Gå til innhold

Er moren min en alkoholiker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min har alltid vært glad i alkohol. Da jeg bodde hjemme husker jeg godt at hun og pappa koset seg med vin og øl hver helg. Det har jeg vokst opp med og det anser jeg som normalt.

For 4 år siden ble mamma og pappa skilt. Nå har hun flyttet til en ny by og jobber deltid. Jeg mistenker at hun drikker så og si daglig. Men jeg tror det er i ganske kontrollerte former. Dvs. hun kunne aldri finne på å kjøre med promille, drikke før hun skal på jobb etc. Men siden hun jobber redusert så er jeg redd for at det sklir ut litt.

Jeg snakker ofte med henne på telefonen, og flere ganger har jeg opplevd at hun kan være brisen/ småfull på ettermiddagen i helgene. Jeg har en datter på 3 år og synes ikke det er så koselig at hun skal se at mormor er småfull. Hun har ny mann og har det bra i livet, men han er mye ute på reise, så jeg tror hun drikker endel alene.

Jeg synes dette er utrolig flaut, men kvier meg for å ta det opp med mamma. Jeg vet at hun kommer til å bli dritsur (fornektelse?). Bør jeg gjøre noe?

Anonym poster: 7632d3b4275d538a6ca993882271119c

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tja. Man kan jo ønske at det lar seg gjøre å gjøre noe. Men til dama selv tar det opp som problem, så er det lite å gjøre. Det vil medføre sure miner, krangling og ufred. Kanskje i generasjoner..

Du kunne tipset legen hennes. Og bedt om at denne ikke fortalte hvor tipset kom fra... Men om hun ikke er villig til å snakke åpent med legen, så blir det jo med en telefon og det er det.

Det du KAN gjøre, er å sørge for at barnet ditt er trygg for det hele. På hvilken måte du gjør det er opp til deg. Men om det blir spørsmål om hvorfor ungen aldri overnatter, ikke får bli med på ferie uten deg osv. Så vær ærlig og bestemt; Fordi du drikker!

Skrevet

tja... hun er voksen, men om dere ha et åpent og ærlig forhold, så kan du nevne at det finnes faktisk hjelp mot avhengigheten.

Hun kunne få et så mye bedre liv uten den.

Men ellers så vet jeg ikke ... Jeg kjenner alkoholikere som oppfører seg veldig greit selv når de er fulle.. aldri tull og bråk og vil ikke gjør noe med saken.

dem synes jeg burde fått fred til å leve sitt liv som de vil.

Kan jo nevne henne at du vet hun sliter med det, men be henne holde seg edru til avtalte besøks tider når barnebarnet skal være til stede.

Skrevet

Det høres ut som hun er i gråsonen, synes jeg.

At hun kanskje er litt for glad i alkohol, men likevel klarer å holde det i kontrollerte former, slik at det ikke går ut over jobb, bilkjøring og slike ting. Da ville jeg anta at hun (som bestemødre flest) er så gira på å være sammen med barnebarnet sitt at hun er i stand til å legge vekk vinflaska når datteren din er der? Har du noen indikasjon på at hun er sammen med barnet i påvirket tilstand?

Så lenge hun er edru når hun passer barnet, tror jeg hun må få styre dette som hun vil. Annerledes blir det jo dersom hun er brisen/full med barnet til stede, da synes jeg du har all rett til å si hva du mener.

Skrevet

Moren min har alltid vært glad i alkohol. Da jeg bodde hjemme husker jeg godt at hun og pappa koset seg med vin og øl hver helg. Det har jeg vokst opp med og det anser jeg som normalt.

For 4 år siden ble mamma og pappa skilt. Nå har hun flyttet til en ny by og jobber deltid. Jeg mistenker at hun drikker så og si daglig. Men jeg tror det er i ganske kontrollerte former. Dvs. hun kunne aldri finne på å kjøre med promille, drikke før hun skal på jobb etc. Men siden hun jobber redusert så er jeg redd for at det sklir ut litt.

Jeg snakker ofte med henne på telefonen, og flere ganger har jeg opplevd at hun kan være brisen/ småfull på ettermiddagen i helgene. Jeg har en datter på 3 år og synes ikke det er så koselig at hun skal se at mormor er småfull. Hun har ny mann og har det bra i livet, men han er mye ute på reise, så jeg tror hun drikker endel alene.

Jeg synes dette er utrolig flaut, men kvier meg for å ta det opp med mamma. Jeg vet at hun kommer til å bli dritsur (fornektelse?). Bør jeg gjøre noe?

Anonym poster: 7632d3b4275d538a6ca993882271119c

Hun er av og til litt brisen på ettermiddagene i helgene? Det trenger ikke å bety at hun har et for stort forbruk. Det hender jeg også tar et glass vin eller to på verandaen en lørdags ettermiddag, men ikke drikker mer enn det, og altså er edru på kvelden (kjører ikke bil likevel da). TIDSPUNKTET man drikker alkohol er ikke viktig, det er hvor MYE som teller.

Mange tar en utepils kl 13 en lørdag også. Ingen som ser noe galt i det.

Du tror hun drikker endel alene. Har du noe hold for den påstanden, eller er det bare noe du tror? Er det sånn, har hun kanskje et problem.

Synes ikke du bør gjøre noe med mindre du faktisk ser at dette er et problem i forhold til samvær med din datter. Moren din er voksen, og bestemmer selv utover det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...