AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har i ett års tid slitt en del med matinntak, og har lagt på ca 1000 kcal om dagen. Det siste halvåret har jeg fått utrolige spisedager, hvor jeg spiser det jeg kommer over. De siste mnd har det vært ekstremt; wienerbrød, boller og sist men ikke minst, sjokolade! Jeg får særdeles dårlig samvittighet etterpå, og spiser lite dagen derpå. Likevel har ikke vekten rikket seg. Hvordan har det seg? Spiser ett sted mellom 2000 og 3000 kcal disse dagene, og tilbake igjen på 1000 kcal andre dager. Trener ikke, men går ca 1 mil hver dag, i tillegg til aktiv jobb. Er dette årsaken til stabil vekt? Vil nevne at jeg har bmi på 20, så er ikke undervektig. På forhånd takk. Er forresten jente på 21 år. Anonym poster: 12401f01d9ec7738e19ed8e5ea8792b6
Tullepia Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Jeg har i ett års tid slitt en del med matinntak, og har lagt på ca 1000 kcal om dagen. Det siste halvåret har jeg fått utrolige spisedager, hvor jeg spiser det jeg kommer over. De siste mnd har det vært ekstremt; wienerbrød, boller og sist men ikke minst, sjokolade! Jeg får særdeles dårlig samvittighet etterpå, og spiser lite dagen derpå. Likevel har ikke vekten rikket seg. Hvordan har det seg? Spiser ett sted mellom 2000 og 3000 kcal disse dagene, og tilbake igjen på 1000 kcal andre dager. Trener ikke, men går ca 1 mil hver dag, i tillegg til aktiv jobb. Er dette årsaken til stabil vekt? Vil nevne at jeg har bmi på 20, så er ikke undervektig. På forhånd takk. Er forresten jente på 21 år. Anonym poster: 12401f01d9ec7738e19ed8e5ea8792b6 Det er ikke rart du skeier aldeles ut noen dager, du sulter jo kroppen din! Et normalt matinntak for en sunn kvinne ligger på ca 2000kcal. Kroppen din gjør hva den kan for å få deg til å gi den energien den trenger for å opprettholde seg selv. Spill på lag med kroppen. Spis sunt og skikkelig, så vil ikke kroppen tvinge deg til å forspise deg enkelte dager. Spis 2000kcal daglig i sunn mat (grovt brød, magert kjøtt, grønnsaker, egg osv). Fortsetter du å gå 1 mil til dagen og spiser 2000kcal med sunn mat vil vekta holde seg stabil og musklene få energien de trenger. Fortsetter du med jojo-spisingen, der du sulter deg noen dager og fråtser andre dager, vil du få i deg mye mer usunne kcal (du nevner selv wienerbrød, boller, sjokolade) som ikke er gunstig for helsa di. Kroppen gjør jo dette for å dekke sitt energinivå, som du har sultet den fra. Gir du kroppen sunne kalorier, vil den ikke kreve usunne kalorier. Skjønner? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Takker for svar Ja, må rett og slett prøve å spise mer mat, så jeg slipper å få disse spiseorgiene. Er verst om kvelden, har på en måte sultet meg hele dagen da. I dag har jeg spist litt bedre, men fikk et lite kick rett før leggetid og spiste en halv pakke med polarbrød... Anonym poster: 12401f01d9ec7738e19ed8e5ea8792b6
Supraspinatus Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Takker for svar Ja, må rett og slett prøve å spise mer mat, så jeg slipper å få disse spiseorgiene. Er verst om kvelden, har på en måte sultet meg hele dagen da. I dag har jeg spist litt bedre, men fikk et lite kick rett før leggetid og spiste en halv pakke med polarbrød... Anonym poster: 12401f01d9ec7738e19ed8e5ea8792b6 Med fare for å bli lynsjet av anti-lavkarbo-fanatikeren: Har du prøvd lavkarbo? Det skal jo være mer vennlig mot sultfølelse og sukkersug. Det tar det nok ikke bort, men det blir redusert. Nå er lavkarbo mange forskjellige dietter. De to jeg har mest tro på er paleo (steinalderkosthold) og LCHF. Begge deler er jo lav karbo, høy fett, men på paleo blir man aktivt oppfordret til å spise en del grønnsaker. I tillegg tillater det kostholdet å spise mer karbohydrater utifra aktivitet. Den aller største forskjellen er dog at paleo ikke tillater meieriprodukter eller prosesserte produkter. Kun ren mat som ikke har blitt tuklet med. Jeg mener det ihvertfall ikke kan skade å prøve det en måned eller to, men mindre du har kraftige motforestillinger mot det da, selvfølgelig.
blab Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Etter mine erfaringer så er det trening og sunn mat som fungerer. Og det og kunne unne seg en sjokkis og et wienerbrød når en vil det. Er du veldig glad i brødmat og sjokolade, og ikke har mye tid til overs til å stå å kokkelere egen lavkarbomat, er det ikke sikkert lavkarbo eller LCHF er noe for deg, men det er jo verdt et forsøk Lykke til
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Hvorfor spiser du ikke mer? Du kan helt trygt spise en ekstra posjon middag, eller større frokost, lunsj og kveldsmåltider! Du sier selv at du har "sultet deg" frem til kvelden, og da overspiser du. Der ligger problemet, så du MÅ spise mer i løpet av dagen. Det letteste må vel være å spise en større posjon enn du har pleid. I stedet for å spise en brødskive, spis to Det viktigste er at du lytter etter kroppen. Er du svimmel og slapp? Er du sliten? Dårlig humør? Tiltaksløs? Alt dette kan skyldes at du får for lite mat.
Gjest *Maja* Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Du varierer ikke i vekt fordi du totalt på uka spiser akkurat nok kalorier i forhold til det du forbrenner. Men det må da være bedre å fordele kaloriene jevnere over dagene enn å sulte ene dagen og fråtse den andre. Med et slikt svingende blodsukker så er det ikke rart at du er besatt av mat. Spis heller skikkelig, men sunt hver dag så vil du nok føle deg mye bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå