AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Har endelig begynt å jogge litt etter jobb. Tar det veldig rolig, det går fint og jeg liker det, jeg varmer opp ved at jeg går i et raskt tempo en god stund og så jogger jeg, prøve å presse meg selv litt lengre hver gang. Litt fortere, litt lengre etc. Men tar alt rolig som sagt. Men er dette nok? Utenom dette går jeg turer og ikke mer. Jeg spiser ganske bra, er slank og sunn med slapp i fisken. Skulle gjerne hatt litt styrke i kroppen. Men vil man få det ved å fortsette å jogge? Eller må jeg gjøre noe annet i tillegg? Det er uaktuelt å bli med i trenigsstudio, det har jeg gjort mange ganger, og jeg blir bare støttemedlem. Nå ser det endelig ut til at jeg har funnet noe som funker. Så, det jeg lurer på er om det er "bra nok" for kroppen og helsa med disse joggeturene 3 dager i uka. Anonym poster: 5b8382d4cce2865fcc4383279f9a4805
Gjest *Maja* Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Kroppen blir sterkere og strammere av å jogge, men det er klart du blir sterkere av å løfte vekter. Jeg har selv kun jogget i 2 år og kroppen min er skikkelig fit. Så om målet er å få en stram, trent og definert kropp så er jogging supert:)
Supraspinatus Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Så, det jeg lurer på er om det er "bra nok" for kroppen og helsa med disse joggeturene 3 dager i uka. Anonym poster: 5b8382d4cce2865fcc4383279f9a4805 Jogging gjør ikke mye for styrken, men det gjør mye for hjerte/lunge og for hvor effektiv kroppen bruker fett som energi. Så lenge du holder deg skadefri er det bra for deg. Det er dog ikke bra for deg om du regelmessig blir skadet. Hvis målet ditt er å trene for å leve lenger så vil du aldri få svar på om det hjalp eller ikke. Dessverre. Det er dog mye som tyder på at aktive mennesker lever lenger og blir mindre hemmet i alderdommen. Spesielt gjelder det dem som regelmessig utfordrer kroppen på styrkeplanet. Du trenger ikke melde deg inn på treningstudio for å utfordre styrken til kroppen. Det er drøssevis med styrkeøvelser som bare bruker kroppen. Overkroppen kan kan drøyt dele i to funksjoner. Dra og dytte. Push ups er en dytteøvelse, pull ups er en draøvelse. Det finnes mange forskjellige dra/dytte-øvelser med forskjellig vanskelighetsgrad. For midje/kjerne er det mange dynamiske og statiske øvelser fra sit ups, v-ups til mer gymnastiske øvelser som L-sit, og ulike "levers". Det finnes også mange beinøvelser som er fra lette til meget tunge. Jeg anbefaler denne siden som har sykt bra guider til de forskjellige øvelsene: http://www.beastskills.com/tutorials/ 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Styrketrening styrker skjelettet! Og du har større sjangse for å unngå belastningsskader på f.eks rygg. Anonym poster: 2b7732b100121a4cad9a7a494a2e0e00
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Jogging gjør ikke mye for styrken, men det gjør mye for hjerte/lunge og for hvor effektiv kroppen bruker fett som energi. Så lenge du holder deg skadefri er det bra for deg. Det er dog ikke bra for deg om du regelmessig blir skadet. Hvis målet ditt er å trene for å leve lenger så vil du aldri få svar på om det hjalp eller ikke. Dessverre. Det er dog mye som tyder på at aktive mennesker lever lenger og blir mindre hemmet i alderdommen. Spesielt gjelder det dem som regelmessig utfordrer kroppen på styrkeplanet. Du trenger ikke melde deg inn på treningstudio for å utfordre styrken til kroppen. Det er drøssevis med styrkeøvelser som bare bruker kroppen. Overkroppen kan kan drøyt dele i to funksjoner. Dra og dytte. Push ups er en dytteøvelse, pull ups er en draøvelse. Det finnes mange forskjellige dra/dytte-øvelser med forskjellig vanskelighetsgrad. For midje/kjerne er det mange dynamiske og statiske øvelser fra sit ups, v-ups til mer gymnastiske øvelser som L-sit, og ulike "levers". Det finnes også mange beinøvelser som er fra lette til meget tunge. Jeg anbefaler denne siden som har sykt bra guider til de forskjellige øvelsene: http://www.beastskills.com/tutorials/ Hvordan kan du si at jogging ikke gjør kroppen mer trent? For oss dvaskinger som ikke har trent på flere år og så begynner å jogge så må man da tro at det gjør kroppen mer trent enn den var? Sånn som Maja har erfaring med også? Anonym poster: 9ffd8c2de83016f27d07e10f3c9f4d46
Supraspinatus Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Hvordan kan du si at jogging ikke gjør kroppen mer trent? For oss dvaskinger som ikke har trent på flere år og så begynner å jogge så må man da tro at det gjør kroppen mer trent enn den var? Sånn som Maja har erfaring med også? Anonym poster: 9ffd8c2de83016f27d07e10f3c9f4d46 Tror du må ha lest feil i innlegget mitt. Jeg kan ikke se at jeg skriver at jogging ikke gjør kroppen mer trent. Jogging gjør ikke mye for styrken. Du blir ikke sterk av å jogge. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Slik jeg forstår det er du tynn fra før av, og ønsker egentlig bare å være i god form og bli litt strammere? I så fall er du i samme situasjon som jeg har vært i. Jeg har tidligere løpt en del, og kombinert det med styrke. Men fordi jeg ikke merket fremgang, verken på formen eller figuren, begynte jeg mer aktivt med styrke i vinter. Det har fått meg i utrolig mye bedre form. Nå prøver jeg enten å få til en mer eller mindre ren joggeøkt eller en ren styrketreningsøkt (systematisk planlagt). Ved siden av styrketreningen spiser jeg mye proteiner. Jeg merket fort etter at jeg begynte med styrketreningen at jeg fikk mye mer overskudd og at til og med kondisjonen virker bedre (fordi kroppen er med). Grunnen til det er at jeg tidligere ikke hadde musklene som skulle til for å gjøre kroppen sterk nok for løpingen, men nå har dette endret seg betraktelig. Kneproblemene jeg hadde tidligere i forbindelse med løpingen er også borte Dessuten kan du oppleve muskelsvinn hvis du bare løper, som vil si at kroppen spiser av muskler ved eventuelt kaloriunderskudd. Jeg vil kanskje anbefale at du finner deg et treningssenter som passer dine behov. Grunnen til det er at særlig bentrening krever apparater. Kanskje du har et billigsenter i nærheten uten bindingstid? For min del ble løsningen et "fancy" senter ettersom jeg lett kjeder meg på trening, og jeg trives kjempegodt. Og jeg har også tidligere vært støttemedlem Eventuelt kan du heller gå til anskaffelse av en stang som du kan bruke til styrketrening av ben, håndvekter til trening av armer og en bosu-ball til magetrening. Det kommer man også langt med. Ulempen er bare at det kan bli litt ensidig etterhvert, og at det blir vanskeligere å variere. Dynamisk (variert) trening er det beste for kroppen om du vil ha fremgang. Anonym poster: f5de5ef17f67b325de738a712278dbaf 1
hermoine Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Holder vel greit det, for å holde formen oppe:) Selv tar jeg litt enkel styrketrening hjemme i tillegg til å jogge. Litt situps, push-ups og greier. Enkelt og greit, trenger ikke treningsstudio eller noe særlig ekstra utstyr hvis du bare skal trene enkelt.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #10 Skrevet 24. juni 2012 jeg er relativt utrent og noen kg for mye og har begynt å jogge. Merker stor fremgang på formen av det, så det burde jo være en grei trening. Skulle da tro at det er litt effektivt for vektnedgang også? Man mååå vel ikke på død og liv ha 6 økter på studio i uka for å få effekt. Det kommer vel litt an på hvor man er i utgangspunktet....? Anonym poster: 9ffd8c2de83016f27d07e10f3c9f4d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå