Gå til innhold

Er dette lov`?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strømmen hos meg ble slått av i går, pga ikke betalte strøm regninger.

Så jeg gikk i banken og søkte ett midletidig lån, siden jeg får igjen på skatten. Men siden skatteetaten ikke kunne si forsikkert at jeg fikk pengene den 25 fikk jeg ikke lån.

Så jeg gikk på NAV og skrev en søknad på midletidig lån ( der og) og gav dem skatteligningen min.

NAV`s svar; Vi kan ikke hjelpe deg, du må vente til den 25 å betale selv, og om du ikke får pengene denne gangen er det ingen fare med å leve uten strøn i lengere tid. Og siden du får penger den 25 eller senere kan vi ikke hjelp deg.

Har nav lov å nekte meg hjelp med å få kobblet på strømmen igjen??

( har 2 små barn')

Anonym poster: 8b49aea6b907b422c03d44da1303651c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som ikke burde være lov er å ikke betale strømregningene sine når man har to små barn.

Ja, jeg er krass, men at du fokuserer på hva du kan kreve hos NAV er for drøyt.

Endret av Edvarda
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe kreditt du kan bruke? Om skattepengene dine kommer til neste uke vil du jo rekke og betale tilbake lenge før rentene begynner å gå...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen hos meg ble slått av i går, pga ikke betalte strøm regninger.

Så jeg gikk i banken og søkte ett midletidig lån, siden jeg får igjen på skatten. Men siden skatteetaten ikke kunne si forsikkert at jeg fikk pengene den 25 fikk jeg ikke lån.

Så jeg gikk på NAV og skrev en søknad på midletidig lån ( der og) og gav dem skatteligningen min.

NAV`s svar; Vi kan ikke hjelpe deg, du må vente til den 25 å betale selv, og om du ikke får pengene denne gangen er det ingen fare med å leve uten strøn i lengere tid. Og siden du får penger den 25 eller senere kan vi ikke hjelp deg.

Har nav lov å nekte meg hjelp med å få kobblet på strømmen igjen??

( har 2 små barn')

Siden den er stengt, så viste du på forhånd at den ville bli stengt. Du tok sjangsen. Du har fått purring, så hva mere skal til? Om økonomien er dårlig, så viste du også det, og burde søkt hjelp på forhånd.

Nei, det er ikke farlig å være uten strøm på denne årstiden, selv om varmen er fraværende i de fleste plasser i landet.

Dere kan uansett grille ute, regner det så kjøp en billig primus. Mangler du klær, spør venner om å låne vaskemaskin,eller gå på et vaskeri. Varmvann til vasking kan også varmes opp på primus.

Nav er ikke plassen å fly, når man ikke har vært forutseende nok.

Det er du som har satt ungene dine i denne situasjonen. De får ikke sett tv,men det er ikke krise. Så mye annet å finne på

Anonym poster: 8b49aea6b907b422c03d44da1303651c

Anonym poster: 7057f2916fc38f859c130fa98b8570e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis visst om denne regningen lenge, så hvorfor har du ikke tatt kontakt med strømleverandøren din før regningen gikk til inkasso og de stengte strømmen?

Det nytter ikke skylde på NAV og strømleverandøren her. Det er du som selv har valgt å ikke betale strømmen, og med to barn i hus, så burde du vite bedre.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har du visst om lenge! Du klarer deg fint i en uke uten strøm. Det blir tøfft, men det går fint.

Kanskje du lærer å betale strømregningene heretter? Eller i det minste å ta kontakt med kreditor tidligere.

Anonym poster: c26841089b31a43ede38d980dcd3798d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan liv kan ungene ha, når du har så dårlig økonomi? :( Mener ikke å være frekk, men er det mulig for deg å adoptere dem bort, du har vel egentlig ikke råd til unger?

Anonym poster: bf44b433eab20e731ae8da53d950ea96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd å ringe strømselskapet og snakket med dem? Er ikke sikkert det er så mye hjelp i det når saken har gått så langt som til stenging, men du taper ingenting på å prøve.

Hvis du en annen gang opplever at det er vanskelig å betale strømregningen så må du ringe selskapet før inkassoene renner inn. De kan sannsynligvis hjelpe med en betalingsplan eller andre ordninger (noen har f.eks en slags kontantkort ordning). Mannen min jobber med dette og sier at alt for mange ikke tar kontakt før det er helt krise.

Anonym poster: 8c98976f313b27e9d2a07f1e8786c980

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre med arbeidsgiver om ett lite lån til skattepengene kommer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger trenger du TS?

Anonym poster: bf44b433eab20e731ae8da53d950ea96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

hva mener du med dette egentlig? at siden du har barn, så må nav hjelpe deg å betale strøm? ergo trenger du egentlig ikke å betale strømregninga selv i det heletatt, siden du har barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS her.

Takk for gode råd og frekke kommentarer.

Jeg har snakket med strømselskapet og når det jeg er skyldig blir tilbake betalt blir strømmen satt på igjen og vi ble enige om at om jeg ikke fikk betalt en måned skulle jeg bare ringe så hjalp de meg.

Til dere som lurer på hvordan ungene har det oppi alt dette; så har de det fint. De fikk lov å være ute å leke med mamma (meg) hele dagen og ha spesial piknik til middag.

Og på kvelden lekte vi at vi levde i år 1000 og ingen hadde lys så vi måtte ha stearinlys.

De la seg med ett smil og stod opp med ett smil.

I dag skal vi på båt tur og fiske så vi kan lage fisk på bål.

Nei jeg mener ikke at NAV skal betale for meg, men jeg regner med at det er deres jobb å hjelpe:P jeg trodde NAV var der som en liten beskyttelse om noen skulle være litt uheldig.

Det er mye som ligger bak grunnen til at jeg lot regningene forfalle og jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen.

Til deg som spurte hvor mye penger jeg trengte så sier jeg dette; Jeg trengte 12 tusen. Men jeg fikk fikset strømmen.

Jeg fikk låne feriepengene av naboen: o T :klemmer:

Ok over i litt strengere tone.

Til deg som skrev dette;

"Hvordan liv kan ungene ha, når du har så dårlig økonomi? Mener ikke å være frekk, men er det mulig for deg å adoptere dem bort, du har vel egentlig ikke råd til unger?"

Hvordan liv ungene har det med dårlig økonomi?

Vell... De har det perfekt!!

De lider ikke av det, jeg som mamma sliter men ALDRI om jeg vil la ungene lide.

Ungene mine vil vokse opp med at man trenger ikke masse penger for å leve et godt liv. Og det som er mest morro her i liver et gratis.

Den eneste bekymringen ungene mine har er at vennene deres vil alltid være med de hjem, fordi her har vi så mye leker fra naturen og forskjellige leker. Jeg får telefoner fra foreldre fra klassen til min 8åring om jeg kan passe deres barn.

Så lenge ungene smiler, har mat, klær og er rene så er jeg glad.

Men ... Det jeg mente var at når du sitter med skjegget i postkassen og ikke vet dine armeråd, er ikke NAV der for å hjelpe??

Jeg søkte ikke NAV om at de skulle betale for meg.. Men jeg søkte om ett lite lån...

Og om det var lov å IKKE hjelpe noen som trengte hjelp?

Anonym poster: 63bc6013818764b9e1e393a56f7ce18c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om NAV har lov til å nekte å betale strømregningene dine? Javisst.

Anonym poster: 4d1008ad44a08650add17959b9d8b246

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om NAV har lov til å nekte å betale strømregningene dine? Javisst.

Anonym poster: 4d1008ad44a08650add17959b9d8b246

Ja jeg vet de har lov å nekte å betale de, men har de lov å nekte meg hjelp? som i ett midletidig lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun din egen feil.

Og du har ingen rettigheter, du visste at dette kom til å skje, men likevel gjør du ingenting i forkant?

Skam deg, sånne som deg bør ikke ha barn!!!

Anonym poster: ed61a221dc1b3461e7071fd826da4359

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg vet de har lov å nekte å betale de, men har de lov å nekte meg hjelp? som i ett midletidig lån?

Ja det har de, så lenge det ikke står om liv og helse. Men nå er det juni, og det er ingen fare for at dere fryser i hjel, så NAV har ingen forpliktelser.

Anonym poster: 2039b35a41fe6bf027931b07b4807780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er der ikke for å ordne dine økonomiske problemer nei, det å du fikse selv. Det er en grunn til at folk flest sparer oppe en bufferkonto over tid, nettopp for å slippe å gå i kjelleren om noe går i stykker eller en regning blir uforutsett høy (det må den jo ha vært om den er på 12 000!)

Eller betaler vel de fleste husleie/lån, strøm og forsikring før de betaler noe annet, så man faktisk har et sted å bo. Syns dette bør være en lærepenge for deg, du kan ikke bare tro at det offentlige skal fikse ting når du ikke prioriterer rett.

Anonym poster: afda83ffcfb5f5565f4a1378f9051683

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Latterlig at det i 2012, er mennesker der ute som tror de bare kan ringe staten og si at "wops, fikk ikke betalt regningen min denne måneden - tar dere den eller?"

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Latterlig at det i 2012, er mennesker der ute som tror de bare kan ringe staten og si at "wops, fikk ikke betalt regningen min denne måneden - tar dere den eller?"

Det er egentlig ikke så veldig rart at noen tror det. Mange får støtte til både det ene og det andre om de har barn og lever på et minimum av penger hver måned. Sånn er det i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...