Gå til innhold

muntlig eksamen, sensor spør om ting som ikke står i boka!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Nei, de før bare til sånn skandaløst lite som hva elevne skal kunne og sammenhenger på tvers av fag. Skal klage inn til departementet i morgen den dag! Er jo en skadale at innholdsbegrepet i ordet kompetansemål har gått dem hus forbi...

Drama freaking lama. Du trodde ingen ungdomsskoleelever vet hva et kompetansemål er. Du tok feil. Ingen grunn til å få akutt pms.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drama freaking lama. Du trodde ingen ungdomsskoleelever vet hva et kompetansemål er. Du tok feil. Ingen grunn til å få akutt pms.

Det er du som fremstiler det som om verden går under fordi en klasse med flinke elever ikke bryr seg om hva ordet kompetansemål betyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hei! hadde historie muntlig eksamen, trakk "den kalde krigen" læreren min og sensor spurte om ting/temaer som ikke stod i boka uten at jeg hadde fått beskjed om å lese noe utenom selve boka. ikke fikk vi vite noen kompetansemål eller noe heller... fikk spørsmål om norge og den kalde krigen og norge og marshall hjelpen, jeg svarte men hadde ikke lest noe om dette i historieboka så det ble noe vagt svar. har de lov til å spørre om det? :(

fikk 2+ som ble en 2er fordi det er regne karakterer! å fikk ikke spørsmål om noe av det jeg kunne...å det var det som stod i boka.

Anonym poster: 6bb05aed71289b21fc5bb2c5a471f2d3

Dersom sensor har stilt deg spørsmål har det skjedd en grov formell feil under eksamenen din. Det er eksaminator som stiller spørsmål. Ønsker sensor å stille spørsmål, må han/hun spørre deg først om det er i orden at de gjør det.

Anonym poster: 1522b7ddf4ec972c35a7946ca22a856a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har aldri sakt at vi ikke har hatt om marshall hjelpen, jeg sa vi ikke har hatt om marshall hjelpen og Norge, alså sammenhengen. i muntlig eksamen i f.eks norsk fikk elevene kompetanse målene og slikt på et papir rett etter de fikk vite at de kom opp i norsk. å fremføringsdelen ble jeg sakt var bra. vi skulle ikke ha fremføring om hele kalde krigen men fokuserte på ett emne innenforbi det, jeg valgte warszawapakten. tilbakemeldingen min var at jeg hadde huller i forklaringen min... å jeg leste utenfor boka, men fokuserte på hovedpunktene som det sto om i boka.

mulig de har godt igjennom norge og den kalde krigen+norge+marshalhjelpen, men d må ha vert en dag jeg har vært syk. å itelegg bruker ikke historie læreren vår itslearning, så man kan ikke følge med på hva man bør/har godt igjennom hvis man har vært borte.

menmen! tror ikke jeg orker å klage og jeg vet jeg er dårlig i historie men 16 timers lesing + 6 timers skriving/laging fremføring er totalt bortkastet, når jeg kan alt annet om den kalde krigen(omtrent)

Å det var VG3 påbygg! for dem som spurte

Først og fremst, jeg skjønner at det er kjipt å ha jobbet hardt uten å få uttelling for det.

Om jeg forstår deg riktig, så hadde dere et forberedt tema? Og at du fikk beskjed om at det var huller der? Det kan nok forklare en del av karakteren. Kravene blir høyere jo flere hjelpemidler du har hatt tilgjengelig. Når du har hatt tid og mulighet til å forberede en del, så vil hull trekke mer ned enn i en uforberedt del. Om du i tillegg hadde problemer med å svare på sammenhenger ifht Marshallhjelpen, den kalde krigen og Norge, så har nok problemet vært at du ikke har klart å vise en helhetlig forståelse og kompetanse.

Klagemuligheten på muntlig er også begrenset, spesielt i ettertid. Det går først og fremst på formelle feil. Og spørsmål rundt Marshallhjelpen, Norge og den kalde krigen, er nok neppe en formell feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det er du som fremstiler det som om verden går under fordi en klasse med flinke elever ikke bryr seg om hva ordet kompetansemål betyr...

Eh, nei. Jeg tar ikke ansvar for dine feiltolkninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Dersom sensor har stilt deg spørsmål har det skjedd en grov formell feil under eksamenen din. Det er eksaminator som stiller spørsmål. Ønsker sensor å stille spørsmål, må han/hun spørre deg først om det er i orden at de gjør det.

Hvor har du dette fra? Det er ikke uvanlig at sensor stiller spørsmål. Sensor har hovedansvaret for å sette karakter. Om h*n er usikker, så må de spørre for å finne ut hva du kan. Jeg har hatt mange muntlige eksamner, svært få hvor ikke sensor har spurt om noe. Jeg har til og med opplevd at sensor har brutt inn og rettet på eksiminator.;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest babyfirefly91

Først og fremst, jeg skjønner at det er kjipt å ha jobbet hardt uten å få uttelling for det.

Om jeg forstår deg riktig, så hadde dere et forberedt tema? Og at du fikk beskjed om at det var huller der? Det kan nok forklare en del av karakteren. Kravene blir høyere jo flere hjelpemidler du har hatt tilgjengelig. Når du har hatt tid og mulighet til å forberede en del, så vil hull trekke mer ned enn i en uforberedt del. Om du i tillegg hadde problemer med å svare på sammenhenger ifht Marshallhjelpen, den kalde krigen og Norge, så har nok problemet vært at du ikke har klart å vise en helhetlig forståelse og kompetanse.

Klagemuligheten på muntlig er også begrenset, spesielt i ettertid. Det går først og fremst på formelle feil. Og spørsmål rundt Marshallhjelpen, Norge og den kalde krigen, er nok neppe en formell feil.

ja mulig bare jeg hadde for høye forventninger, men har aldri opplevd det slik på muntlig eksamen før. men hullene var i svarene mine, som jeg vet ikke var så bra. jeg kunne jo ikke det de spurte meg om så veldig godt, men klarte da å svare riktig. mulig jeg burde forklart litt bedre å vært litt mindre nervøs, men ble jo litt tatt på senga! men det beste er vel å snakke med rådgiveren på skolen min å høre hva han synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

nei sensoren spurte ikke om "lov" så vidt jeg kan huske om det var greit. det var historielæreren min og sensor der, historielæreren min spurte sensor om det var noe han ville spørre om..å da spurte han jo såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du dette fra? Det er ikke uvanlig at sensor stiller spørsmål. Sensor har hovedansvaret for å sette karakter. Om h*n er usikker, så må de spørre for å finne ut hva du kan. Jeg har hatt mange muntlige eksamner, svært få hvor ikke sensor har spurt om noe. Jeg har til og med opplevd at sensor har brutt inn og rettet på eksiminator.;)

Da jeg gikk på videregående fikk vi beskjed om at sensor ikke kan stille spørsmål uten at eleven godkjenner dette først. Det er eksaminator sin oppgave å stille spørsmål, men om sensor ønsker å gjøre det kan han/hun spørre eleven om det er i orden (man bør jo si ja, siden man da får mulighet til å vise at man kan det sensor ikke har fått med seg om man kan). Svarer man nei, så har jo ikke sensor noen bevis for at man kan det han/hun var uenig i.

Jeg har hatt mange eksamener som privatist, og har opplevd hver gang bortsett fra en at sensor spør om det er i orden å stille spørsmål før han/hun har gjort det.

Det er i alle fall det jeg har både lært og opplevd, men jeg skal ikke utelukke muligheten for at jeg er feilinformert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

uenig i=usikker på. Går litt fort i svingene her på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

ja mulig bare jeg hadde for høye forventninger, men har aldri opplevd det slik på muntlig eksamen før. men hullene var i svarene mine, som jeg vet ikke var så bra. jeg kunne jo ikke det de spurte meg om så veldig godt, men klarte da å svare riktig. mulig jeg burde forklart litt bedre å vært litt mindre nervøs, men ble jo litt tatt på senga! men det beste er vel å snakke med rådgiveren på skolen min å høre hva han synes :)

Det kan du selvfølgelig gjøre.:) Du kan også be om en begrunnelse for karakteren, om du ikke skjønner hva de har trukket deg for. Det kan være lurt, fordi du kan lære av det. Det som er spesielt med muntlig er at man ikke kan klage på karakteren på samme måte som med skriftlig. Med skriftlig kan en tredjepart se på besvarelsen og vurdere den på nytt. Med muntlig er ikke det mulig, de som var tilstede der var deg og de som satte karakteren. En tredjepart kan ikke avgjøre om den var riktig eller feil, for de var ikke der. Derfor er det slik med muntlig at klager går på formelle feil, og om det har blitt begått slike feil, så er utfallet i såfall at man må ta eksamen på nytt.

Uansett, lykke til med det du velger å gjøre.:) Om man ikke er helt fornøyd med resultatet, så tror jeg det er viktig for egen del å forsøke å få noen svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Da jeg gikk på videregående fikk vi beskjed om at sensor ikke kan stille spørsmål uten at eleven godkjenner dette først. Det er eksaminator sin oppgave å stille spørsmål, men om sensor ønsker å gjøre det kan han/hun spørre eleven om det er i orden (man bør jo si ja, siden man da får mulighet til å vise at man kan det sensor ikke har fått med seg om man kan). Svarer man nei, så har jo ikke sensor noen bevis for at man kan det han/hun var uenig i.

Jeg har hatt mange eksamener som privatist, og har opplevd hver gang bortsett fra en at sensor spør om det er i orden å stille spørsmål før han/hun har gjort det.

Det er i alle fall det jeg har både lært og opplevd, men jeg skal ikke utelukke muligheten for at jeg er feilinformert.

Jeg kan ikke finne noe lovverk som tilsier at sensor ikke KAN spørre om noe. Og skal det telle som en formell feil, så må det jo ja basis i et sett med lover eller regler. De fleste kildene jeg fant sier at det er normalt med en rollefordeling hvor eksiminator står for hoveddelen av kommunikasjonen, mens sensor lytter og noterer, men også kan stille spørsmål. I dette tilfellet har jo eksiminator spurt sensor om han vil spørre om noe, for å sikre at sensor har det h*n trenger. Og det er nok godt innenfor reglene for det vanlige og lovlige, så langt jeg kan forstå.:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Din manglende vile til å lytte mener du...

Nei. Din påstand var at ungdomsskoleelever ikke forstår hva kompetansemål er. Det er feil, uansett hvor mye du vender og vrir på det. EOD

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest test123

Kan ikke tro jo at det ikke står noe om den kalde krigen og marshallhjelpen i historieboka. Men lillebroren min kom opp i fysikk og der var det en del av kompetansemålene som ikke stod i boka eller gått gjennom i timen. Han ble forklart av læreren at de skulle han få slippe og det ser jeg jo som det eneste rimelige.

TS du får bare riste 2ern av deg* og huske på å lese bedre nestegang for jeg tror ikke du var så veldig forberedt til denne eksamen.

*den betyr faktisk ingenting.

Endret av test123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage, men jeg tror det må skje umiddelbart på muntlig?

Hadde en lignende opplevelse. Jeg tok privatist eksamen i engelsk i andre klasse på VGs. Spørsmålet vi fikk var ikke mindre enn "Hvem er britene?". Eh.... Det var det eneste som stod på lappen. Vi fikk forberedelsestid på tyve min og inn skulle vi. Det stod jo en del i boka om britene, som engelsk litteratur og historie, men jeg spurte hvilket aspekt de egentlig ønsket at vi skulle fokusere på. Historie? Folket? Nei, det kunne de ikke svare på.

Det endte med at sensor spurte om mange spørsmål som ikke var et tema i boka som var pensum. Det var den boka som var anbefalt, noen filmer og noen skjønnslitterære bøker. For sensor hadde ikke lest boka. Fikk beskjed om at "Det var synd. Du er flink nok til en 6'er, men du kunne ingenting". Så ble jeg sendt ut på gangen, sensor bad om å få se på boka - da skjønte de at de hadde dummet seg ut. Men jeg var ung og dum... og jeg klarte ikke orientere meg etter et skikkelig avhør hvor jeg ikke fikk snakket ferdig en setning før sensor brøt inn med spørsmål... Om feks "hvordan oppfattes britene?" og "hvordan væremåte har de?". Det var helt horribelt. Og jeg var den eneste som stod av ti stk. Han ene gestikulerte sånn "kutte-over-strupen" før jeg gikk inn, og sa til pappa som hadde kjørt meg: "Ingen har stått til nå....". Gikk derfra med en 3'er og i tårer.

Edit: en gang opplevde jeg også, i engelsk, å bli stilt spørsmål om et dikt, som jeg sa at jeg dessverre ikke hadde lest. Var det pensum? Da var læreren min intern sensor, og ja, vi hadde tydeligvis lest det i løpet av høsten. Så siden jeg ikke kunne snakke om diktet, fikk jeg kun en 4'er, ellers var det strålende. Det jeg fant ut senere, var at vi aldri hadde hatt det diktet..... hun hadde oppgitt feil tittel på diktet. Da klagde jeg :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest babyfirefly91

Høres jo rart ut at det ikke står noe om den kalde krigen og marshallhjelpen i historieboka. Men lillebroren min kom opp i fysikk og der var det en del av kompetansemålene som ikke stod i boka eller gått gjennom i timen. Han ble forklart av læreren at de skulle han få slippe og det ser jeg jo som det eneste rimelige. S

igjen så har jeg ikke sakt at det ikke står i boka MEN det står ikke noe om norge fikk hjelp av marshall hjelpen eller hvorfo , heller ikke hvordan norge var under den kalde krigen og hvilken stilling de hadde.

ja jeg kan jo nevne at de andre somf ikk spørsmål om ting som ikke stod i boka og ting som ikke var i læreplanen/kompetanse måla var smarte nok til å si ifra. men jeg finner søren meg ikke ut om norge under den kalde krigen og norge og marshallhjelpen er noe vi MÅTTE lære :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

hei! hadde historie muntlig eksamen, trakk "den kalde krigen" læreren min og sensor spurte om ting/temaer som ikke stod i boka uten at jeg hadde fått beskjed om å lese noe utenom selve boka. ikke fikk vi vite noen kompetansemål eller noe heller... fikk spørsmål om norge og den kalde krigen og norge og marshall hjelpen, jeg svarte men hadde ikke lest noe om dette i historieboka så det ble noe vagt svar. har de lov til å spørre om det? :(

fikk 2+ som ble en 2er fordi det er regne karakterer! å fikk ikke spørsmål om noe av det jeg kunne...å det var det som stod i boka.

Anonym poster: 6bb05aed71289b21fc5bb2c5a471f2d3

Muntligeksamen, slik den er i dag, er og blir bullshit.

Har hittil opplevd å ha sensorer som har spurt om ting selv lærerene jeg hadde i faget ikke kunne svare på.

Interne sensorer som i et halvt år har fokusert på en ting fordi det er superduperkjempeviktig at det er meningen med livet - også får man ikke ett eneste spm om det på eksamen, men hva man derimot får, er spørsmål til et tema skolen valgte å fjerne fra undervisninga fordi de ikke anså det som viktig / relevant.

Har du lest 1200 sider om et emne - så er det visst for en hel del interne sensorer å fokusere på noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

Du kan klage, men jeg tror det må skje umiddelbart på muntlig?

Hadde en lignende opplevelse. Jeg tok privatist eksamen i engelsk i andre klasse på VGs. Spørsmålet vi fikk var ikke mindre enn "Hvem er britene?". Eh.... Det var det eneste som stod på lappen. Vi fikk forberedelsestid på tyve min og inn skulle vi. Det stod jo en del i boka om britene, som engelsk litteratur og historie, men jeg spurte hvilket aspekt de egentlig ønsket at vi skulle fokusere på. Historie? Folket? Nei, det kunne de ikke svare på.

Det endte med at sensor spurte om mange spørsmål som ikke var et tema i boka som var pensum. Det var den boka som var anbefalt, noen filmer og noen skjønnslitterære bøker. For sensor hadde ikke lest boka. Fikk beskjed om at "Det var synd. Du er flink nok til en 6'er, men du kunne ingenting". Så ble jeg sendt ut på gangen, sensor bad om å få se på boka - da skjønte de at de hadde dummet seg ut. Men jeg var ung og dum... og jeg klarte ikke orientere meg etter et skikkelig avhør hvor jeg ikke fikk snakket ferdig en setning før sensor brøt inn med spørsmål... Om feks "hvordan oppfattes britene?" og "hvordan væremåte har de?". Det var helt horribelt. Og jeg var den eneste som stod av ti stk. Han ene gestikulerte sånn "kutte-over-strupen" før jeg gikk inn, og sa til pappa som hadde kjørt meg: "Ingen har stått til nå....". Gikk derfra med en 3'er og i tårer.

uffda! dette var jo egentlig litt grusomt. faktisk så ble jeg også satt ut så jeg nesten var på gråten, men kanskje mest av all for jeg var skikkelig sint. men jeg må nesten forhøre meg rundt med rådgiver osv. jeg hadde jo egentlig en 2+ men hvis jeg ble trukket fra en 3er til 2+ så vil jeg selvfølgelig har 3eren som jeg fortjente, selv om jeg hvet jeg kunne fått 4er hvis jeg hadde fått spørsmål ut ifra boka. men det er jo en idet å ta med historie boka til rådgiveren kanskje så han kan se over det med læreplanen og boka :) taKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest test123

igjen så har jeg ikke sakt at det ikke står i boka MEN det står ikke noe om norge fikk hjelp av marshall hjelpen eller hvorfo , heller ikke hvordan norge var under den kalde krigen og hvilken stilling de hadde.

ja jeg kan jo nevne at de andre somf ikk spørsmål om ting som ikke stod i boka og ting som ikke var i læreplanen/kompetanse måla var smarte nok til å si ifra. men jeg finner søren meg ikke ut om norge under den kalde krigen og norge og marshallhjelpen er noe vi MÅTTE lære :S

Send en mail til læreren din, hvor du ber han hjelpe deg med å finne riktig sidetall. Men spør på en pen måte for jeg er rimelig sikker på at det er i boka. Kanksje står det ikke all verden der, men det står det som trengs for å klare eksamen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...