Gå til innhold

Hvem betaler hvis vinduet mitt blir knust?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere skrevet om irriterende nabobarn som stadig vekk sparker fotballer inntil min terrasse, og gjerne smeller inn i stuevinduet. Nå er det vel like før stuevinduet knuser her, hvem er ansvarlig når/hvis dette skjer? Jeg har innboforsikring, gjelder den?

Tro meg, har prøvd alt. Barna er bare frekke drittunger uten respekt, og foreldra sier bare "jai ike snake norsk" når jeg har prøvd å si fra. Sukk.

Noen som vet om det er dyrt å replace en vindu?

Anonym poster: 3827af2b955363bcf33ec56af374fb13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

foreldra sier bare "jai ike snake norsk"

Tror du bør watche deg for de naboene, virker som det er contagious.

Å nei, nå ble jeg også infected.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør watche deg for de naboene, virker som det er contagious.

Å nei, nå ble jeg også infected.

:ler:

Anonym poster: 3ee9980fb142c31b4ce2057bf813deca

AnonymBruker
Skrevet

Sorry min norsk er ikke så bra, jeg er fra USA! Men er det noen som vet hvor mye det koster for ny vindu?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg vet ikke annet enn at det er dyrt.

De helsikes drittungene burde fått politiet på nakken for hærverk, og foreldrene burde fått besøk av barnevernet når de lar ungene drive hærverk uten å bry seg.

Anonym poster: f6c92a0be9c54e3c55d0abe099c19d51

Gjest Wei Wei
Skrevet

Beklager, jeg vet ikke annet enn at det er dyrt.

De helsikes drittungene burde fått politiet på nakken for hærverk, og foreldrene burde fått besøk av barnevernet når de lar ungene drive hærverk uten å bry seg.

Men de driver jo ikke herverk. De bare leker aktivt og ingenting har skjedd ennå. TS spør om teoretisk mulig situasjon i fremtiden.

Til TS. Hvis de knuser et vindu så tror jeg du skal si ifra til forsikringsselskapet, melde skaden til politiet og gi beskjed til foreldre. Så finner dere en løsning sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Men de driver jo ikke herverk. De bare leker aktivt og ingenting har skjedd ennå. TS spør om teoretisk mulig situasjon i fremtiden.

Når ungene gjentatte ganger smeller ballen rett i vinduet vi jeg si det er hærverk, jo. Hærverk forkledd som uhell. Aktiv lek kan man gjøre et annet sted, ikke tett opptil TS' stuevindu. Både ungene og foreldrene vet at vinduet kan knuse, likevel fortsetter det.

AnonymBruker
Skrevet

Et vanlig vindu koster ca 3-5000. Også skal det settes inn, og til det må du kanskje ha fagfolk hvis du ikke klarer det selv.

Om det blir knust så kontakt først forsikringsselskapet (ta bilder) så foreldrene, hvis de ikke bryr seg så kontakter du politiet.

Anonym poster: 0fb5a635c0d428858f11f8f5d83f69ab

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjelder hvis dette er tilfelle i et sameie?

Anonymkode: 1f0be...c49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må sjekke hva som gjelder ditt sameie! Les om forsikringene dere har på bygninger osv.

Anonymkode: 81645...58f

Skrevet

Hvis det er barn så er det foreldrene som må betale. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Godt spørsmål!
Vi har ingen «irriterende nabobarn», men vi har irriterende voksne her som liker å skyte fyrverkeri rett ved blokka vår på nyttårsaften 😞😡 Hvem skal betale hvis vinduene blir ødelagt? 

Anonymkode: 7808b...720

Skrevet

I skadeserstatningsloven § 1-2 nr. 2 er det bestemt at uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil kr. 5.000,-for hver enkelt skadevolding.

Skrevet

Innboforsikring pleier å omfattes av slike skader. Alle innboforsikringer inkluderer ansvarsforsikring, så om noen skulle sykle inn i en parkert bil, knuse naboens vindu eller andre uforutsette uhell er det innboforsikring som kan benyttes. Forutsetter riktignok at eier av barna har slik forsikring, for det er de som har forvoldet skade og ta ansvar for det. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2012 den 18.24):

Jeg har tidligere skrevet om irriterende nabobarn som stadig vekk sparker fotballer inntil min terrasse, og gjerne smeller inn i stuevinduet. Nå er det vel like før stuevinduet knuser her, hvem er ansvarlig når/hvis dette skjer? Jeg har innboforsikring, gjelder den?

Tro meg, har prøvd alt. Barna er bare frekke drittunger uten respekt, og foreldra sier bare "jai ike snake norsk" når jeg har prøvd å si fra. Sukk.

Hvor vanskelig kan det være å formidle dette til foreldrene?? Det er jo bare å tegne en fotball med et rødt kryss over + en sinnaemoji. ️=🤬🤬🤬🤬. Jeg hadde ikke noe kryss, men du forstår jo hva jeg mener her. 

Skrevet
theTitanic skrev (7 timer siden):

Hvor vanskelig kan det være å formidle dette til foreldrene?? Det er jo bare å tegne en fotball med et rødt kryss over + en sinnaemoji. ️=🤬🤬🤬🤬. Jeg hadde ikke noe kryss, men du forstår jo hva jeg mener her. 

Tror du skal sjekke datoen på første innlegg i tråden :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du må sjekke hva som gjelder ditt sameie! Les om forsikringene dere har på bygninger osv.

Anonymkode: 81645...58f

I et sameie er man selv ansvarlig for å bytte ut en knust rute. Den som har knust den er selvsagt ansvarlig for å betale erstatning, men ikke alltid man får tak i vedkommende. Er det et barn, kan også erstatningen være begrenset i henhold til reglene i vergemålsloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...