Gå til innhold

Kan far nekte samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå fått beskjed om at far nekter å ha samvær.

"gidder ikke"

Barnet er tre år.

Kan samværsforeldre bare gjøre slik?

Anonym poster: fc864df66e6ea6e0c82bcd85bf49d4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan de. Samværsrett, ikke samværsplikt.

Skrevet

Hva skal du gjøre da da ??? tvinge han ? ja ,det blir jo kos...

AnonymBruker
Skrevet

Fy faen..

Blir så forbannet!!!

Skjønner ikke at det er mulig.

At han ska få sitte der å si at han er så glad i ungen og det er så synd at han ikke har mulighet til å ha han siden han må jobbe.

Og så legge skylden over på meg ang at han ikke skal ha samvær.

Han har jo hatt det frem til nå..

Hva som får folk til å dytte vekk ungene sinde på den måten?!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tilbudt min eks å ha barnet 50/50, men det orker han ikke. Han er så sliten etter å ha hatt henne i 5 dager. Ikke noe jeg kan gjøre med, det er han som får et forklaringsproblem når barnet er stort nok til å still spørsmål. Mitt barn er 3,5 år. Så du må nok bare finne deg i det, dessverre :(

Skrevet

Fy faen..

Blir så forbannet!!!

Skjønner ikke at det er mulig.

At han ska få sitte der å si at han er så glad i ungen og det er så synd at han ikke har mulighet til å ha han siden han må jobbe.

Og så legge skylden over på meg ang at han ikke skal ha samvær.

Han har jo hatt det frem til nå..

Hva som får folk til å dytte vekk ungene sinde på den måten?!

Dessverre finnes det mange av slike.... og for å forsvare seg selv overfor omverden- er det mor som er den stygge heksa, som nekter han ha samvær...

Ikke noe å gjøre med dessverre:-(

Skrevet

Dessverre kan han nekte det, ja... Om du er redd han skal legge skylden på deg, så vil jeg anbefale deg å skrive ned når han ikke vil ha samvær. Skriv dato for når du fikk beskjed, dato for når samværet skulle vært, og grunnen han oppgav. Ta vare på det, hvis det er via sms/andre skriftlige medier. Dersom han da skulle prøve seg på å legge skylden på deg på et senere tidspunkt, så har du dokumentasjon på sannheten, noe som kan være gull verdt :klemmer:

• Liker 4
Gjest Solsmil
Skrevet

selvfølgelig kan han det. hva hadde du tenkt skulle være alternativet? at han skulle bli påtvunget samvær? er ikke alle som er så veldig interessert i unger. heller ikke sine egne..

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre finnes det mange av slike.... og for å forsvare seg selv overfor omverden- er det mor som er den stygge heksa, som nekter han ha samvær...

Ikke noe å gjøre med dessverre:-(

Been there...og jeg var den store heksa helt til ungen ble stor og slo hånden av faren; så nå er det ikke samvær fordi barnet ikke vil :klo:

Anonym poster: 2c2d66f49e0c17532bcb542baaf047ce

Skrevet

Be faren om å si ifra seg samværet skriftlig. Og, det er barnet som har samværsrett btw.

§ 42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#42

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ja det kan de. Ene sønnen min har ikke noen far.. De har aldri nesten hatt samvær. Han forsøkte for flere år siden å ha han en sommer i 1 uke, men fikk melding om at jeg bare måtte komme å hente sønnen min, ellers satte han han bare av og kjørte sin vei, for han hørte ikke etter eller gjorde som han sa i huset deres!

Så jeg har ALDRI noensinne hatt noen frihelger og har ungen min hele tiden selv og tar vare på han . Hos andre forteller far at jeg nekter han samvær!!!! Det er vel for å redde sitt eget ansikt når folk spør hvorfor han ikke har sønnen sin!!!

Ikke ringer han, sender gaver eller noenting!

Og hva kan man gjøre med det? INGENTING, KAN IKKE PÅTVINGE FAR Å HA EN UNGE SOM HAN IKKE VIL VITE AV

Skrevet

Desverre så kan han det:( Du kan ikke gjøre noe med det heller...

Jeg håper han tar til vettet før ungen skjønner hva som foregår.

Gjest heisann
Skrevet

Her har far barna minimalt, men har sendt inn til nav at han har de 45%. Resultat...han sendte inn først, og jeg måtte bevise. Kom ingen og tapte saken. Barna er der kanskje 6 døgn i snitt i mnd dersom en regner med ferie og diverse.

Det hadde vært så mange saker der far ikke ble trodd, at jeg måtte bare finne meg i det, og la han ha barna så mye...noe som ikke skjer. Det passer nemlig aldri at de er der i midtuke, for det er så slitsomt når de skal på skole og fritidsaktiviteter.

Det er flott med fedre som stiller opp og har barna mye på papiret...

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje kjipt på en måte, men da slipper ihvertfall du sitte å uroe deg over at barnet ditt er hos en far som ikke går inn for å ta ansvar 100%.

Anonym poster: 141329a583e30c4655d3ac100abbee2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og de skadelidende er alltid barna...kanskje klargjøre om dere skal være ilag for resten av livet før dere skaper liv og barn uten far? Ja, man kan nekte samvær.

Anonym poster: d02a8e5ca9ae82b4b2e57c7a0d233075

AnonymBruker
Skrevet

Og de skadelidende er alltid barna...kanskje klargjøre om dere skal være ilag for resten av livet før dere skaper liv og barn uten far? Ja, man kan nekte samvær.

Anonym poster: d02a8e5ca9ae82b4b2e57c7a0d233075

AnonymBruker
Skrevet

#16 :

Vi var etablert, hus og jobb, fikk barn, så fant far ut at dette var visst ikke en leke han bare kunne ta fram når han ville.

Da fant han seg en ny dame, som han holdt på med en stund før han kastet oss ut, og hun flyttet inn innen en uke.

Er desverre ikke synsk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det sykeste er at han plutselig har bestemt seg for at han ikke vil ha samvær.

Han har hatt det fram til nå, om enn ikke helt regelmessig pga jobb osv.

Og han sier jo at han forguder ungen, men orker ikke styret med meg(!) siden jeg ikke lar han styre helt og holdent når han vil ha han.

Vet barnet har det fint der, det eneste han er ute etter r å straffe meg, men skjønner jo ikke at han vil ramme barnet.

Gjest Gjest
Skrevet

I noen tilfeller kan far gjøre nøyaktig hva han vil, noe som ødelegger for de fedrene som kjemper for å få sin rett.

Ett konkret tilfelle:

Far får beskjed om at hans "elskerinne" har blitt gravid, og at hun ikke ønsker å ta abort.

Han ønsker ingenting med barnet å gjøre, noe hun aksepterer, og hun fører heller derfor ikke opp far som far.

Etter to år får far en kjæreste, og kjæresten ga beskjed om at hun ikke ville være i forhold med en mann som ikke tok ansvar for sine barn.

Far går da rettens vei, krever DNA-testing og full omsorg.

Etter å ha vært fraværende i barnets liv de første 3 år, får han ikke full omsorg, men han får samvær.

Han har samvær med barnet i 6 mnd, men så blir det slutt med kjæresten, og han trekker seg igjen bort fra barnet.

En forsoning med kjæresten ender i at han igjen trekker barnets mor for retten, og igjen krever han full omsorg, men når heller ikke denne gangen fram grunnet sitt lange fravær, men samværsavtale blir laget.

Samværsavtalen blir fulgt i to år, før det blir slutt med kjæresten igjen, og igjen uteblir han.

Igjen står en forvirret 7 åring, som ikke skjønner hvorfor hun ikke kan besøke pappa og sine nye søsken, og en fortvilet mor, som ikke kan annet enn å akseptere at hun blir hengt ut som "den som nekter far å møte barnet".

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her..

Nå har jeg fått inntrykk av at han forventer å få samvær om noen uker når han vender tilbake fra jobb.

Er det noe jeg kan gjøre?

Eller må jeg finne meg i at han kan styre på slik han selv vil med samvær/ikke samvær.

Avlyse, og endre.

Blir utslitt av å ikke ha noe å foholde meg til, og at barnet kan umulig bli trygg når ting er slik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...