Syden Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Har to tisper som har løpetid, og de driver og parrer hverandre (får ikke lov av meg selfølgelig, men når jeg snur ryggen til i ett par sekunder, så er de oppå hverandre igjen) er dette normmalt? er de "lesbiske" haha, må spørre, ser ikke særlig bra ut der de holder på
Gjest Bobler Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jokking utløses nesten alltid pga stress. Har du mulighet til å skille dem? Sette en av dem bort hos familie eller venner? Hvis ikke ville jeg gitt begge rikelig med tur og hjernetrim og ikke latt dem parre seg. Skill dem (hvert sitt rom) hvis det ikke hjelper at de er veldig slitne. Og nei, de er ikke lesbiske. Endret 19. juni 2012 av Bobler
Syden Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2012 Jokking utløses nesten alltid pga stress. Har du mulighet til å skille dem? Sette en av dem bort hos familie eller venner? Hvis ikke ville jeg gitt begge rikelig med tur og hjernetrim og ikke latt dem parre seg. Skill dem (hvert sitt rom) hvis det ikke hjelper at de er veldig slitne. Og nei, de er ikke lesbiske. ååja, de er på hvert sitt rom når jeg er på jobb, så får jeg prøve å slite di skikkelig ut idag, og se om det hjelper takk for svar! )
Eirasi Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Dette husker jeg våre tisper gjorde også. De var i tillegg mor og datter! Men hos dem tror jeg at det hadde mye med dominans å gjøre, og behovet for å markere seg økte under stresset med løpetid. Er enig med bobler, slite de ut med hjernetrim og fysisk aktivitet i tilegg til å holde dem atskilt vil nok hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #5 Skrevet 20. juni 2012 Tispene mine rir kun på hverandre når de har løpetid, eller under stådagene da. Jeg stopper de med en gang med et kremter eller ber dem slutte, når jeg ser dem. Det rare er at de kan ligge å sove på hver sin ende av stua, og plutselig hopper de opp begge to for så å forsvinne opp i 2. etasje (da får de sikkert hompa på hverandre i fred). De rir aldri ellers, så jeg tar det helt med ro. Anonym poster: 319ee1fd2b29c91e70ba9283a47ed7ae
Syden Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2012 Tispene mine rir kun på hverandre når de har løpetid, eller under stådagene da. Jeg stopper de med en gang med et kremter eller ber dem slutte, når jeg ser dem. Det rare er at de kan ligge å sove på hver sin ende av stua, og plutselig hopper de opp begge to for så å forsvinne opp i 2. etasje (da får de sikkert hompa på hverandre i fred). De rir aldri ellers, så jeg tar det helt med ro. Anonym poster: 319ee1fd2b29c91e70ba9283a47ed7ae Det er kunn i løpetiden her også.. ene tispa mi er i ståperioden nå, og andre er på slutten av løpetiden
Chiqette Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Jokking kommer som regel enten av stress eller dominanse, begge deler er godt mulige i ditt tilfelle. Hunder rir hverandre for og dominere også, og med to tisper som har løpetid kan det godt hende det er dette det er, men de kan også være stresset av situasjonen
Syden Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. juni 2012 Jokking kommer som regel enten av stress eller dominanse, begge deler er godt mulige i ditt tilfelle. Hunder rir hverandre for og dominere også, og med to tisper som har løpetid kan det godt hende det er dette det er, men de kan også være stresset av situasjonen Den ene tispa mi vet jeg at er litt dominat ovenfor andre hunder(også utenom løpetid), men stress ja, er det jeg som gjør en ekstrem dårlig jobb, eller kan hunder være mer stresset når de har løpetid?
Portvinpiken Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Den ene tispa mi vet jeg at er litt dominat ovenfor andre hunder(også utenom løpetid), men stress ja, er det jeg som gjør en ekstrem dårlig jobb, eller kan hunder være mer stresset når de har løpetid? Selvfølgelig kan hunder være stresset når de har løpetid. Antagelig er de også litt mer stresset enn normalt siden hormoner herjer. At tisper jokker på hverandre under løpetid eller ellers er ikke unormalt. Jeg ville skilt de så de ikke har muligheten til å øke stresset sitt på den måten. Å slite de ut med diverse aktiviteter er heller ikke nødvendigvis noen god idè hvis stresset allerede er høyt. Man sliter ikke ut en hund, en kan derimot øke stresset ved å tilføre nye elementer i en slik periode. Når det er løpetid her i huset så skiller jeg de hvis det blir for mye jokking og høyt stress. Ellers går vi turer som normalt, og tvert om prøver å ikke tilføre nye elementer eller "slite ut" på noen måte. Heller omvendt. Har det så rolig som mulig og legger gode rutiner for tur og aktiviteter. Når en hund er stresset så tar det normalt 2 - 3 dager før stresset roer seg og en er tilbake til normal tilstand. Ved å påføre unødvendig stress (positivt eller negativt) så vil man opprettholde dette stresset, og det vil vedvare over lengre tid. Tenk vannglass om holder på å bli fylt opp. Dette med jokking og dominans begynner å bli ganske utdatert. Jokking og stress derimot...
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Tispa mi har aldri jokka på noe som helst etter hun ble noen mnd, men har ei anna tispe i nærheten som jokker på katta. Stakkars katten skjønner ingenting. Anonym poster: 4b08732f84164d2e2587468ee7bd9bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå