Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #21 Del Skrevet 19. juni 2012 Fiffig skole. De fokuserer ikke på kompetansemål og ignorerer regler om å sette sammen grupper og klasser etter nivå og evner? FDaktisk en veldig bra skole som skårer høyt på alle tester. Ved hjelp av nivåinndeleingen på klassene så vips har alle klassene plutselig mye bedre prestasjoner. Noe som må fylle en AP og SV'er med hat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 19. juni 2012 #22 Del Skrevet 19. juni 2012 Men dett skal alle VGS elever vite på egenhånd? Altså, de skal finne frem fagplan og alt relevant stoff til den på egenhånd? Jøøs, så bra! Da kan vi spare milliarder i utgifter ved å si opp alle lærerne. Da jeg gikk på vgs (2-3 år siden nå) fikk vi utlevert kompetansemålet ved starten av hvert år - i hvert fag. Og vi fikk den igjen da vi nærmest oss eksamenstider, og ble minnet på igjen og igjen at det var det vi måtte kunne. Så hvis man ikke har fått med seg hva man vil bli vurdert etter så er man ganske treig. Jeg fikk også spørsmål utenfor pensum (b.la. om forhold i Norge under den kalde krigen, og hvordan situasjonen var i Vietnam idag (i forhold til vietnamkrigen) ). Fikk en del spørsmål jeg ikke kunne svare på, men fikk likevel seks. Sensor vil vite at du kan det du skal kunne, så hvis presentasjonen mangler vesentlige elementer må man forvente at sensor spør for å se om du kuttet det ut av tidsmessige årsaker eller fordi du faktisk ikke kan det. Forresten enig med Vampen om at Marshallhjelpen nok har blitt nevt - hvis ikke har læreren sviktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #23 Del Skrevet 19. juni 2012 FDaktisk en veldig bra skole som skårer høyt på alle tester. Ved hjelp av nivåinndeleingen på klassene så vips har alle klassene plutselig mye bedre prestasjoner. Noe som må fylle en AP og SV'er med hat... Sorry, men jeg er politisk uavhengig. Og før du roser skolen opp i skyene, så hadde jeg vært skeptisk til at de underkommuniserer både kompetansemål og delmål. Det kan gi sønnen din problemer på sikt. Å vite hva man jobber mot er ikke bare et pedagogisk grep, det gir også et bedre utgangspunkt for å jobbe målrettet på VGS og senere studier. Elevene bør og skal vite både hva de skal lære, og hva de vurderes etter. Og da er kompetansemål ganske relevante. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondenisse Skrevet 19. juni 2012 #24 Del Skrevet 19. juni 2012 Ja, sensor kan stille spørsmål som ikke er hentet fra boken din, og også fra andre kapitler i boken enn det du har trekt. Historie handler om å se sammenhengene. Jeg hadde selv eksamen i historie om den kalde krigen for en uke siden. De dagene jeg leste hadde jeg kompetansemålene ved siden av meg hele tiden, markerte de som virket relevant for mitt emne. Itiløeg til å lese seks kapitler i boken lånte jeg tre tykke bøker på biblioteket om temaet. Ett krav for å få en god karakter er at du trekker inn stoff utenfra, ser sammenhenger og kan sammenligne det med andre historiske hendelser. (jeg fikk forresten 6! :D) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 19. juni 2012 #25 Del Skrevet 19. juni 2012 hei! hadde historie muntlig eksamen, trakk "den kalde krigen" læreren min og sensor spurte om ting/temaer som ikke stod i boka uten at jeg hadde fått beskjed om å lese noe utenom selve boka. ikke fikk vi vite noen kompetansemål eller noe heller... fikk spørsmål om norge og den kalde krigen og norge og marshall hjelpen, jeg svarte men hadde ikke lest noe om dette i historieboka så det ble noe vagt svar. har de lov til å spørre om det? fikk 2+ som ble en 2er fordi det er regne karakterer! å fikk ikke spørsmål om noe av det jeg kunne...å det var det som stod i boka. Anonym poster: 6bb05aed71289b21fc5bb2c5a471f2d3 Ja, det har de lov til, så lenge det er relevant. Jeg fikk flust av spørsmål som det ikke står svar på i boka, men som du også skulle ha gjort så brukte jeg andre kilder enn bare fagboka under forberedelsene og klarte fint å svare på alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #26 Del Skrevet 19. juni 2012 Sorry, men jeg er politisk uavhengig. Og før du roser skolen opp i skyene, så hadde jeg vært skeptisk til at de underkommuniserer både kompetansemål og delmål. Det kan gi sønnen din problemer på sikt. Å vite hva man jobber mot er ikke bare et pedagogisk grep, det gir også et bedre utgangspunkt for å jobbe målrettet på VGS og senere studier. Elevene bør og skal vite både hva de skal lære, og hva de vurderes etter. Og da er kompetansemål ganske relevante. De underkommuniserer ikke en dritt! Men tro meg, si ordet kompetansemål og du får tomme blikk i retur. De aner ikke hva ordet betyr! Men jøss, de har fått med seg fagene... Men det var vel ikke så greit? Forøvrig driter jeg i ditt og andres politiske ståsted. Jeg finner det bare ironsik at det systemet AP og SV hater over alt på jord, subtilt gjennomført, løfter både de sterkeste og svakeste elevene. Kanskje på tide for sosialistene å innrømme sine feil og sette elevene i sentrum? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #27 Del Skrevet 19. juni 2012 Da jeg gikk på vgs (2-3 år siden nå) fikk vi utlevert kompetansemålet ved starten av hvert år - i hvert fag. Og vi fikk den igjen da vi nærmest oss eksamenstider, og ble minnet på igjen og igjen at det var det vi måtte kunne. Så hvis man ikke har fått med seg hva man vil bli vurdert etter så er man ganske treig. Jeg fikk også spørsmål utenfor pensum (b.la. om forhold i Norge under den kalde krigen, og hvordan situasjonen var i Vietnam idag (i forhold til vietnamkrigen) ). Fikk en del spørsmål jeg ikke kunne svare på, men fikk likevel seks. Sensor vil vite at du kan det du skal kunne, så hvis presentasjonen mangler vesentlige elementer må man forvente at sensor spør for å se om du kuttet det ut av tidsmessige årsaker eller fordi du faktisk ikke kan det. Forresten enig med Vampen om at Marshallhjelpen nok har blitt nevt - hvis ikke har læreren sviktet. Det høres mer riktig ut. I dag er det høye krav til å kunne dokumentere resultater og begrunne vurderinger. Både for skolen og elevens del bør kompetansemål være kjent. Det er en fordel for alle parter. Og jeg har samme erfaring. Der hvor eleven allerede ligger an til toppkarakter, så kan de gå utenfor pensum, uten at det påvirker karakteren om man ikke kan svare. Men i dette tilfellet er det noe som ikke henger på greip. Marshallhjelpen er viktig. Jeg har vanskelig for å tro at det ikke er tatt opp. Og jeg har enda vanskeligere for å tro at det, og den kalde krigen og Norge, er lagt opp som eget eksamenstema om det ikke er undervist i det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #28 Del Skrevet 19. juni 2012 De underkommuniserer ikke en dritt! Men tro meg, si ordet kompetansemål og du får tomme blikk i retur. De aner ikke hva ordet betyr! Men jøss, de har fått med seg fagene... Men det var vel ikke så greit? Forøvrig driter jeg i ditt og andres politiske ståsted. Jeg finner det bare ironsik at det systemet AP og SV hater over alt på jord, subtilt gjennomført, løfter både de sterkeste og svakeste elevene. Kanskje på tide for sosialistene å innrømme sine feil og sette elevene i sentrum? Jeg gidder ikke å ta en politisk debatt. Men at sønnen din ikke kjenner til begrepet kompetansemål er et potensielt problem for ham. De kan fagene? Ja, det håper jeg da inderlig. Men de bør kjenne til mål og vurderingskeiterier også. Og har ikke skolen klart å få ungdomsskoleelever til å forstå hva et kompetansemål er, så har de underkommunisert noe. Hva tror sønnen din at han vurderes mot? Lærerens oppfatning av hva det er lurt å vite i verden? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #29 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg gidder ikke å ta en politisk debatt. Men at sønnen din ikke kjenner til begrepet kompetansemål er et potensielt problem for ham. De kan fagene? Ja, det håper jeg da inderlig. Men de bør kjenne til mål og vurderingskeiterier også. Og har ikke skolen klart å få ungdomsskoleelever til å forstå hva et kompetansemål er, så har de underkommunisert noe. Hva tror sønnen din at han vurderes mot? Lærerens oppfatning av hva det er lurt å vite i verden? Jøss, tror du at det er bare poden som ikke har et forhold til ordet kompetansemål? Ellers fungerer ting veldig greit. De har en bunke penson i form av bøker, kopier, utskrifter og ymse oppgaver. kan de det som står der så er de på trygg grunn. Det er alt de trenger å vite og å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 19. juni 2012 #30 Del Skrevet 19. juni 2012 Jøss, tror du at det er bare poden som ikke har et forhold til ordet kompetansemål? Han tilhører nok et solid mindretall, ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #31 Del Skrevet 19. juni 2012 Det høres mer riktig ut. I dag er det høye krav til å kunne dokumentere resultater og begrunne vurderinger. Både for skolen og elevens del bør kompetansemål være kjent. Det er en fordel for alle parter. Og jeg har samme erfaring. Der hvor eleven allerede ligger an til toppkarakter, så kan de gå utenfor pensum, uten at det påvirker karakteren om man ikke kan svare. Men i dette tilfellet er det noe som ikke henger på greip. Marshallhjelpen er viktig. Jeg har vanskelig for å tro at det ikke er tatt opp. Og jeg har enda vanskeligere for å tro at det, og den kalde krigen og Norge, er lagt opp som eget eksamenstema om det ikke er undervist i det. Dette er har jeg inntrykk av tas på med harelabb over det ganske land, sånn generelt sett. Min unger og amnge andre hadde ikke visst en dritt om den kalde krigen uten at jeg hadde fortalt dem om det. Det virker på meg som om Columbus og den industrielle revolusjonen er MYE viktigere... Jeg er faktisk litt satt ut av hvor lite av pensum som omhandler den kalde krigen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #32 Del Skrevet 19. juni 2012 Jøss, tror du at det er bare poden som ikke har et forhold til ordet kompetansemål? Ellers fungerer ting veldig greit. De har en bunke penson i form av bøker, kopier, utskrifter og ymse oppgaver. kan de det som står der så er de på trygg grunn. Det er alt de trenger å vite og å forholde seg til. Nei, i følge deg gjelder det samtlige elever på podens skole. Skremmende nok. Så, elevene lærer seg at de skal pugge bøker, kopier og utskrifter? Det er jo flott. Mine elever lærer at de skal lære det som står beskrevet i målene. Det er det styrende. På den måten har de et mer selvstendig forhold til læreboka og kilder, i tillegg til at de får et mer bevisst forhold til hva de skal kunne, hvordan temaene henger sammen, hva de vil vurderes etter og hva det er lurt å fokusere på. Det er evner de kommer til å trenge senere. Og det er faktisk ikke uvanlig at både elever og foreldre har et mer bevisst forhold til kompetansemål og læreplan enn poden og du har. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #33 Del Skrevet 19. juni 2012 Dette er har jeg inntrykk av tas på med harelabb over det ganske land, sånn generelt sett. Min unger og amnge andre hadde ikke visst en dritt om den kalde krigen uten at jeg hadde fortalt dem om det. Det virker på meg som om Columbus og den industrielle revolusjonen er MYE viktigere... Jeg er faktisk litt satt ut av hvor lite av pensum som omhandler den kalde krigen. Og ungene går fortsatt på ungdomsskolen? I de VGS bøkene jeg har i historie er den kalde krigen en av de største temaene i boka. I motsetning til Columbus. Den industrielle revolusjonen har derimot stor plass, og det bør den jammen ha. Det er en forutsetning for flere viktige temaer. I historie er noe av det viktigste målet at elevene skal se sammenhenger, utvikling og årsaker. Ikke at de skal pugge enkeltstående begivenheter. Den industrielle revolusjonen er grunnleggende for f.eks 1. verdenskrig, som igjen er viktig for å forstå 2. verdenskrig. Så det er minst like viktig som den kalde krigen. Det er i mine øyne langt viktigere å kunne se disse sammenhengene, enn å kunne masse detaljer om den kalde krigen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #34 Del Skrevet 19. juni 2012 Nei, i følge deg gjelder det samtlige elever på podens skole. Skremmende nok. Så, elevene lærer seg at de skal pugge bøker, kopier og utskrifter? Det er jo flott. Mine elever lærer at de skal lære det som står beskrevet i målene. Det er det styrende. På den måten har de et mer selvstendig forhold til læreboka og kilder, i tillegg til at de får et mer bevisst forhold til hva de skal kunne, hvordan temaene henger sammen, hva de vil vurderes etter og hva det er lurt å fokusere på. Det er evner de kommer til å trenge senere. Og det er faktisk ikke uvanlig at både elever og foreldre har et mer bevisst forhold til kompetansemål og læreplan enn poden og du har. Greit... Skal huske å bestille pappeske under den lokale brua til ham og resten av klassen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #35 Del Skrevet 19. juni 2012 Greit... Skal huske å bestille pappeske under den lokale brua til ham og resten av klassen... Eventuelt kan du innse at kompetansemål er noe det er greit å ha litt forståelse for, og eventuelt spørre skolen hvorfor de ikke tydeliggjør disse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #36 Del Skrevet 19. juni 2012 Eventuelt kan du innse at kompetansemål er noe det er greit å ha litt forståelse for, og eventuelt spørre skolen hvorfor de ikke tydeliggjør disse. Skolen gjør da for pokker det den kan! Er ikke skolen sin feil at elevene driter i hva ordet kompetansemål betyr? Av uforståelige grunner så er dette oppegående ungdom som klarer seg utmerket på alle livets arenaer. Men dum som jeg var så visste jeg jo ikke at dette er den sikre veien til undergang for hele hurven! Jammen glad jeg engasjerte meg slik at jeg kan være forberedt og ha Frelsesarmeen klar når de går ut 10'ende klassen. Da får de nok utdelt hver sin pappeske og ullpledd skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #37 Del Skrevet 19. juni 2012 Nekter å tro den som sier her at ungdomsskoleelever ikke vet hva kompetansemål er og at disse må kunnes. Dette visste vi fra i alle fall 8. klasse og oppover, alle mann. Da ville jeg tatt opp med skolen at dette er noe de burde gå gjennom sammen. Lærerne våre gikk alltid gjennom målene punktvis hvert år. Til TS: Hvis dette var VGS må dere enten ha hatt en lite kompetent lærer eller du kan ikke ha fulgt med i boka eller timen noe spesielt bra. Jeg gikk ut av VGS i fjor (og kom opp i historie), og Marshallhjelpen er pensum ja. Det er også vanlig at lærerne trekker inn Norge i emner selv om vi ikke er nevnt der i boka, som feks Norge under den kalde krigen, som du nevnte. Det er helt vanlig at de spør om ting som kan være relevant i forhold til et emnet, selv om ikke akkurat det er skrevet om. Anonym poster: 57a35585c7910504faa557b435ff630f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #38 Del Skrevet 19. juni 2012 Skolen gjør da for pokker det den kan! Er ikke skolen sin feil at elevene driter i hva ordet kompetansemål betyr? Av uforståelige grunner så er dette oppegående ungdom som klarer seg utmerket på alle livets arenaer. Men dum som jeg var så visste jeg jo ikke at dette er den sikre veien til undergang for hele hurven! Jammen glad jeg engasjerte meg slik at jeg kan være forberedt og ha Frelsesarmeen klar når de går ut 10'ende klassen. Da får de nok utdelt hver sin pappeske og ullpledd skal du se. Hvis de ikke klarer å få det du beskriver som en over snittet sterk gjeng med ungdomsskoleelever, til å forstå hva et kompetansemål er, så gjør de noe rart. Det er nemlig ikke veldig vanskelig. Om du ikke ser poenget med det, i den grad at du må bli helt drama queen, så kan du drite i det. Men da bør du slutte å legge din sønn og hans skole til grunn for alle skoler og elever. Det er mange elever der ute, både på ungdomsskolen og VGS, som vet hva et kompetansemål er. Og bruker dem aktivt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babyfirefly91 Skrevet 19. juni 2012 #39 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg har aldri sakt at vi ikke har hatt om marshall hjelpen, jeg sa vi ikke har hatt om marshall hjelpen og Norge, alså sammenhengen. i muntlig eksamen i f.eks norsk fikk elevene kompetanse målene og slikt på et papir rett etter de fikk vite at de kom opp i norsk. å fremføringsdelen ble jeg sakt var bra. vi skulle ikke ha fremføring om hele kalde krigen men fokuserte på ett emne innenforbi det, jeg valgte warszawapakten. tilbakemeldingen min var at jeg hadde huller i forklaringen min... å jeg leste utenfor boka, men fokuserte på hovedpunktene som det sto om i boka. mulig de har godt igjennom norge og den kalde krigen+norge+marshalhjelpen, men d må ha vert en dag jeg har vært syk. å itelegg bruker ikke historie læreren vår itslearning, så man kan ikke følge med på hva man bør/har godt igjennom hvis man har vært borte. menmen! tror ikke jeg orker å klage og jeg vet jeg er dårlig i historie men 16 timers lesing + 6 timers skriving/laging fremføring er totalt bortkastet, når jeg kan alt annet om den kalde krigen(omtrent) Å det var VG3 påbygg! for dem som spurte Endret 19. juni 2012 av babyfirefly91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #40 Del Skrevet 19. juni 2012 Hvis de ikke klarer å få det du beskriver som en over snittet sterk gjeng med ungdomsskoleelever, til å forstå hva et kompetansemål er, så gjør de noe rart. Det er nemlig ikke veldig vanskelig. Om du ikke ser poenget med det, i den grad at du må bli helt drama queen, så kan du drite i det. Men da bør du slutte å legge din sønn og hans skole til grunn for alle skoler og elever. Det er mange elever der ute, både på ungdomsskolen og VGS, som vet hva et kompetansemål er. Og bruker dem aktivt. Nei, de før bare til sånn skandaløst lite som hva elevne skal kunne og sammenhenger på tvers av fag. Skal klage inn til departementet i morgen den dag! Er jo en skadale at innholdsbegrepet i ordet kompetansemål har gått dem hus forbi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå