Auroressa Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Har lyst til og ha muligheten til og ha hundene mine mer ute da dem trives så godt med det, har stor hage her jeg bor nå, spørsmålet er hundegård eller gjerde inn "hageområdet", er nemlig åpent til naboer, har min egen del av hagen så går an og gjerde inn denne delen, men så bor det jo herr pusekatt her og, da er det jo dilemmaet med han, hvordan gjør man det da vist man gjerder inn hagedelen? Ble plutselig litt urolig for det. Og noen som vet om steder man kan kjøpe hundegård/gjerde til en grei pris?
katt1 Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Hundegård er fint synes det er greit og ha ett område og plukke møkk jeg da Felleskjøpet her fine hunde gårder. 4000 og oppover tror jeg
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Jeg synes hagegjerder er fint jeg da, men de er vanskeligere å gjøre rømningssikkre enn en hundegård. Pus kommer seg nok akkurat dit den vil uansett, det er sjelden gjerder lagd for hund stopper pus (med mindre du skal ha høyt gittergjerde rundt hele og ned i bakken, men selv da, uten topp...)
Ryvre Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Hundegård. Det hadde jeg valgt iallefall. Om man bare gjerder inn hagen så er sjansen stor for at hundene kan stikke av. Om de er flere som stikker av så skal man ikke undervurdere flokkmentaliteten heller med tanke på andres sikkerhet. Ja, man lager kanskje høyt nok gjerde, men hva når vinteren kommer og de kan komme seg over ved å klatre over snøen?
Portvinpiken Skrevet 20. juni 2012 #5 Skrevet 20. juni 2012 Jeg foretrekker bestemt å ha hagen inngjerdet. Har gjerdet inn alle 3 målene med 1,90 nettinggjerder på baksiden mot skogen og mot veien har vi vanlig tregjerde på ca 1 m. Har seks hunder og to katter og kattene har aldri hatt problem med å komme seg ut og inn av hagen, mens hundene er forsvarlig sikret innenfor gjerdene. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Jeg foretrekker bestemt å ha hagen inngjerdet. Har gjerdet inn alle 3 målene med 1,90 nettinggjerder på baksiden mot skogen og mot veien har vi vanlig tregjerde på ca 1 m. Har seks hunder og to katter og kattene har aldri hatt problem med å komme seg ut og inn av hagen, mens hundene er forsvarlig sikret innenfor gjerdene. Jeg tror dette avhenger litt av typen på hundene (litt usikker på om jeg vil si rase) For vår hadde ikke et 1m høyt tregjerde vært en stor hindring, hopper han ikke over, så graver han under. For labratoren til broder'n er ett 1m høyt tregjerde en gigantisk hindring. Jeg tror det ligger mye i det mentale hos den hunden.
LittleJ Skrevet 20. juni 2012 #7 Skrevet 20. juni 2012 Går an å få kjøpt noe du graver ned i jorda rundt eiendommen din og et spesielt halsbånd som hører til som gjør et ell anna (feks. piper ell spruter) så den lærer hvor den kan gå =)
Portvinpiken Skrevet 20. juni 2012 #8 Skrevet 20. juni 2012 Jeg tror dette avhenger litt av typen på hundene (litt usikker på om jeg vil si rase) For vår hadde ikke et 1m høyt tregjerde vært en stor hindring, hopper han ikke over, så graver han under. For labratoren til broder'n er ett 1m høyt tregjerde en gigantisk hindring. Jeg tror det ligger mye i det mentale hos den hunden. Naturligvis gjør det det. Jeg har mynder, jakthunder og gjeterhunder, og det har funket fint her hos oss. Har man en graver eller en ekstrem hopper må man ta konsekvensene av det og evt sikre bedre med høyere gjerde.
Ryvre Skrevet 20. juni 2012 #9 Skrevet 20. juni 2012 Ja, når min hund var valp så klarte hun å klatre over gjerdet som da var 1,50 höyt og hun var 7 uker gammel Og hun har ikke blitt noe bedre med årene så her er det skikkelig hundegård som gjelder
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #10 Skrevet 20. juni 2012 Ville valgt hundegård av disse grunnene: - Enklere å hindre rømning. - Slippe å plukke vekk dritt fra hele hagen. - Hvis du har gjester så kan det være greit å ha hunden for seg utendørs. Anonym poster: d4c980c2e864c48b93730d5bf5123622 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #11 Skrevet 20. juni 2012 Jeg ville valgt gjerde fordi jeg liker stor tumleplass. Tror mine ville kjedet seg om de ble satt inn i en gård på 8x8 meter eller så. Der vi var før satt jeg opp line fra huset til et tre også hang jeg flexibåndet i lina. Da fikk de tumleplass inntil 7 meter fra huset og 8 meter fra lina. Anonym poster: 3c250390f83bde5ff33a93ed02c2e7eb
Sulosi Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Jeg velger å gjerde inn hagen. Da kan jeg rote i blomstene, klippe hekk og plen +++ og samtidig være selskap for hunden. Hunden min liker også å tråkke mellom plantene og leke med småkryp hun finner der. Dessuten synes jeg hundegårdene ofte ser triste ut. Bare et gjerde, et lite hus og jord. Frister mere å elte med hunden på plenen. Og i fht katter, de kommer seg inn uansett. 4
Auroressa Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 21. juni 2012 Det er to Papillon gutter jeg har, ingen av dem er spesielle gravere, eneste er minstegutt som graver litt i jorda iblant for og dra opp røtter. Men er ikke merkbart. Tror personlig jeg hadde foretrukket gjerde, er enig med noen over her at det ser litt stusselig ut med hundegård, vil at dem skal ha muligheten til og løpe mer rundt enn på foreksempel 15 kvadrat, da er det ikke noe poeng i og ha dem ute syntes jeg. Men kan man få kjøpt gjerde på maxbo/bohus? Er det vanskelig og sette opp selv eller kan man leie inn noen? Er det da en snekker?... Og tusen takk for svar !
Gjest Badabing Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Vi har pleid å ha hundegård, men gjerdet inn hagen for ikke så lenge siden. Når jeg ser hvordan de koser seg, så er det så verdt det selv om det var litt dyrt. For ikke å snakke om at vi koser oss vi også, når vi kan leke og hygge oss sammen med dem i hagen. Vi har alltid et øye med dem da, jeg er litt redd de skal stikke av. Har forsterket med en type netting nederst så de ikke kan grave seg under, og tror det skal godt gjøres at de hopper over. Samtidig vil jeg ikke ta noen sjanser, for hunden til ei venninne lærte seg plutselig å klatre over gjerde, hun tro i nettingen og krabbet seg oppover. Mens ei annen venninne har en temmelig høy mur, og hadde plutselig en hannhund i hagen som ville besøke tispa hennes.. Edit: hva slags gjerde vil du ha da? Vi ville ha stakittgjerde og har laget det selv, men jeg har en handy kjæreste. Finnes mange typer, og du kan bestille det via byggevarekjeder om dere ikke lager selv, men det finnes jo billigere og enklere gjerder enn stakitt også. Endret 21. juni 2012 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 Hundegård er på kanten til mishandling, ufattelig mange late hundeeiere lar hunden stå der dag ut og dag inn. Og det er ikke lenger kun for å få luft, men blitt en erstatning for ordenlige turer. Selvsagt er en ingjerdet hage bedre. En hund trenger plass til å kunne BEVEGE seg - en hundegård er poengløs. Anonym poster: b3f10924408b7f64d76effdeed51215f 1
Auroressa Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2012 Vi har pleid å ha hundegård, men gjerdet inn hagen for ikke så lenge siden. Når jeg ser hvordan de koser seg, så er det så verdt det selv om det var litt dyrt. For ikke å snakke om at vi koser oss vi også, når vi kan leke og hygge oss sammen med dem i hagen. Vi har alltid et øye med dem da, jeg er litt redd de skal stikke av. Har forsterket med en type netting nederst så de ikke kan grave seg under, og tror det skal godt gjøres at de hopper over. Samtidig vil jeg ikke ta noen sjanser, for hunden til ei venninne lærte seg plutselig å klatre over gjerde, hun tro i nettingen og krabbet seg oppover. Mens ei annen venninne har en temmelig høy mur, og hadde plutselig en hannhund i hagen som ville besøke tispa hennes.. Edit: hva slags gjerde vil du ha da? Vi ville ha stakittgjerde og har laget det selv, men jeg har en handy kjæreste. Finnes mange typer, og du kan bestille det via byggevarekjeder om dere ikke lager selv, men det finnes jo billigere og enklere gjerder enn stakitt også. Hvordan gjerde jeg vil ha har jeg ikke tenkt noe over, bare et solid et som holder dem innenfor gjerdet Men dere gjorde det selv altså? Det var ikke vanskelig?
Gjest Badabing Skrevet 21. juni 2012 #17 Skrevet 21. juni 2012 Hvordan gjerde jeg vil ha har jeg ikke tenkt noe over, bare et solid et som holder dem innenfor gjerdet Men dere gjorde det selv altså? Det var ikke vanskelig? For å være ærlig, var det vel helst kjæresten min :gjeiper: Jeg liker ikke sånn sag som bråker. Det ble veldig fint i alle fall, og han er ikke snekker av fag liksom. Men praktisk anlagt. Han leste masse på det byggebolig-forumet og fikk tips der tror jeg, også laget han det sånn som jeg ville ha det. Ble veldig mye billigere, men tok jo litt tid. Og jeg måtte male det. Men vi hadde jo stor hundegård først, og den var jo mye enklere tror jeg. Satte opp påler med så og så store mellomrom, og rullet på en slags hønsenetting. Deretter forsterket vi med planker i bunnen og på toppen. Funket bra til en valp pluss liten hund, så det holder jo sikkert med noe sånt når du har to små. Vi måtte bare ha noe mer nå som valpen ikke lenger er valp men veldig stor og veldig aktiv
Gjest Skrevet 22. juni 2012 #18 Skrevet 22. juni 2012 Jeg har gjerda inne hele hagen min og hunden løper fritt! Han er såklart inne hvis jeg er bortreist. Føler en hundegård er mest for de som vil ha hunden ute mens de selv er på jobb, shopping e.l. Inngangsdøra mi står oppe store deler av dagen så han er ute og inn som han vil. Hoppe er ikke noe som vil skje, så dermed har jeg trippelsjekket at det ikke er noe sted han kan gå under, for grave under gidder han vist heller ikke :gjeiper:
Auroressa Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #19 Skrevet 23. juni 2012 Jeg har gjerda inne hele hagen min og hunden løper fritt! Han er såklart inne hvis jeg er bortreist. Føler en hundegård er mest for de som vil ha hunden ute mens de selv er på jobb, shopping e.l. Inngangsdøra mi står oppe store deler av dagen så han er ute og inn som han vil. Hoppe er ikke noe som vil skje, så dermed har jeg trippelsjekket at det ikke er noe sted han kan gå under, for grave under gidder han vist heller ikke :gjeiper: Ja nei jeg vil nok ikke ha dem ute da det ikke er noen hjemme her nei, så da blir hundegård kanskje ikke så aktuelt, da er det mye koseligere og kunne være ute sammen med dem, men samtidig å slippe stresset med at dem kan løpe ut av hagen og bjeffe på naboene
la Flaca Skrevet 23. juni 2012 #20 Skrevet 23. juni 2012 Hundegård og gjerde er jo to helt forskjellige ting som fyller veldig ulike behov. I hundegården er hunden alene, det er en oppbevaringsplass for den. Hagegjerde er praktisk om man vil ha hunden ute og slippe langline eller løpestreng på den, eller passe på den hele tiden. Og ikke minst kunne ha den ute når man er ute selv, med total frihet. Syns nesten det er litt bortkastet å ha stor hage og hund hvis den ikke er gjerdet inn. Og skal ikke hundene være ute når du ikke er hjemme er det ikke noe mer å tenke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå