malocchio Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 (endret) Veldig forenklet: Bestilte noen varer hos nettstedet La R edoute (også bestilt tidligere, ikke hatt problemer). Fikk hentemld. om pakke noen uker etter, men utleveringsstedet fant ikke pakken (var der flere ganger). Takket ja til å få tilsendt ny pakke (med forutsetning om at alt var på lager). Denne klarte de å sende til feil kommune, måtte returneres til dem og sendes tilbake til meg, tok 2-3 uker. Pakken ble sendt på nytt, tredje gang, til riktig utleveringssted, men utleveringsstedet klarte å returnere pakken etter kun 5 dager etter ankomst. Ble returnert og sendt til meg igjen, tok 1-2 uker før jeg endelig mottok pakken, 4 mnd etter at bestilling ble gjort. Da jeg mottok pakken viste det seg at flere av varene var utsolgt, og jeg bestemte meg for å returnere de resterende varene, også siden de var ment som julegaver. Betalte frakt og returfrakt for pakken. I mars/april mottok jeg plutselig mail, og senere brev, om at retur var blitt mottatt og at de nå kom til å belaste meg for HELE beløpet, inkl. de utsolgte varene jeg aldri mottok. Jeg fikk beskjed om å enten betale beløpet for alle varene, inkl. frakt, eller politianmelde forholdet. Samtidig som de truer med inkasso og hvilke "alvorlige og kjedelige følger" dette ville få for meg. For det første, er dette lov? Hvordan kan de kreve meg for dette beløpet, inkl. frakt som jeg allerede har betalt, fordi jeg valgte å returnere de 4 varene jeg mottok? Jeg lurer også på hva i alle dager jeg skal politianmelde her? Jeg tok kontakt med fraktselskapet, og selv de har bedt meg om å kontakte nettstedet for en reklamering mot fraktselskapt. Noen andre som har hatt problemer med det samme nettstedet? Evt. vært i samme situasjon? Om de lar det gå så langt som til Forliksrådet, vet noen hvordan slike saker blir behandlet der? Er det stor sjanse for at jeg får medhold der? Endret 20. juni 2012 av malocchio
Sunshower Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Oj, det hørtes VELDIG merkelig ut. Har aldri handler derfra selv, men mistet litt lysta nå hvertfall :frown: Har du snakket med de "live" da? Det kan jo ha skjedd noe kluss hos dem. Jeg ville hvertfall tatt en telefon til dem og forklart hva som har skjedd o.l. 1
Gjest O___o Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Dokumenter alt du kan - ta kontakt med forbrukerombudet - og gjerne litt mediefolk, hvis du kjenner noen journalister. Så sier du til La Redoute at du både har kontaktet forbrukerombudet OG media
Tibbie Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er enig med både Snøfnugg88 og BM2. Men FØRST kontakter du netthandelen på telefon for å lete etter missforståelsen, og om ikke det hjelper kontakter du forbrukerombudet 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Ta heller kontkt med forbrukerrådet. Forbrukerombudet tar ikke hånd om slikt. Anonym poster: acd59910698732f6ba0813e317226ab2
malocchio Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. juni 2012 Det er dessverre ingen misforståelse, jeg sendte også mail til deres kundeservice hvor de bekreftet dette. Det virker som de tror at jeg har skylden for at det første utleveringsstedet ikke fant pakken min, helt utrolig. Det jeg finner merkelig er at de selv tilbød meg en ny pakke, men siden jeg returnerte de 4 varene jeg mottok 4 mnd etter bestilling så prøver de å belaste meg for beløpet for alle varene igjen? Hvor er logikken? Jeg har vel ikke mistet angreretten når pakken var så kraftig forsinket? Jeg vil ta kontakt med Forbrukerrådet, men det stopper vel ikke saken? Om jeg ikke betaler så ender vel bare saken hos inkasso, og deretter hos Forliksrådet, samtidig som jeg vil kunne få betalingsanmerkning?! Jeg har aldri hatt en sak i Forliksrådet før, og lurer på hvordan det fungerer der?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Kundeservicen til La Redoute er en vits. Men du må bestride kravet, da kan de ikke sende det til inkasso. Anonym poster: 6c6cbb90293b18415a7273c20555f4e2 2
malocchio Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 27. juni 2012 Kundeservicen til La Redoute er en vits. Men du må bestride kravet, da kan de ikke sende det til inkasso. Anonym poster: 6c6cbb90293b18415a7273c20555f4e2 Har du selv hatt problemer med dem? Jeg har selvsagt kommet med innsigelser til deres kundeservice ang. kravet, men det virker som de har bestemt seg for å presse på meg slik at jeg skal betale for noe jeg aldri har mottatt. Er det ikke slik at de bare kan avvise innsigelsen og opprettholde kravet? I og med at de allerede har truet med inkasso og kommet med at dette vil få 'alvorlige og kjedelige følger' for meg, har de mistet noen rettigheter? Dette er vel brudd på god inkassoskikk, selv om de ikke et er inkassoselskap?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #10 Skrevet 27. juni 2012 Om kravet er bestridt kan det ikke sendes til inkasso mener jeg, og jeg tror også de har bevisbyrden? Ts en telefon til Forbrukerrådet for å høre om det siste jeg sa der. Har opplevd at LaRedoute sendte pakken min til en postkontor 6 km unna når de fremdeles brukte posten, jeg bodde da 20m unna nærmeste postkontor. Da jeg ønsket å få slettet personopplysningene mine i fjor fordi jeg aldri kommer til å bruke dem igjen siden de benytter seg av alternativt utleveringssted nå så ble det en del mailer. Kundeservice hadde målt opp på kartet og mente at 1km i luftlinje var kort vei. At det var i "feil retning", oppoverbakke, over en byggeplass og utenfor offentlig transport spilte ingen rolle. Tok noen mailer før jeg fikk bekreftet at jeg var slettet som kunde. I tillegg synes jeg ikke basicklærne deres holder mål, og mange av de billigere plaggene mister fasongen etter vask. Ble lei av å klage,så nå handler jeg basics hos hm i stedet. Anonym poster: 6c6cbb90293b18415a7273c20555f4e2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 Det er til inkassoselskapet du skal bestride kravet for å stoppe det. Selger kan selvfølgelig sende kravet til inkasso. Ellers ville det jo bli svært få inkassosaker hvis folk kunne bestride kravet til selger og stoppet saken der. Du må vel signere når du henter postpakker? Så La Redoute må bevise at du har signert for den første pakken. Hvis du føler at det ikke nytter å snakke mer med La Redoute, så venter du til saken går til inkasso, og så bestrider du kravet. Anonym poster: 586a82fc4ca769d9690babb455ed62e2
Majott Skrevet 27. juni 2012 #12 Skrevet 27. juni 2012 Så ekkelt! Jeg har ikke bestilt hos LaRedoute, fordi jeg har sett at de har leveringstider på mange uker på det jeg ville ha. Men etter å ha sett dette, så kommer jeg aldri til å bli kunde hos dem. Det er visst ganske tydelig at de ikke har kontroll på levering. Og det at de legger ansvaret de burde ta over på kunden, gjør sitt til at jeg aldri vil bli kunde.
Brukernavn Skrevet 27. juni 2012 #13 Skrevet 27. juni 2012 Det er til inkassoselskapet du skal bestride kravet for å stoppe det. Selger kan selvfølgelig sende kravet til inkasso. Ellers ville det jo bli svært få inkassosaker hvis folk kunne bestride kravet til selger og stoppet saken der. Anonym poster: 586a82fc4ca769d9690babb455ed62e2 Dette er feil! Et bestridt krav kan ikke sendes til inkasso. Da er det forliksrådet som blir korrekt instans for å avgjøre kravet. Kan gjerne henvise til paragrafer om du trenger det.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. juni 2012 #14 Skrevet 27. juni 2012 Typisk svindlere å true med inkasso.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #15 Skrevet 27. juni 2012 Dette er feil! Et bestridt krav kan ikke sendes til inkasso. Da er det forliksrådet som blir korrekt instans for å avgjøre kravet. Kan gjerne henvise til paragrafer om du trenger det. Ops, var sikker på at jeg hadde lest om dette noe sted. Fint du rettet på meg, så jeg ikke sender TS ut på ville veier. Anonym poster: 586a82fc4ca769d9690babb455ed62e2
FantasDick Skrevet 27. juni 2012 #16 Skrevet 27. juni 2012 Du skal selvsagt ikke betale for utsolgte varer, disse har du jo aldri fått. Om de mener de skal ha erstatning for disse varene må de opprette en intern sak mot fraktselskapet som handler det videre - du skal ikke ha noe med dette å gjøre. Siden du allerede har betalt returfrakt også, burde de handle dette som en angrefrist-sak. Kontakt gjerne forbrukerrådet og forklar saken.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 Jepp, lignende dårlig erfaring med La Redoute her også. Aldri mer kjøpe noe fra dem. Anonym poster: 6c4bf9639aa20d69d0265aac1b8c9f25
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #18 Skrevet 29. juni 2012 jo de kan sende den til inkasso selv om du bestrider kravet, men da må de ha gått gjennom saken og vurdert den "saklig". Den blir da sendt direkte til forliksrådet, og om du taper der må du betale inkassoomkostningene(ikke før). Anonym poster: 9915fb176e146de603f4a40f6e185da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå