siden i morgen at jeg sluttet med provera, men du mener at jeg burde vente en ukes tid til?

:)

Skrevet

aha! d var jeg faktisk ikke klar over at det kunne skje :) det er en uke siden i morgen at jeg sluttet med provera, men du mener at jeg burde vente en ukes tid til?

:)

Jeg er forsiktig med å si hva andre skal gjøre. Personlig hadde jeg ventet en uke, men jeg kjenner egen kropp veldig godt og er veldig komfortabel (i mangel av et bedre ord) med medisinering og å vurdere slike ting selv. Men det skader jo heller ikke å ta en telefon til gynekolgen og spørre. Enten ber han deg vente, ellers så ber han deg komme inn til ultralyd, eller at du bare skal starte på pergo uansett.

Dersom han sier det siste hadde jeg (igjen helt personlig) bedt om å få se det ann en uke til. Det at mensen plutselig dukker opp likevel kan ødelegge kuren. Og det at kroppen ikke er nullstilt når du begynner kan forringe effekten av pillene.

AnonymBruker
Skrevet

Må bare fortelle dere at jeg har fått menstruasjon!!!!!

For første gang på 3(!!!!!!) år, ble så glad at jeg begynnte å gråte da jeg merket det i går..

Huff, høres sikkert helt teit ut nå, men det er en stor lettelse!!

Kanskje ting begynner å komme i orden, at jeg kan bli gravid likevell?? :bolledeig:

Nå er det pergotime som står for tur. Men han sa ikke hvilken dag jeg skulle begynne med det? Bare at jeg skulle ta det når jeg fikk menstruasjon... Hmm...

Skrevet

For første gang på 3(!!!!!!) år, ble så glad at jeg begynnte å gråte da jeg merket det i går..

Kanskje ting begynner å komme i orden, at jeg kan bli gravid likevell?? :bolledeig:

Nå er det pergotime som står for tur. Men han sa ikke hvilken dag jeg skulle begynne med det? Bare at jeg skulle ta det når jeg fikk menstruasjon... Hmm...

Jaaa!! :hoppe: så bra! :) jeg også fikk den her om dagen jeg også etter å ha tatt provera! :) Starter med pergo 5. syklusdag her :)

Skrevet

De aller fleste starter på syklusdag 3, 4 eller 5, dette være avtalt med legen din. Syklusdag 1 er første dag med skikkelig blødning.

Så er det viktig å følge opp at du får eggløsning. Helst ved blodprøve på dag 21-23. Enkelt blir også bedt om å ta eggløsningstester for å se om eggløsning oppnås.

AnonymBruker
Skrevet

Jaaa!! :hoppe: så bra! :) jeg også fikk den her om dagen jeg også etter å ha tatt provera! :) Starter med pergo 5. syklusdag her :)

Spennende!! Masse lykke til!! :)

Hvor lenge etter du var var ferdig med provera kom menstruasjonen hos deg?

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste starter på syklusdag 3, 4 eller 5, dette være avtalt med legen din. Syklusdag 1 er første dag med skikkelig blødning.

Så er det viktig å følge opp at du får eggløsning. Helst ved blodprøve på dag 21-23. Enkelt blir også bedt om å ta eggløsningstester for å se om eggløsning oppnås.

Takk for svar, Athene!

Håper virkelig ting går i orden nå..

Skrevet

Spennende!! Masse lykke til!! :)

Hvor lenge etter du var var ferdig med provera kom menstruasjonen hos deg?

Tok åtte dager etter at jeg var ferdig med provera! :)

Skrevet

Eg fekk pergo i naturlig syklus, altså ikkje med Provera. Eg fekk beskjed om å begynne pergo på dag 3-5 etter start av mens (ikkje spotting, men når det begynner å blø skikkelig). Gynekologen skreiv opp dag 4 på resepten.

AnonymBruker
Skrevet

Har et litt rart spm, men jeg lurer på om det går an å ha eggløsning/ bli gravid den uken en har menstruasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Anyone? :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...