AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Finner ikke helt reglene, men jeg mener å ha lest at dersom man mater en hjemløs katt så står man ansvarlig. Da har man trått over en grense. Jeg ønsker ikke dette ansvaret så hva gjør jeg da i forhold til en hjemløs katt? Anonym poster: 1546b458369ae1495a6e8404773208ca
Lilje90 Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Lever den til dyrebeskyttelsen Det er jo ikke så vanskelig å vite. De tar vare på den og finner evt nytt hjem til den 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Lever den til dyrebeskyttelsen Det er jo ikke så vanskelig å vite. De tar vare på den og finner evt nytt hjem til den men jeg sitter jo med et inntrykk at dersom jeg gjør noe som helst fysisk i forhold til denne katten så er det mitt ansvar? Hva om jeg fanger den, transporterer den til dyrebeskyttelsen og de ikke kan ta den i mot? Ok at jeg slipper den ut av buret der og da? Anonym poster: d21947d10a23c33157a4d07ba3737c23
Lilje90 Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 men jeg sitter jo med et inntrykk at dersom jeg gjør noe som helst fysisk i forhold til denne katten så er det mitt ansvar? Hva om jeg fanger den, transporterer den til dyrebeskyttelsen og de ikke kan ta den i mot? Ok at jeg slipper den ut av buret der og da? Anonym poster: d21947d10a23c33157a4d07ba3737c23 Dyrebeskyttelsen hadde ikke gjort det. ring dem å hør. forklar situasjonen. men hvordan vet du egentlig at katten er hjemløs? 1
Gjest avocadoen Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Om dyrebeskytteren ikke tar den imot (som er høyt usansynlig at de ikke gjør), tar du den med til dyrlege og får den avlivet. Bedre det enn at den skal sulte ute. Er ikke alltid nok for en katt å jakte på mus og fugler. Edit: Om den egentlig har et hjem og du bor i by, har sikkert katten en chip og kan spores. Det har katten vår + halsbånd og det har de andre i nabolaget også. Endret 19. juni 2012 av avocadoen
Wildy Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Ser man dyr som trenger hjelp; så hjelper man! Uansett om det er ens eget dyr eller ikke. 11
Gjest avocadoen Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Ser man dyr som trenger hjelp; så hjelper man! Uansett om det er ens eget dyr eller ikke. Det er jeg forsåvidt enig i.
yes2yes Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Er det virkelig så? Jeg har per dags dato kun lest oppfordringer om å ta hjemløse katter inn under sitt eget tak dersom det er kaldt ute, og gjerne gi dem mat og drikke dersom de er mager. Prøv å kontakte en veterinær for å se om katten er merket, og om ikke får du til slutt kontakte Dyrebeskyttelsen og se om det er noen ledige plasser i deres navn. Noe det dessverre sjeldent er. Om eier ikke blir funnet selv etter det, står du med valget om å ta deg av katten eller be dyrebeskyttelsen om instrukser til nærmeste område å levere katten til avliving. Per dags dato er dette det mest vanlige utfall dessverre i mitt område, for beskyttelsen her har verken tid eller ressurser til å ta inn det store antall som til stadighet blir sendt inn, om de ikke tar den inn for selv å levere til avliving. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Du tar og lar den katten være og går din vei. Det er ingen som kan tvinge deg eller påta deg et ansvar du ikke har bedt om. Vanlige mennesker skal ikke plages og lide fordi noen prakker på oss dyr i menneskesamfunn. Anonym poster: bb0b0ef1d92dfbb1e1abb426896086de
yes2yes Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 'Vanlige mennesker' skal nå heller ikke være hjerteløse nok til å forlate et sultent eller lidende dyr i et forsøk på å ignorere den faktiske eieren. Eieren kan ha vært uheldig eller vedkommende kan ha vært en idiot og et uhyre, men har vi først fått et lidende dyr i 'ansiktet på oss', gjør vi best ved å ta vare på den, melde den inn eller som siste utvei avlive den. Alt er mer forsvarlig enn å la den streife videre i smerte og sult. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #12 Skrevet 20. juni 2012 men jeg sitter jo med et inntrykk at dersom jeg gjør noe som helst fysisk i forhold til denne katten så er det mitt ansvar? Hva om jeg fanger den, transporterer den til dyrebeskyttelsen og de ikke kan ta den i mot? Ok at jeg slipper den ut av buret der og da? Anonym poster: d21947d10a23c33157a4d07ba3737c23 Først og fremst skal man følge Dyrevelferdsloven Kap. 1 §4 Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart. Om du har funnet/observert en katt du tror er hjemløs, har du plikt til å hjelpe. Det første du kan gjøre er å sjekke om den har et hjem. Om det er mulig å komme nær katten kan du se om den har ID-merke i øret, eventuelt ta med katten til nærmeste chipleser for å se om den har ID-chip. I sommer kan du ringe døgnet rundt til ferietelefon som vil kunne fortelle deg hvor nærmeste chipleser er lokalisert. Det er gratis å sjekke chip. Tlf: 800 35 100 Videre kan du følge: Sjekkliste for funnet katt Det er riktig at du, dersom du over tid mater og tar til deg en eierløs katt, vil bli holdt ansvarlig som eier. Det er en helt idiotisk tolkning av loven etter min mening, da det hindrer folk i å utføre hjelpeplikten. Man skal kunne hjelpe dyr i nød uten å bli holdt økonomisk ansvarlig. Jeg skjønner godt at du blir forvirret og frustrert over det. Men det er nå slik at dersom katten har en eier, skal eier kompensere deg om du har hatt utlegg for katten. I tillegg skal staten dekke utgifter for hjelpetiltak for eierløse katter. Det har blitt spesifisert i en ny forskrift fra 17. april i år: Forskrift om godtgjørelse for nødhjelp til dyr Dessverre tolkes denne forskriften slik at nødhjelp i praksis bare er avliving. Det beste du kan gjøre, dersom du ikke finner eier, er å kontakte lokal hjelpeorganisasjon og eventuelt Mattilsynet i ditt distrikt. Alle organisasjoner er rimelig overfylte sånn ca på denne tiden av året, men kanskje de kan ta inn katten så fort de får ledig kapasitet, mot at du fôrer/hjelper som best du kan i mellomtiden? Takk for at du har lagt merke til denne stakkars pusen, håper du kan hjelpe den etter beste evne Anonym poster: c2ac650897f0c0fc28c138425753c1be 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #13 Skrevet 22. juni 2012 Vi har en hjemløs katt her som vi har fått ansvaret for å mate da det er fullt på kattehjemmene for tiden. Maten den får har vi fått av omplasseringa, og de kommer og observerer den innimellom. Anonym poster: ca12e38c7e69899a59cb86051cd4ca26
Gjest Uanonymbruker Skrevet 22. juni 2012 #14 Skrevet 22. juni 2012 Hvor bor du? Om du bor i nærheten av et lite sted hvor dyrebeskyttelsen har lokalforening så pleier de å ha kapasitet til å ta dem inn. F.eks her jeg bor i en bitteliten bygd så er det så få løskatter at det bare er to-tre av de nærmere 30 fosterhjemmene som har katt av gangen. Jeg har vært fosterhjem i to år og aldri hatt en katt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå