Gå til innhold

Hvilke banker gir lån utover 3x årsinntekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alenemor og ganske fortvilet, siden så langt har ingen banker vært villige til å gi meg et lån på ca. 4 ganger min årsinntekt. Vet at normal og anbefalt praksis er å gi lån kun inntil ca. 3 ganger årsinntekt, men jeg har kun en inntekt og føler at det er rimelig håpløst når siden ingen banker har innvilget lånet jeg trenger. Vil ha nok egenkapital til lån på ca. 2 millioner, men det vil være et lån som er ca. 4 ganger årsinntekt. Vet at jeg kommer til å klare et slikt lån, selv om renten øker med 5% siden jeg har mulighet til å kunne nedbetale raskere de første 2-3 årene før renten blir så høy, samt at et lån på ca. 2 mill vil bli reduert til 1.7 når jeg får frigjort egenkapital ved salg av nåværende bolig.

Uff, jeg er kjempelei meg for "drømmeboligen" ligger for salgt til rundt 2 millioner, og jeg aner ikke hvilken bank som kan være villig til å innvilge meg et slikt lån. Har kun et studielån på ca. 40 000 utover vanlig nåværende boliglån, ingen betalingsanmkerkninger noensinne, har ikke fått økonomisk hjelp hjemmefra siden jeg flyttet etter videregående. Har aldri misligholdt nåværende lån, men likevel vil ikke lokalbanken min, som jeg har vært trofast kunde hos hele livet, innvilge meg nødvendig lån.

Noen som har anelse om hvilke banker som an gi lån utover 3 ganger årsinntekt?

Anonym poster: 5ab0b770795efe81a341a968ab4e4c8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn har du?

Anonym poster: b3f97536412c3f50c149699a60a90b81

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn har du?

Anonym poster: b3f97536412c3f50c149699a60a90b81

2. Jeg får imidlertid utvidet barnetrygd, og dekket ca. 60% av barnehageutgifter.

AnonymBruker
Skrevet

2. Jeg får imidlertid utvidet barnetrygd, og dekket ca. 60% av barnehageutgifter.

Glemte å skrive at jeg har høyere utdannelse, og fast jobb med årsinntekt som nærmer seg 500 000.

Skrevet

Storebrand :jepp:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en kjent sak at bankene gir blaffen i hvor lenge man har vært kunde der. Søk i storebrand og andre banker.

Endret av Evilposelos
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjent sak at bankene gir blaffen i hvor lenge man har vært kunde der. Søk i storebrand og andre banker.

Dere som nevner Storebrand, har dere personlig erfaring eller kunnskap om at de faktisk er villige til å låne ut mer enn 3x årsinntekt? Har de en annen utlånspraksis enn andre banker?

Har søkt bl.a. i Fokus Bank, Nordea og DNB, men de sa nei og foreslo medlånetaker....og det har jeg jo ikke. :-(

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk 6 ganger årsinntekt, men har veldig likvide yrker. (leger)

Har du tatt runden og hørt med banker? Be om et møte, der du legger frem dokumentasjon på det du sier. Selvangivelsen for foregående år, arbeidskontrakt, dokumentasjon på egenkapital og så videre. Bankene er ikke så veldig firkanta på 3 ganger inntekt reglen, de ser på din totale situasjon. Dessverre trekker nok det at du er alenemor mer ned enn inntekten.

Anonym poster: f7761b06a53007bd80cd755340fcc5ab

AnonymBruker
Skrevet

Storebrand :jepp:

Storebrand kan man bare glemme. Der er de ihvertfall sære! Min erfaring ihvertfall.

Anonym poster: 0fbb3650f2d79456f4cfe9860744a04f

Skrevet

Du trenger jo bare lån på 1,7, ettersom de 300 000kr du får ved salg av hus regnes som nåværende egenkapital.

Men du trenger ikke bare nytt og større lån, du trenger også mellomfinansiering, som gjør deg i stand til å betale på begge boliglån hvis det tar tid å få solgt den boligen du har nå.

Hvor mye lån er bankene villig til å gi deg? Du kan jo evt søke startlån i husbanken som dekker det resterende.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo bare lån på 1,7, ettersom de 300 000kr du får ved salg av hus regnes som nåværende egenkapital.

Men du trenger ikke bare nytt og større lån, du trenger også mellomfinansiering, som gjør deg i stand til å betale på begge boliglån hvis det tar tid å få solgt den boligen du har nå.

Hvor mye lån er bankene villig til å gi deg? Du kan jo evt søke startlån i husbanken som dekker det resterende.

Hei.

Først og fremst, takk for svar til alle sammen. :-)

Har snakket med noen flere banker, og, som du sier, trenger jeg strengt tatt "bare" et lån på 1.7. Problemet er at ingen av dem har vært villige til å gi lån på 1.7 millioner med mindre jeg selger nåværende bolig først, slik at de kan være helt sikre på at jeg oppfyller kravet til egenkapital.

Derfor virker det ganske håpløst nå, men er det noen som har vært gjennom det samme og fått et positivt resultat?

AnonymBruker
Skrevet

2,5 til 3x årsinntekt er tommelfingerregelen, og ingen bestemt regel hos bankene.

Når bankene skal tilby lån ser de selvsagt først på årsinntekten.

Men like viktig er hvilken type jobb man har, og hvor sikker denne jobben er. Er man f.eks. sykepleier, lærer eller annen offentlig ansatt stiller man sterkere da dette er jobber man aldri mister, med mindre man gjør seg skyldig i kriminalitet på arbeidsplassen.

Jobber man i en usikker privat bransje, vil nok banken være mer restriktiv.

I tillegg ser de på betalingsVILJE. Med andre ord; har du grove betalingsanmerkninger fra tidligere, kan du bare se langt etter lån.....

Anonym poster: e246d2acfb9c20acc9817e37c5a47586

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har snakket med noen flere banker, og, som du sier, trenger jeg strengt tatt "bare" et lån på 1.7. Problemet er at ingen av dem har vært villige til å gi lån på 1.7 millioner med mindre jeg selger nåværende bolig først, slik at de kan være helt sikre på at jeg oppfyller kravet til egenkapital.

Derfor virker det ganske håpløst nå, men er det noen som har vært gjennom det samme og fått et positivt resultat?

Har du nære familiemedlemmer som er store kunder i en bank? Foreldre f.eks.? Det har vist seg å være meget effektivt om de ringer til banken og truer med å flytte hele sitt kundeforhold til en annen bank om de ikke skjerper seg og gir deg lånet.

Dette VET jeg har fungert, da jeg kjenner folk som har hatt stor suksess med dette. Selv om bankene har tusenvis av kunder, setter de liten pris på å miste storkunder, og de ønsker også å beholde sitt gode navn og rykte.

Det er absolutt verdt et forsøk.

Anonym poster: e246d2acfb9c20acc9817e37c5a47586

AnonymBruker
Skrevet

Det er blitt mer restriktivt med mellomfinansiering de siste årene, så stadig flere må selge før de kjøper nytt. Hvis du får mellomfinansiering vil du sitte med ca 5-6 x inntekt, som er langt over betalingsevnen din. Dersom du ikke får solgt nåværende bolig vil du ikke ha råd til å sitte med begge lånene over en periode. Man kan si så mye man vil at "alle boliger her går med en gang", men jeg har siste halvåret hatt to vennepar som har opplevd at dette ikke er en realitet, og som har sittet med doble huslån og dermed utgifter på dette. Ene paret fikk solgt etter 3 mnd, med 2 mnds overtalesestid, de andre solgte etter 5 mnd med 3 mnd overtakelsestid. Dvs at de må betale dobbelt i hhv 5 og 8 måneder, har du tenkt på om dette er noe du har råd til? I tillegg kommer megler til salg, og dokumentavgift på boligen du kjøper. Dette er viktige faktorer for banken. I tillegg har du en inntekt, og er aleneforsørger for to, ergo ingen drømmekunde i utgangspunktet.

Hvis du virkelig vil ha noe større og er aktivt på jakt, bør du selge det du eier nå, så du har mulighet for å kjøpe når anledningen kommer neste gang. Bare husk å klarere med banken at du da faktisk får lån.

Anonym poster: cae27112f712e5dc8894d98ee9a6caf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Lån via en lånemegler, efinans.no eiendomfinans.no osv, da er bankene ofte villig til å låne bort mer.

Anonym poster: fd0681606055caa6f96f3b68724f7565

AnonymBruker
Skrevet

Her er vel ikke problemet at du ønsker høyere lån enn 3-gangern inntekt, men at banken(e) ikke ønsker å gi deg mellomfinansiering. Det vil de neppe ønsker å gjøre om du holder deg til 3-gangern inntekt, også, TS. "Selge først, så kjøpe nytt" er en helt vanlig regel hos bankene nå.

Anonym poster: 63dadd388b2de6dc4ac9074fa2a3488b

AnonymBruker
Skrevet

oi, måtte bare sjekke når eg så den 3x årsinntekt.

Jeg har årsinntekt på ca 330 000.

Men fikk lån uten problem på 1,7..

Er alene med barn, uten jobb.. :P

Litt husbank, men mest vanlig bank..

Anonym poster: c41f1d69d38926c028e8a4dd0ca061af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...