AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 hei! hadde historie muntlig eksamen, trakk "den kalde krigen" læreren min og sensor spurte om ting/temaer som ikke stod i boka uten at jeg hadde fått beskjed om å lese noe utenom selve boka. ikke fikk vi vite noen kompetansemål eller noe heller... fikk spørsmål om norge og den kalde krigen og norge og marshall hjelpen, jeg svarte men hadde ikke lest noe om dette i historieboka så det ble noe vagt svar. har de lov til å spørre om det? fikk 2+ som ble en 2er fordi det er regne karakterer! å fikk ikke spørsmål om noe av det jeg kunne...å det var det som stod i boka. Anonym poster: 6bb05aed71289b21fc5bb2c5a471f2d3
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Velkommen til den virkelige verden. I mon tid kom jeg opp i norsk, jeg kunne ALT untatt det delemnet jeg faktisk fikk. Livet er en dass av en plass. Lev med det og smil. 3
Gjest Cuntzilla Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 En historiebok som ikke nevner Norge under den kalde krigen og Marshallhjelpen? Jeg vet ikke hvordan reglene er, men husker jeg ble spurt om litt ekstra utenom boka når jeg var oppe i historie muntlig. Men tror læreren bare la det inn sånn at jeg kunne briljere og spikre 6eren, tror nok de er pålagt å holde seg ganske strikt til pensum. Hvis de ikke gjorde det så kan du levere en klage og få karakteren annullert. 7
Gjest Sitrondrops Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 marshall hjelpen er vel pensum? Husker vi hadde om det. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Du kan klage. Hvis den går gjennom mener jeg at du får ta eksamen på nytt. Anonym poster: 3c0903a2358227dfdccfe861ed8dbbc7
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 Boka er ikke pensum. Pensum er det kompetansemålene sier at du skal kunne. Det er læreplanen som styrer, ikke det som står i bøkene. Hvilket trinn er det? VGS? Jeg kan ikke se at fokuset på Norge og marshallhjelpen er så ute på vidda at det er rart at du fikk spørsmål om det. Det er relevant i forhold til fagplanen. 3
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Boka er ikke pensum. Pensum er det kompetansemålene sier at du skal kunne. Det er læreplanen som styrer, ikke det som står i bøkene. Hvilket trinn er det? VGS? Jeg kan ikke se at fokuset på Norge og marshallhjelpen er så ute på vidda at det er rart at du fikk spørsmål om det. Det er relevant i forhold til fagplanen. Men dett skal alle VGS elever vite på egenhånd? Altså, de skal finne frem fagplan og alt relevant stoff til den på egenhånd? Jøøs, så bra! Da kan vi spare milliarder i utgifter ved å si opp alle lærerne. 3
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Men dett skal alle VGS elever vite på egenhånd? Altså, de skal finne frem fagplan og alt relevant stoff til den på egenhånd? Jøøs, så bra! Da kan vi spare milliarder i utgifter ved å si opp alle lærerne. At læreplanen er pensum vet ungdomsskoleelevene jeg har undervist. De vet også at det er kompetansemål i læreplanen de vurderes etter. Og jeg har svært vanskelig for å tro at marshallhjelpen og Norge og den kalde krigen, er eksamenstema uten at det har blitt nevnt eller undervist i i det hele tatt. Eller at det ikke er undervist i det i det hele tatt. Det er et ganske typisk trekk at undervisning i alle internasjonale konflikter toucher borti konsekvensene det hadde for Norge. 4
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 At læreplanen er pensum vet ungdomsskoleelevene jeg har undervist. De vet også at det er kompetansemål i læreplanen de vurderes etter. Og jeg har svært vanskelig for å tro at marshallhjelpen og Norge og den kalde krigen, er eksamenstema uten at det har blitt nevnt eller undervist i i det hele tatt. Eller at det ikke er undervist i det i det hele tatt. Det er et ganske typisk trekk at undervisning i alle internasjonale konflikter toucher borti konsekvensene det hadde for Norge. Jeg skal love deg at det ikke er én elev i poden sin klasse som hverken er klar over eller forstår dette... Selv om du sier slike ting til klassen så er det dermed ikke slik at elvene faktisk forstår innholdet i budskapet. 2
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg skal love deg at det ikke er én elev i poden sin klasse som hverken er klar over eller forstår dette... Selv om du sier slike ting til klassen så er det dermed ikke slik at elvene faktisk forstår innholdet i budskapet. Jeg vet null og niks om din pode eller klassen hans. De elevene jeg har undervist forstår det. I den grad at de f.eks før en prøve ber om en oversikt over hvilke kompetanse- og delmål de vurderes etter. De får både kompetansemål og delmål inn i forbindelse med nye temaer. Dette er kompetansemålet vi jobber mot i denne perioden, og denne timen skal vi jobbe med disse delmålene. Når timen er over skal dere vite noe om dette delmålet, og kunne disse begrepene. Målene står også på ukeplanen. Verre er det faktisk ikke. De er mer enn kapable til å forstå det. Edit: man sier det selvfølgelig ikke en gang i klassen. Man jobber systematisk med det. Endret 19. juni 2012 av Vampen 4
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Jeg vet null og niks om din pode eller klassen hans. De elevene jeg har undervist forstår det. I den grad at de f.eks før en prøve ber om en oversikt over hvilke kompetanse- og delmål de vurderes etter. De får både kompetansemål og delmål inn i forbindelse med nye temaer. Dette er kompetansemålet vi jobber mot i denne perioden, og denne timen skal vi jobbe med disse delmålene. Når timen er over skal dere vite noe om dette delmålet, og kunne disse begrepene. Målene står også på ukeplanen. Verre er det faktisk ikke. De er mer enn kapable til å forstå det. Edit: man sier det selvfølgelig ikke en gang i klassen. Man jobber systematisk med det. Skal love deg at de forstår null og niks av ordet kompetansemål. Alt de ser er en rekke med stikkord og sider de må lese på. Utover det er resten av begrepene og strukturen revnende likegyldig og totalt uforståelig for dem. Hadde de virkelig forstått hva kompetansemål er så hadde vi ikke trengt lærere eller skoler. Da kunne de lest alt på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Jeg skal love deg at det ikke er én elev i poden sin klasse som hverken er klar over eller forstår dette... Selv om du sier slike ting til klassen så er det dermed ikke slik at elvene faktisk forstår innholdet i budskapet. Spesialklasse eller? Man jobber da hele tiden opp mot kompetansemål Anonym poster: 654170cf00f12182993be0dd2cae1b53 2
kråkefjas Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Skal love deg at de forstår null og niks av ordet kompetansemål. Alt de ser er en rekke med stikkord og sider de må lese på. Utover det er resten av begrepene og strukturen revnende likegyldig og totalt uforståelig for dem. Hadde de virkelig forstått hva kompetansemål er så hadde vi ikke trengt lærere eller skoler. Da kunne de lest alt på egenhånd. Nå syns jeg du undervurderer ungdommen en smule. Det er da ingen som ikke vet hva kompetansemål er. 2
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #14 Skrevet 19. juni 2012 Spesialklasse eller? Man jobber da hele tiden opp mot kompetansemål Anonym poster: 654170cf00f12182993be0dd2cae1b53 Ja, egen klasse satt sammen av de som er regnet for å være de sterkeste elvene. Noe son viser tydelig på klassesnittet. Ligger langt over de andre klassene.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Ja, egen klasse satt sammen av de som er regnet for å være de sterkeste elvene. Noe son viser tydelig på klassesnittet. Ligger langt over de andre klassene. 1. Bra tiltak, men dette er ikke lovlig i norge og derfor lite troverdig. 2. Alle vet hva kompetansemål er. Det er det første man tar opp ved nytt skoleår, og det siste man pugger før eksamen. Anonym poster: 654170cf00f12182993be0dd2cae1b53 1
