Bamsemums Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Jeg og min samboer har vært sammen i over 2 år nå, og tenker litt på forlovelse og bryllup. Jeg har lyst å være med å velge ut forlovelsesring selv, og evt. at vi begge har forlovelsesringer som matcher hverandre. MEN jeg vil også at han skal gå ned på kne og fri til meg :gjeiper: Blir det veldig feil viss vi velger forlovelsesringer sammen og bruker disse, og at han evt. frir etter noen år? Vet ikke hva som er det mest vanlige å gjøre? Tar gjerne imot forslag til hvordan vi kan gjøre det :)
Emas Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Det er vanlig, i allefall i vår vennekrets, å få en enkel sølv, eller gullring med stein på når han går ned på kne, så deretter kjøpe ringar sammen etter kvart Eg sendte link til ringane som eg likte til mannen før han fridde
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Skjønner ikke helt hva du mener her, at dere skal være forlovet noen år før han frir? Vi plukket ut ringer sammen, så gikk han ned på et kne og fridde når han hadde hentet ringene og fant en passende anledning (ca 3 uker senere)- Uromantisk og romantisk på samme tid Visste jo at det kom til å skje da, men ikke når eller hvordan:) Eventuelt kan han jo fri til deg med en frierring han har plukket ut selv (du må jo gjerne hinte om hva du liker først), også velger dere ut gifteringer sammen senere? Det er jo ganske vanlig. Anonym poster: d4c1f49c7325c6058a8c28efb3119ac0 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Sambo fridde med ringen til sin morfar, som er aaalt for stor til meg, så dro vi ut og fant ringer sammen..
Gjest Ellab Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Det er vel mest romantisk at han velger ring selv og frir uten at du vet noe. Men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg vil egentlig gjøre det på samme måte som moren og faren min. De kjøpte helt enkle gullringer til begge to som de brukte som forlovelsesring. Når de giftet seg fikk de ringene gravert og pusset og brukte samme ringer til giftering og forlovelsesring. Men samboeren min har sagt klart i fra at han vil kjøpe egen forlovelsesring til meg, som han velger. Så velger vi gifteringer sammen senere. Det er jo egentlig greit for meg, men jeg hinter til hvilke typer ringer jeg vil ha sånn at han ikke tar noe jeg ikke liker. Du burde bare hinte til hva du vil ha og la han velge litt selv. Blir jo mer personlig når han får velge litt også.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Her ble det sånn: han fridde (overraskende - jeg visste ikke at han skulle gjøre det) og dagen etter gikk vi ut sammen og valgte ringene. Veldig greit synes nå jeg da :-) Anonym poster: bb1e4a3fa2dfa6399f235f6008021f39
QueenOfTheSidewalk Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Etter 2 år? Jeg ser aldri for meg sånne ting når det kun har gått to år.
Amens Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Min tilkommende fridde uten ring og de eneste ringene vi har kjøpt er de ringene som ligger i kommoden og som blir tatt på den dagen vi gifter oss. Vi hadde først valgt forskjellige ringer, men etterhvert så ombesteme han seg og tok samme modell som jeg valgte.
Bachata Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Man forloves når en frir og den andre svarer ja, så det å forlove seg uten at noen har fridd og ingen har sagt ja, er et fenomen jeg aldri har forstått. Hva er poenget med å forlove seg, når paret ikke har blitt enige om å gifte seg? Dere blir forlovet av seg selv den dagen han (eller du) frir, og den andre svarer ja. Om dere frir før eller etter innkjøp av ringer, og om ringer plukkes ut sammen eller ikke, det er for meg detaljer som må være opp til hver enkelt. Ønsker du å være med på å plukke ut forlovelsesringer, så si ifra om at du vil det, dersom han skulle finne på å fri en dag. 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Jeg og min samboer har vært sammen i over 2 år nå, og tenker litt på forlovelse og bryllup. Jeg har lyst å være med å velge ut forlovelsesring selv, og evt. at vi begge har forlovelsesringer som matcher hverandre. MEN jeg vil også at han skal gå ned på kne og fri til meg :gjeiper: Blir det veldig feil viss vi velger forlovelsesringer sammen og bruker disse, og at han evt. frir etter noen år? Vet ikke hva som er det mest vanlige å gjøre? Tar gjerne imot forslag til hvordan vi kan gjøre det :) Det blir helt feil, ja. Man får ikke en slik ring før en forlovelse! At du faktisk er usikker på hva som er vanlig ang. dette synes jeg er spøtt!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Etter 2 år? Jeg ser aldri for meg sånne ting når det kun har gått to år. Deg om det. Etter å ha vært samboere i 2 år er det vel ikke unaturlig å bestemme seg for å gifte seg eller forlove seg. Hvor gammel er du? Spør av ren nysgjerrighet for du høres veldig ung ut. Anonym poster: bb1e4a3fa2dfa6399f235f6008021f39 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Deg om det. Etter å ha vært samboere i 2 år er det vel ikke unaturlig å bestemme seg for å gifte seg eller forlove seg. Hvor gammel er du? Spør av ren nysgjerrighet for du høres veldig ung ut. Anonym poster: bb1e4a3fa2dfa6399f235f6008021f39 AB igjen. Ser at jeg blingset og at de har vært sammen i to år og er samboere (ikke nødvendigvis vært samboere i to år). Men jeg mener fremdeles det samme. To år er vel ikke unaturlig lite i voksen alder. Er man 18 så er det noe annet. Anonym poster: bb1e4a3fa2dfa6399f235f6008021f39
Gjest Bond Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Skal jeg gifte meg med noen, skal jeg i hvert fall regne med at han kjenner meg nok til å klare å velge en ring jeg liker.
Portvinpiken Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Det er ganske enkelt. Når man frir er man forlovet. Det er ikke noe som heter å gå med forlovelsesring et par år før man frir. Eventuelt finnes det vel noe som heter alliansering. Har forstått (evt misforstått), at dette er en ring man kan gi for noe litt mer uforpliktende? Her er det mulig at jeg tar helt feil altså :-). For meg er det egentlig kun forlovelser og giftemål som gjelder. Alt annet blir litt tullete.
Bamsemums Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 21. juni 2012 Det er vel mest romantisk at han velger ring selv og frir uten at du vet noe. Men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg vil egentlig gjøre det på samme måte som moren og faren min. De kjøpte helt enkle gullringer til begge to som de brukte som forlovelsesring. Når de giftet seg fikk de ringene gravert og pusset og brukte samme ringer til giftering og forlovelsesring. Men samboeren min har sagt klart i fra at han vil kjøpe egen forlovelsesring til meg, som han velger. Så velger vi gifteringer sammen senere. Det er jo egentlig greit for meg, men jeg hinter til hvilke typer ringer jeg vil ha sånn at han ikke tar noe jeg ikke liker. Du burde bare hinte til hva du vil ha og la han velge litt selv. Blir jo mer personlig når han får velge litt også. Ja der er nok det som er det beste blir ekstra spennende når jeg ikke vet når/hvorhan kommer til å fri! Hvordan ringen ser ut er ikke det viktigste heller for min del.. Er mannen jeg vil ha Ser for meg at det vlir mye kosligere å velge ut gifteringer sammen enn forlovelsesringer..
Bamsemums Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2012 Det er ganske enkelt. Når man frir er man forlovet. Det er ikke noe som heter å gå med forlovelsesring et par år før man frir. Eventuelt finnes det vel noe som heter alliansering. Har forstått (evt misforstått), at dette er en ring man kan gi for noe litt mer uforpliktende? Her er det mulig at jeg tar helt feil altså :-). For meg er det egentlig kun forlovelser og giftemål som gjelder. Alt annet blir litt tullete. En venninne av meg og kjæresten hennes forlovet seg, og 4 år senere gikk han ned på kne og fridde til henne. De giftet seg året etter han fridde. Tror det er veldig forskjellig hvordan folk gjør det.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #17 Skrevet 21. juni 2012 En venninne av meg og kjæresten hennes forlovet seg, og 4 år senere gikk han ned på kne og fridde til henne. De giftet seg året etter han fridde. Tror det er veldig forskjellig hvordan folk gjør det. Hæ? Dette høres helt fjernt ut for meg. Hvorfor skal han fri senere da? Har hun ikke da sagt ja til å gifte seg med han 4 år tidligere? Husker at når jeg var rundt 16 så var det flere på samme alder som "forlovet" seg uten å ha noen planer om å gifte seg. Dette blir bare tull for min del. Så da kan man gå og være forlovet i flere år, også vet man ikke engang om typen vil gifte seg? Man må gå å vente på å bli fridd til mens man er forlovet? da betyr det jo egentlig ingenting å være forlovet da? Anonym poster: d4c1f49c7325c6058a8c28efb3119ac0 2
Dyregod Skrevet 21. juni 2012 #18 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Vi pratet om at vi skulle gifte oss en god stund før vi forlovet oss, så jeg bare ventet egentlig ;-) Han skulle fri på en ferietur (dette hadde han planlagt i flere måneder) men så fridde han helt spontant til meg en lørdagskveld med litt vin. (To måneder før han planla)Han hadde ikke ring, men vi valgte det ut sammen dagen etter. Det syntes jeg var helt topp!! Han gikk ikke ned på kne eller sa masse, han bare spurte om vi skulle gifte oss og jeg syntes det var kjemperomantisk jeg Jeg syns også det høres merkelig ut å fri etter man har hatt ringer i noen år? Hæ? Spør man om den andre vil gifte seg med deg og får ja, da er man få forlovet uansett.. Men han kan jo selvfølgelig velge å fri skikkelig etter dere har fått ringene. Men dere er like forlovet da uansett. Endret 21. juni 2012 av Dyregod
Portvinpiken Skrevet 21. juni 2012 #19 Skrevet 21. juni 2012 En venninne av meg og kjæresten hennes forlovet seg, og 4 år senere gikk han ned på kne og fridde til henne. De giftet seg året etter han fridde. Tror det er veldig forskjellig hvordan folk gjør det. Etter min mening kan det umulig være så mange forskjellige måter å gjøre dette på altså ;-). Å være forlovet betyr at man har bestemt seg for å gifte seg. Ofte innen 1 års tid i følge "gamle" tradisjoner. Noen venter definitivt mye lengre i dag, men å forlove seg er noe man er/har blitt etter å ha blitt fridd til. Enkelt og greit vil jeg påstå. Hvis det er som du sier slik at noen forlover seg først, og deretter frir - hva er da denne fire årige perioden for noe? "Før-forlovelse"? 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 21. juni 2012 #20 Skrevet 21. juni 2012 AB igjen. Ser at jeg blingset og at de har vært sammen i to år og er samboere (ikke nødvendigvis vært samboere i to år). Men jeg mener fremdeles det samme. To år er vel ikke unaturlig lite i voksen alder. Er man 18 så er det noe annet. Anonym poster: bb1e4a3fa2dfa6399f235f6008021f39 Jeg er 27.. trodde det var mer vanlig etter minst 5 år, men kanskje det har forandret seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå