Gå til innhold

samvær med far i mors ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange av dere mødre som har har hovedansvar for barn, som lar far ha samvær med barna i dere mødre sin del av sommerferien?

Da mener jeg ikke en utskilt uke, der mor skal til syden alene e.l, men i hoveddelen av ferien på 3 uker, der mor selv har ansvar for barna.

Er dette vanlig, der far selv etterpå skal ha barna i 3 hele uker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marmot
Skrevet

Hvis han vil er det klart han får treffe sønnen vår i "min" ferie, jeg er også invitert til å besøke dem på hytten når han skal ha sine to uker. Men om jeg planlegger noe i min ferie, tar jeg ikke hensyn til om han egentlig skulle hatt samvær hvis det ikke hadde vært ferie. Er det det du mener? Vet ikke om jeg helt skjønte spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet

Om mor har ferie eller ikke er da revnende likegyldig for samværet. Hvorfor i alle dager skal ikke far få se barna sine, bare fordi mor har ferie? Selvsagt skal far få samvær som vanlig!

Anonym poster: 3149827c48be637b243778bfd7344f22

• Liker 1
Gjest jomfrua
Skrevet

Vanligvis finnes det en samværsavtale som innbefatter også ferie.

Avtalte ferier overstyrer helgesamvær/annet samvær.

Men hva er problemet?

Om du ferierer hjemme - så er det vel ikke noe i veien for at barnet kan være hos sin far med mindre?

Om dere velger å reise bort 3 uker - så er det vel naturlig at samværet uteblir.

Er du redd for å "miste" dager dager og holder igjen av den grunn har du feil fokus.

Husk du har rett til å planlegge som du vil i ferien - men å kjøre kjepphester uten grunn er bare dumt og vil ramme barnet ditt.

Gjest Marmot
Skrevet

Om mor har ferie eller ikke er da revnende likegyldig for samværet. Hvorfor i alle dager skal ikke far få se barna sine, bare fordi mor har ferie? Selvsagt skal far få samvær som vanlig!

Anonym poster: 3149827c48be637b243778bfd7344f22

Nei, det er vel ikke selvsagt. Man har en samværsavtale som tar hensyn til både hverdag og ferie. Eksen og jeg har delt barnets fire uker ferie i to, så vi har to uker hver. De to ukene som er mine, skal jo jeg kunne bruke som jeg vil, og ikke være forhindret fra å reise bort fordi far skal ha samvær. Akkurat som han kan bruke sine to uker som han vil. Men er vi hjemme og ikke har noen planer, kunne det ikke falt meg inn å nekte faren hans å treffe barnet om han ville det.

Skrevet

Ferie er ferie og da trår "vanlig" samvær ut. Men som du sier, er du hjemme så er det jo ingenting i veien for å gjennomføre samvær. Men du skal ikke ta hensyn til samvær i ferieukene dine på samme måte som far selv planlegger sin egen ferie med barnet uten å ta hensyn til deg.

Gjest Annaires
Skrevet

Det vanlige er vel man avtaler på forhånd.

To eller tre uker i strekk hos hver av foreldrene. Så tar foreldrene ferie fra jobb de aktuelle ukene.

Skrevet

Jeg syns bare det er litt rart vis mor insisterer på at far skal ha samvær i den ferien hun tar ut for å være med barna.

Barna har rett til 3 ukers ferie med samværsfar, det er så.

Men barna har vel også rett til å ha et visst antall dager med sin mor, eller teller ikke det på samme måten??

Må påpeke at mor i dette tilfellet har ekstra ferie senere, bare for seg selv.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg vet ikke hva loven sier, men jeg ser på fars ferieuker som mine "friuker" og omvendt, og jeg hadde aldri bedt far om å ha samvær i de ukene jeg har ferie, nei.

Skrevet

Hvordan kan det ha seg at dere bare har 2 uker ferie hver, med barna, mange av dere?

Barn skal jo ofte ha 3 ukers sammenhengende sommerferie, og i dag er jo 3 uker ferie med samværsforelder en del av barneloven??

Skrevet

Denne faren vil ikke ha mer enn 2 uker, så da blir resten "mitt problem".

Hva gjør man? Vel, man trikser og mikser...

Gjest Marmot
Skrevet

Det er jo ingen som kan tinge på noen mer samvær enn de vil ha, det er vel der det ligger. For min del er det helt greit at jeg har 2 uker og han har 2 uker, og barnet har 4 uker fri fra barnehagen. Det passer veldig fint for oss alle sammen.

Skrevet

Hvordan kan det ha seg at dere bare har 2 uker ferie hver, med barna, mange av dere?

Barn skal jo ofte ha 3 ukers sammenhengende sommerferie, og i dag er jo 3 uker ferie med samværsforelder en del av barneloven??

Vi har to uker fordi min eks kun har tre uker med ferie på sommeren og gjerne vil ha en uke ferie alene også. De to siste ukene må han ta ut andre tider på året. Det fungerer fint for meg så jeg ser ikke vitsen i å tvinge han til å ta tre uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...