Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 70 studiepoeng forsinket i utdanningen. 30 poeng av dem er fordi jeg har vært syk, det kan dokumenteres. jeg var dog ikke syk hele semesteret, men siste halvdel. Jeg vil gjerne studere til høsten, men jeg får ikke lån og da kan jeg ikke det, og konteeksamen er dessverre ikke før til jul.

På lånekassen sine sider står det at om forsinkelsen skyldes sykdom kan man likevel ha rett til støtte når man er mer enn 60 studiepoeng forsinket. Men det står ikke noe om hvordan jeg kan få støtte. Er det sånn at lånekassen kan stryke de 30 poengene jeg er forsinket hvis jeg sender inn dokumentasjon på at jeg har vært syk? det står jo ikke noe om hvordan det her gjøres.. har noen her inne søkt om støtte ved forsinkelse over 60 studiepoeng pga sykdom?

Anonym poster: 8ceca39e14bb1ca7ea671f4c962b3996

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt direkte med dem og spurt! Den lille kontakten jeg har hatt med Lånekassen har vært hyggelig, så det er ikke skummelt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, har vært i samme situasjon selv. Var en av de som prøvde å komme inn på Profesjonsstudiet i psykologi, og tok opp fag for å få A i snitt. Etterhvert havnet jeg litt over 60 sp bak. Lånekassa brydde seg ikke om at jeg i realitet hadde vært fulltidsstudent, da regelen var at man ikke fikk nye studiepoeng for å forbedre samme fag.

Etterhvert kom jeg meg faktisk inn, og levde da 1 år uten lån og stipend fra lånekassen. Jobbet ved siden av skolen og i alle ferier i stedet.

Får lån og stipend av de igjen nå, så det er deilig! Er en utrolig ubehagelig følelse det der, det går jo utover alt!

Jeg ville rådet deg til å ringe dem, eller gå inn på lånekassens sider selv og lese om der det står om "sykdom". Du må nok sende inn et brev/søknad der du forklarer situasjonen og sier at du søker om at du kan få lån og stipend til høsten likevel. De sletter nok ikke de 30studiepoengene du ligger bak, men kanskje de blir ugyldige/at de ser bort i fra dem. Du må alltid ha med legeerklæring når du søker om slike ting, slik at det blir kvalitetssikret at du ikke bare finner på at du var syk :)

Men kjapp deg å få gjort det nå!! 20.juli begynner rushet da alle kommer inn på studier og begynner å tenke på å måtte få søke om lån og stipend.

Håper ting går i orden for deg!

Anonym poster: 56baa9e395268acb39c9b5e1e4f6ac47

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det står nesten ingenting og forsinkelse pga sykdom på Lånekassen sine sider. Så jeg vet ikke hvor mye som skal til for å få det, eller hva de skal ha av dokumentasjon osv?

Jeg skrev i hovedinnlegget at jeg kan dokumentere at jeg har vært syk, men har jo egentlig ikke noe dokumentasjon på det! Men jeg var mye innom legen i den tiden. Dessverre tok ikke legen problemene mine helt seriøst.. fordi han fant ikke ut hva som feilet meg heller.

Jeg bor et annet sted nå, langt unna legen min. Men jeg vil sende han et brev og be om å få hans erklæring på at jeg var syk i den perioden og ikke hadde mulighet til å følge undervisning. Håper han gir meg det da.

Tror dere det blir vanskelig for meg å få studielån?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det blir vanskelig for meg å få studielån?

ts

Om legen dokumenterer at du var syk og at du var ute av stand til å studere/at forsinkelsen din skyldes sykdom er det ingen problem å få lån.

Men du må dokumentere det som sagt.

Det er forøvrig ikke slik at de sletter forsinkelsen, men de godtar den. Det vil også si at du ikke kan bli forsinket igjen, du har ingenting å gå på, med mindre du kan dokumentere evt nye forsinkelser også med sykdom.

Anonym poster: b9fa7890db8db331b418d44ae5ca6c11

AnonymBruker
Skrevet

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/

Har du vært syk i mer enn 14 dager har du rett på sykestipend for perioden du har vært syk, dette teller ikke som "vanlig lån og stipend", så forsinkelser under denne perioden er "dekt". På linken jeg poster står det hvor du søker, senest 6 mnd etter sykdom!

Anonym poster: 6e464a651bb1384de850b56b199c7777

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært syk i mer enn 14 dager har du rett på sykestipend for perioden du har vært syk, dette teller ikke som "vanlig lån og stipend", så forsinkelser under denne perioden er "dekt". På linken jeg poster står det hvor du søker, senest 6 mnd etter sykdom!

Man kan få godkjent sykdom som forsinkelse selvom man ikke fikk sykestipend iden perioden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at forsinkelser er "dekt" i den perioden? Så ikke noe om det der.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få godkjent sykdom som forsinkelse selvom man ikke fikk sykestipend iden perioden.

Men hvis jeg får legeerklæring på at jeg har vært syk, så skal jeg nok søke om sykestipend og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...