lilletuss87 Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 (endret) Jeg står plutselig fast her.. Skjønner ikke hva som menes med det jeg har streket under.. Noen som kan forklare meg litt enkelt? Legg opp 36-40 masker. Strikk en omg vrang. Strikk 8 omg glattstrikk. Strikk 12 omg glattstrikk med 1m farge1 og 1m farge2. strikk videre glattstrikk 8-12 omg. så skal det økes for tommel: venstre strikk til 5 masker igjen på pinne 2, øk 1m strikk 2m, øk1m. Høyre vott strikk til pinne 3, strikk 3m, øk 1m, str 2m, øk 1m. strikk 5-6 omg glatt strikk. Strikk for venstre tommel til det er 9 masker igjen på pinne 2, strikk 8 masker på en tråd, og strikk over med den fargen som du bruker. Høyre tommel str 1 maske på pinne 3 og strikk 8 masker på en tråd. Strikk videre 27-30 omg glattstrikk. felling: strikk 1r, 2m sammen strikk til det er 3 m igjen på pinne2 str 2m sammen og likedan på pinne 3og 4. Strikk 1 omg uten felling. Strikk så en omg med felling og en omg uten felling. Så fortsettes det med felling på alle omg til det er ca 8 masker igjen ta en tråd gjennom disse og og knyt tråden. Tommel ta opp tråden og tommelen skal strikkes med 18-20 masker. Strikk 15-17 omg. fell 2m sammen først på pinne 1og3 og 2 masker sammen sist på pinne 2og4. Strikk en omg uten felling og vidre felling på hver omg til det er 6-8m igjen. ta tråden gjennom disse og knyt for. Jeg tover vottene på 30 grader i min nye maskin sammen med ei gammel dongeribukse og litt grønnsåpe. Lykke til! Endret 20. juni 2012 av lilletuss87
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Jeg står plutselig fast her.. Skjønner ikke hva som menes med det jeg har streket under.. Noen som kan forklare meg litt enkelt? så skal det økes for tommel: venstre strikk til 5 masker igjen på pinne 2, øk 1m strikk 2m, øk1m. Høyre vott strikk til pinne 3, strikk 3m, øk 1m, str 2m, øk 1m. strikk 5-6 omg glatt strikk. Venstre er den votten du skal ha på venstre hånd. Høyre er den motsatte votten. Så når du strikker velger du deg en vott som skal være venstre og på den strikker du først en av de fire pinnene. Så, på den neste, strikker du det som skal bli masker til tommelen slik: Når det er igjen fem masker på denne pinnen øker du med en maske. Plukk opp tråden mellom den masken du har strikket og den neste masken og strikk denne vridd inn på pinnen, så strikker du neste maske. Så strikker du en maske til. Nå øker du igjen med en maske. Du plukker opp tråden mellom den masken du har strikket og den neste masken og strikker den vridd inn på pinnen. Ferdig. På den votten som da blir høyre vott strikker du slik at åpningen til tommelen kommer på andre siden av votten. Altså strikker du to av de fire pinnene på en runde (omgang). Så begynner du på pinne tre på omgangen. Her strikker du slik at votten blir motsatt av den forrige. Rekkefølgen på økningene til tommelmaskene blir alts baklengs i forhold til de fem maskene på den venstre votte. Du strikker tre masker, plukker opp tråden mellom den siste masken du strikket og neste, strikker den vridd inn på pinnen og strikker neste maske. Da har du økt med en. Så strikker du en maske til, plukker opp tråden mellom den du har strikket og neste maske, strikker den vridd inn på pinnen og strikker en maske til. Nå har du økt med to og er ferdig. Trekker du fra de økte maskene vil du se at du hadde fem masker, økte med to, og du har igjen en pinne å strikke. Altså er det motsatt/baklengs av på forrige vott. Ble dette forståelig? K Anonym poster: bb4fd2a9f45804df91ce3f5725bb0900
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Strikk for venstre tommel til det er 9 masker igjen på pinne 2, strikk 8 masker på en tråd, og strikk over med den fargen som du bruker. Høyre tommel str 1 maske på pinne 3 og strikk 8 masker på en tråd. Unnskyld, jeg glemte denne delen. Dette er de maskene som skal bli tommel. Du har strikket økningene som beskrevet og 5-6 omganger til med glattstrikk. Når gjør du slik: På den votten som er venstre vott strikker du først en pinne av de fire pinnene på runden(omgangen). På pinne 2 av omgangen strikker d til det er ni masker igjen. Nå tar du en løs tråd i passe lengde og flytter åtte masker inn på denne tråden. Knyt hjelpetråden sammen til en "ring" slik at du ikke mister noen av dem. Så legger du opp åtte nye masker i den fargen du strikker med på pinnen du har i høyre hånd før du avslutter med den niende masken. Ferdig. Fortsett med resten av pinnene på runden på vanlig måte. Strikk rundt til dy skal felle av votten. Fell av, fest tråden og nå knyter du opp igjen ringen som er hjelpetråd, tar maskene inn på en pinne, finner det nøstet du skal strikke med og plukker opp masker der du la opp nye masker og fordeler så du får 18-20 masker til å strikke tommel. Strikker du maskene du plukker opp vridd inn på pinnen blir det penest. Strikke tommelen ferdig og fell av. Fest trådene. På høyre vott gjør du det samme igjen, men "baklengs"/motsatt vei på runden(omgangen) av den forrige votten. Strikk to pinner på omgangen. På pinne tre strikker du en maske, tar åtte masker inn på en hjelpetråd, til tommel, legger opp åtte nye masker med tråden du bruker å strikke med, og fortsetter videre med siste pinne på omgangen. Så gjør du ferdig resten av arbeidet som på motsatt vott. Spør hvis dette ble veldig uklart. K Anonym poster: bb4fd2a9f45804df91ce3f5725bb0900
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 PS. Ved hullet som er til tommel: Når du starter vil du ha åtte masker fra hjelpetråden. I tillegg plukker du opp de åtte løkkene fra maskene du la opp nye, (dem du la opp til å fullføre runden og "erstatte de åtte" som du tok inn på hjelpetråden). Da har du 16 masker til tommel, pluss at du må tar opp en eller to løkker ekstra på hver side av pinnen med de maskene du alt har plukket opp, så du ikke får huller på sidene av tommelen din. Tar du opp en eller to løkker på hver side, så vil du da få 18 til 20 masker å strikke tommel av. Alle disse maskene fordeler du da på fire pinner, og strikker rundt og rundt til du skal felle av. Pass på at du lager deg en lang nok garnende når du begynner, til å feste den skikkelig, så det ikke rakner senere. K Anonym poster: bb4fd2a9f45804df91ce3f5725bb0900
Rødvinspiken Skrevet 20. juni 2012 #5 Skrevet 20. juni 2012 Tips til tommelhullet: Istedenfor å ta av på hjelpetråd og så legge opp nye masker så bruker jeg å strikke de 8 maskene med en hjelpetråd, ta maskene tilbake og strikke dem på nytt med garnet jeg strikker votten i. Da plukker jeg opp 16 masker og tar bort hjelpetråden når jeg skal strikke tommelen. Plukker opp et par masker i sidene som K nevnte. Dette er en mer "sømløs" måte å få tommel på.
Rødvinspiken Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Googlet og fant denne. Kanskje litt bedre forklart enn hva jeg gjorde - og med bilder http://strikke.blogspot.no/2010/10/sette-av-masker-til-tommel.html Ellers er det flere fine strikkevideoer man kan sjekke ut på garnstudio.no http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?sort=&thumbnails=&categoryid=1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå