Gå til innhold

Barn og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har en fireåring som er hos oss annenhver helg. Har en fransk bulldog på ett år, han er rimelig vilter og vi jobber med å plukke av han hoppingen og småbitingen.Han er en utrolig snill og god gutt, aldri aggressiv mot noen el noe. Bortsett fra sønnen til sambo. Han hopper på han og blir helt hypnotisert når guttungen er på besøk.Klarer liksom ikke la han være i fred! Og han hører knapt på oss når vi ber han slutte, må fysisk fjerne han fra ungen. Må sises at ungen virker redd for hunden, vil ikke kalppe han når han er rolig el ha noe med han å gjøre. Dette er så slitsomt de helgene han er hos oss. Sambo mener bikkja får sitte i buret, men han kan jo ikke sitte der hele dagen heller...de må jo lære seg å gå overens, særlig nå som vi prøver å få barn selv også. Er vi ute på tur går det greit, da er hunden ikke opptatt av ungen. Nå i helgen satt ungen og rotet i en legekasse, jeg så ikke hva som skjedde..men plutselig satt bikkja fast i hånda hans, laget tannmerker men ikke noe blod. Han virket "sur"(hunden altså). Hvordan akn vi øve opp, slik at de går best mulig overens..? Skjønner at bikkja er i puberteten og er ekstra slitsom nå, men orker ikke dette ekstra stresset og maset annenhver helg. Ungen skriker og roper nei bare han ser hunden(har forklart han at det må han ikke gjøre), prøver få han til å gå rolig og holde hendene i ro, og ikke stirre på hunden(dette har jeg tatt han i å gjøre en del ganger). Noen råd..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sambo har en fireåring som er hos oss annenhver helg. Har en fransk bulldog på ett år, han er rimelig vilter og vi jobber med å plukke av han hoppingen og småbitingen.Han er en utrolig snill og god gutt, aldri aggressiv mot noen el noe. Bortsett fra sønnen til sambo. Han hopper på han og blir helt hypnotisert når guttungen er på besøk.Klarer liksom ikke la han være i fred! Og han hører knapt på oss når vi ber han slutte, må fysisk fjerne han fra ungen. Må sises at ungen virker redd for hunden, vil ikke kalppe han når han er rolig el ha noe med han å gjøre. Dette er så slitsomt de helgene han er hos oss. Sambo mener bikkja får sitte i buret, men han kan jo ikke sitte der hele dagen heller...de må jo lære seg å gå overens, særlig nå som vi prøver å få barn selv også. Er vi ute på tur går det greit, da er hunden ikke opptatt av ungen. Nå i helgen satt ungen og rotet i en legekasse, jeg så ikke hva som skjedde..men plutselig satt bikkja fast i hånda hans, laget tannmerker men ikke noe blod. Han virket "sur"(hunden altså). Hvordan akn vi øve opp, slik at de går best mulig overens..? Skjønner at bikkja er i puberteten og er ekstra slitsom nå, men orker ikke dette ekstra stresset og maset annenhver helg. Ungen skriker og roper nei bare han ser hunden(har forklart han at det må han ikke gjøre), prøver få han til å gå rolig og holde hendene i ro, og ikke stirre på hunden(dette har jeg tatt han i å gjøre en del ganger). Noen råd..?

Først og fremst må ungen lære seg å høre hva dere sier. Min hund er så rolig og snill og det er nesten litt kjedelig, men plukker veldig lett opp når folk er redde. Noen hunder reagerer da kanskje med usikkerhet.

At bikkja satt i hånda på ungen er i utgangspunktet uakseptabelt. Samtidig er det aldri noe som heter at hunder "bommer", "ikke klarte å bite gjennom" osv. Vil de bite, treffer de, vil de bite hardt, biter de hardt.

Kan det være at dette var hundens måte å invitere ungen til lek på? Min kan finne på å nappe etter hendene mine når hun blir lekelysten.

Og dere MÅ få ungen til å forstå at hyling, gjerne kombinert med å løfte hendene, like gjerne kan oppfattes som en oppfordring til å hoppe og sprette for hunden.

Endret av kaprifolen
  • Liker 3
Skrevet

Ja, tror mye av det ligger i at ungen er redd og oppfører seg på en måte som trigger bikkja. Jeg og sambo er veldig uenig om akkurat dette temaet...Jeg mener at barnet må lære å omgås med hunden og dempe atferden sin inne(ikke det at han ikke skal få lov å være barn og herje og leke, men ikke hele tiden), mens han mener at bikkja bare må forstå at nei er nei og legge seg i hjørnet sitt og være rolig..Litt vel optimistisk med tanke på at bulldoggen er kun ett år og veldig pubertal for øyeblikket :-S Vurderer å leie en trener som kan komem hjem til oss og se hvordan ting arter seg når ungen er hos oss..

Skrevet

Herregud!!! Er det BARNET som må forandre seg?! Barnet er redd!! Livredd. med god grunn. hunden biter og hopper på han... stakkars STAKKARS barn som må bo sånn når han er hos pappaen sin!!

Hold hunder borte fra barnet når han er der (fire dager på en mnd klarer dere det), og prioritert barnet til det er trygt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er hundemenneske, altså, men hva pokker forventer du av en 4-åring? Stakkars unge! Her må dere tenke helt motsatt, om så bikkja skal sitte i bur i uker og måneder.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har dere vurdert klikkertrening? Dere kan lære ham at han får godbiter når han ikke hopper, ikke leker, ikke gir barnet oppmerksomhet osv. Positiv forsterkning er mye mer effektivt på å lære inn adferd enn negativ forsterkning. Husk og at det er mye lettere for hunden å lære seg ny adferd enn å glemme gammel, derfor kan "nytrening" være en god idé. Er enig i at barnet ikke skal trenge å forandre seg, men å lære barnet å forholde seg til hunden på en sunn måte på samme måte som dere skal lære hunden å forholde seg til barnet på en sunn måte. Hvis barnet er gammel nok ville jeg prøvd å engasjere ham i så stor grad som mulig.

Nevøene mine, gutter på tre år, lærte seg nylig å forholde seg til valper, og etter et par helger med nervøsitet rundt shibaen til en venninne av meg (halvt år gammel) der jeg forklarte dem at hunden er forvirret rundt dem og ikke kjenner så mange barn og dermed trenger litt tid til å venne seg til dem, fikk dem til å få ham til å sitte, håndmate ham litt (selvsagt hele tiden under oppsyn), og skulle man sett, tredje gangen de traff ham kom de bort til ham, lot ham lukte på hånden sin, klappet ham på hodet og sa "flink gutt!" før de sprang av gårde og gjorde noe annet, og hunden forholdt seg rolig, fordi vi hadde trent ham til at når tvillingene lekte var ikke han invitert, og tvillingene til at han absolutt ikke var noe farlig, han bare kjente dem ikke.

Edit: Ser nå at han er fire år, da klarer dere garantert å engasjere ham litt! Men det krever tålmodighet, altså, når man har et barn som er nervøst og en hund som mest sannsynlig er midt i puberteten.

Endret av Eplefe
Gjest Maruwan
Skrevet

Jeg er også et hundemenneske, og den hunden der hørtes definitivt ikke helt trygg ut. Jeg ville vært forsiktig med å ha den rundt ungen.

Hvis dere absolutt skal ha de to lause sammen (ungen og hunden) må ihvertfall hunden lære at ungen står over hunden i flokk-hierarkiet. Dersom ikke ungen er gammel nok til å være autoritær overfor hunden, så får dere heller vente noen år med å la de to henge sammen uten tilsyn.

En trygg hund klikker forresten ikke rundt mennesker som er utrygge. Det er det bare utrygge hunder som gjør.

• Liker 1
Skrevet

Kan forsåvidt og være en idé å ha hunden i bånd innendørs under inntreningsperioden. Okei, nå skal jeg holde kjeft. :P

Skrevet

Her må dere være tålmodige ,er ikke hunden vandt til barn og omvendt ??? noen barn er svært redd hunder og da må dere som våksene løse det på best mulig måte. Mine bruker bur,enkelt og greit men klart de er vandt til det. Men når man har unger så kan bur være en fin løsning for hunden og barnet. Man kan også få besøk av andre unger som er redd hunder og hva gjør man da? Ville ha vært masse ute sammen med begge to jeg,da blir de slitne begge to til kvelden og ting går da roligere for seg. Får inntrykk av at du og samboen din er litt uenig rundt dette med hunden,sett dere ned og bli enig. Dere må spille på lag og ha like regler for hunden og ungen.

Syntes ikke episoden i helga var noe hyggelig og lese om. Hva gjør dere om ungen ikke vil til dere om 14 dager??? huff :(

Skrevet

Jeg er også hundemennneske foresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...