Citha Skrevet 19. juni 2012 #16 Skrevet 19. juni 2012 Skal love deg at de forstår null og niks av ordet kompetansemål. Alt de ser er en rekke med stikkord og sider de må lese på. Utover det er resten av begrepene og strukturen revnende likegyldig og totalt uforståelig for dem. Hadde de virkelig forstått hva kompetansemål er så hadde vi ikke trengt lærere eller skoler. Da kunne de lest alt på egenhånd. Synes du drar veeeeldig mange over en kam her... 1
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #17 Skrevet 19. juni 2012 Skal love deg at de forstår null og niks av ordet kompetansemål. Alt de ser er en rekke med stikkord og sider de må lese på. Utover det er resten av begrepene og strukturen revnende likegyldig og totalt uforståelig for dem. Hadde de virkelig forstått hva kompetansemål er så hadde vi ikke trengt lærere eller skoler. Da kunne de lest alt på egenhånd. Hehe, mhmmmm, nemlig. Du må gjerne vurdere din egen sønn på den måten, men du trenger ikke å undervurdere den jevne elev av den grunn. Er det lenge siden du har sett en læreplan? I dagens læreplan er målene såpass vide at læreren og skolen må bryte dem ned og lage delmål som skal føre frem til kompetansemålet. I historie finner du få, om noen, konkrete hendelser nevnt. I norsk ikke en eneste forfatter. Det er lærerens jobb, i tillegg til å undervise i stoffet. At den jevne elev ikke klarer å bryte alle kompetansemålene ned i delmål, eller lære seg alt stoffet selv, betyr ikke at de ikke er mer enn kapable til å forstå at læreplanen er det styrende, i form av at det er målene der de vurderes etter. For det er det faktisk. Og jeg skal love deg at om man i en av timene der jeg har jobbet, glemmer å vise til konkrete mål, så får man påpakk fra elevene. De både vil og skal vite hva vi jobber mot, hva de skal lære og vurderes etter og hvordan denne timen passer inn i et endelig kompetansemålet. 4
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #18 Skrevet 19. juni 2012 Hehe, mhmmmm, nemlig. Du må gjerne vurdere din egen sønn på den måten, men du trenger ikke å undervurdere den jevne elev av den grunn. Er det lenge siden du har sett en læreplan? I dagens læreplan er målene såpass vide at læreren og skolen må bryte dem ned og lage delmål som skal føre frem til kompetansemålet. I historie finner du få, om noen, konkrete hendelser nevnt. I norsk ikke en eneste forfatter. Det er lærerens jobb, i tillegg til å undervise i stoffet. At den jevne elev ikke klarer å bryte alle kompetansemålene ned i delmål, eller lære seg alt stoffet selv, betyr ikke at de ikke er mer enn kapable til å forstå at læreplanen er det styrende, i form av at det er målene der de vurderes etter. For det er det faktisk. Og jeg skal love deg at om man i en av timene der jeg har jobbet, glemmer å vise til konkrete mål, så får man påpakk fra elevene. De både vil og skal vite hva vi jobber mot, hva de skal lære og vurderes etter og hvordan denne timen passer inn i et endelig kompetansemålet. Ikke siden fredag, så det er jo noen dager siden...
Gjest Vampen Skrevet 19. juni 2012 #19 Skrevet 19. juni 2012 Ja, egen klasse satt sammen av de som er regnet for å være de sterkeste elvene. Noe son viser tydelig på klassesnittet. Ligger langt over de andre klassene. Fiffig skole. De fokuserer ikke på kompetansemål og ignorerer regler om å sette sammen grupper og klasser etter nivå og evner? 4
Gjest BM2 Skrevet 19. juni 2012 #20 Skrevet 19. juni 2012 1. Bra tiltak, men dette er ikke lovlig i norge og derfor lite troverdig. 2. Alle vet hva kompetansemål er. Det er det første man tar opp ved nytt skoleår, og det siste man pugger før eksamen. Anonym poster: 654170cf00f12182993be0dd2cae1b53 Det er ikke utalt fra skolen nei. Men det var tydelig for den som fulgte med hva som skjedde da ungene gikk fra barneskolen til ungdomsskolen. Vi foreldre spådde allerede da utvilingen for de forskjellige klassene, og jammen fikk vi rett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå