Gå til innhold

Hat mot janteloven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er så mange som drar frem at janteloven er en uting når de får kritikk mot seg. Altså, går ikke egentlig janteloven ut på at man ikke skal sette seg selv høyere enn andre mennesker? Er ikke da janteloven en fin ting, det vil jo si at man ikke skal rakke ned på andre fordi man ikke er noe bedre selv? Jeg ser ofte dette blant bloggere feks.

Er det noe jeg har misforstått? :klo: Hva er det egentlig janteloven går ut på, og hvorfor er det en 'uting'?

Anonym poster: 6810c6c21108c540d4c5412811307d21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Janteloven:

Du skal ikke tro at du er noe.

Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.

Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

Du skal ikke tro du er mere enn oss.

Du skal ikke tro at du duger til noe.

Du skal ikke le av oss.

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Anonym poster: d6a5f1e7adf953685bf795336a4c5706

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det en uting?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det en uting?

Det pleier å tolkes negativt at man ikke skal tro man duger til noe og at ingen bryr seg om deg. Hvordan klarer du å tolke det positivt?

Anonym poster: d6a5f1e7adf953685bf795336a4c5706

• Liker 4
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Janteloven er ikke annet en. En dårlig unnskyldning brukt av mennesker som ikke lykkes.

Skrevet

Janteloven er helspikka løgn fra ende til annen. Det finnes folk som kan mer enn det jeg kan, det finne folk som duger til noe mer enn jeg duger til det formål og det finnes folk som kan lære meg mye. Det har jeg ingen problemer med å innse, og det burde ingen ha problemer med å ytre heller.

'Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg' er den gyldne regel, og den duger til både sitt og Jantelovens gode formål, mener nå jeg. Jeg vil aldri virke arrogant eller nedlatende mot andre, for det er ikke slik jeg vil bli behandlet, men skal man følge Janteloven, skal man aldri ytre at man kan noe 'bedre enn gjennomsnittet' og at man synes man selv har gjort en god jobb. Det er med på å synke selvfølelsen, da man nesten føler at det eneste man kan si om seg selv, er det negative eller det som ikke er noe særlig å være stolt av.

Janteloven prøver ikke å forhindre arroganse, den prøver å forhindre at man i det heile skal tenke at man duger til noe eller faktisk er god eller smart på noe sett. Slik er det selvsagt ikke, for vi fortjener alle ros den gang vi har gjort noe bra, og rosen bør komme fra omverden så vel som fra seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Janteloven blir sett på som negativt, fordi den ofte brukes av mennesker til å dukke andre. Som regel fordi man er misunnelig eller har mindreverdighetskompleks. Hvis noen f.eks har arbeidet seg opp og blitt daglig leder, så "tror man at man er noe". Har man tatt høyere utdanning, så "tror man at man er bedre enn oss." Har man penger nok til å kjøpe en porsche i stedet for å bruke dem på en hytte (som er mer sosialt akseptert), så tror man i hvertfall at man er storkar.

Det dreier seg om dukke alle som våger å gjøre noe, bli noe, og leve litt utenfor den smale A4-standarden som er det som er akseptert. Etter min erfaring ser man mer av dette i bygde-Norge (ja, jeg er selv derfra).

• Liker 2
Skrevet

For meg handler janteloven utelukkende om misunnelse og arroganse og har ikke et fnugg av positivitet i seg.

Selv skrev forfatteren av teksten at janteloven handlet om «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Aksel Sandemose mente preget menneskene fra deres første samhandling.

Du skal ikke tro du er noe

ok, om jeg ikke det skal tro, hva skal jeg gjøre da, beklage for at jeg er født? Man sitter nesten med en slik følelse etter å ha lest jantelovene.

Vi liker å le av mennesker, enten fordi de er tøffe nok til å kle seg som de vil om det betyr full blods gother når man er 40 eller det gjelder kariere, hvordan man er på håret, vi liker å fortelle folk at man er mer verd og at andre er mindre verd, som Aksel Sandemose var inne på: å trykke hverandre ned for å heve seg selv

Da liker jeg bedre Anti-Janteloven som ble laget av Erling Førland for å sette ord på den motsatte erfaringen, som er viktig for god psykisk helse.

1. Du er enestående.

2. Du er mer verdt enn noen kan måle.

3. Du kan noe som er spesielt for deg.

4. Du har noe å gi andre.

5. Du har gjort noe du kan være stolt av.

6. Du har store ubrukte ressurser.

7. Du duger til noe.

8. Du kan godta andre.

9. Du har evner til å forstå og lære av andre.

10. Det er noen som er glad i deg

Denne ”loven” er positiv for mennesker, og man kan så absolutt leve etter denne loven uten å bli verken arrogant, høy på seg selv eller å tro man er bedre enn andre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Janteloven tolkes negativt fordi dens opphavsmann, Aksel Sandemose, mente at den skulle lyde negativt.

Loven har fått navnet sitt etter den fiktive byen "Jante" i Danmark. Her, slik som det ofte er i småsteder, var det uakseptabelt å skille seg ut. Uakseptabelt å tenke nytt, å bryte tradisjoner, å gå mot flertallet. Så nåde deg om du våger å bryte ut av A4-formatet i et samfunn som dette. For vet du ikke at du, lille du, ikke har noe å stille opp med mot oss? Du tror vel ikke at du kan lære oss noe? Vi, vi som er flertallet? Du må bare ikke tro at du er verdt noe som helst- eller at vi bryr oss det spøtt om deg.

Og så videre.

Som påpekt av tabris handler dette om individets rett til å bryte mot A4-rammene.

Ellers synes jeg forøvrig at TS har et poeng i at Janteloven iblant misbrukes for å avvise legitim kritikk. På samme måte som "misunnelses-kortet" kan dras frem litt vel ofte. Men det blir kanskje en annen debatt.

Endret av Uglen
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...