Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at jeg som går hjemme skal gjøre alt i huset,samboeren jobber så han gjør ingenting,han er flink med og hjelpe

til med guttungen med kveldslegging,synes dere han kan hjelpe til med

litt rengjøring hjemme jeg synes ikke det er så morsomt og vaske jeg

heller :evil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tar utgangspunkt i lovgivningen,

skal begge parter bidra etter evne til felleskapet.

Om du tar utgangspunkt i antall timer dere "bidrar til felleskapet" kan du får et liten pekepinn om hvordan du ligger i løypa.

Fritid er den tiden du ikke er bundet. Har dere like mye av det?

Hvorvidt man LIKER å vaske er vel ikke noe argument, de fleste av oss MÅ gjøre ting vi liker mer eller mindre, enten hjemme eller på jobben.

Forøvrig er det mitt råd at du så fort som mulig kommer deg i lønnet arbeid. I det lange løp taper du enormt på å gå hjemme.

Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg er veldig enig med MtB her!

Du må sammenligne antall timer du vasker og ordner (7,5 pr dag? - neppe!) men antall timer samboeren din er på jobb. Hvem har mest tid bundet opp i plikter?

Få deg en jobb, så vil du nok se at det er slitsomt nok det også!

Gjest Gyldenløwe_
Skrevet
Hvis du tar utgangspunkt i lovgivningen,

skal begge parter bidra etter evne til felleskapet.

Høh, "lovgivningen"? :klø: Ikke nødvenigvis uenig i prinsippet, men hvor og når ble denne delen av samlivet lovregulert?

Skrevet

Jeg ser det på en litt annen måte jeg. Jeg har inntil nå vært hjemme med barna i over 4 år, så det aller meste av husarbeidet har jeg tatt. Hvorfor? Jo for han jobber mye er mye vekke, så den lille tiden han har sammen med oss, vil jeg at vi skal kunne bruke sammen som familie. :P

Når jeg allikevel har vært hjemme har jeg jo god mulighet til og vaske litt, rydde og samtidig bruke tide på barna. :P

Nå har jeg begynt i jobb, dog bare halvtid, så jeg tar fremdeles det meste. En løsning vi synes fungerer fint. Så kan vi kose oss i helgene sammen med barna, uten å tenke på at vi må gjøre så mye i huset. :P

Skrevet

Jeg viser til ekteskapslovgivningen, nærmere bestemt:

Lov om ekteskap.

Kapittel 7. Ektefellenes gjensidige underholdsplikt m v.

§ 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien.

Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behoveller på annen måte.

En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer.

Jeg er klar over at samboerskap ikke er regulert av denne loven, men ønsket å gjøre oppmerksom på hva jussen mener det er nødvendig å si noe om i forholdet mellom to parter i et fellesskap (ekteskap).

Er man uenig i arbeidsdelingen, kan det faktisk være en god rettesnor.

Henvisningen til loven var ment som informasjon, ikke som noe man må følge i et samboerskap. Det står alle utenfor ekteskapet fritt å inngå andre avtaler, men har hadde vi faktisk et par som var uenige seg imellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...