nettengel Skrevet 19. juni 2012 #1 Del Skrevet 19. juni 2012 Har vært i Latvia og fikk der servert noe som lignet på byggryn ved siden av feks. kjøtt. Lokalbefolkningen sier dette ikke er det samme som byggryn men noe som ligner. Er det noen som kjenner til dette og om man får kjøpt det her i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. juni 2012 #2 Del Skrevet 19. juni 2012 Bokhvete? Fås ihvertfall kjøpt på helsekost og på en del innvandrersjapper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettengel Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 19. juni 2012 Bokhvete? Fås ihvertfall kjøpt på helsekost og på en del innvandrersjapper. Takk for hjelpen, da slapp jeg lete videre for å finne ut av dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Del Skrevet 19. juni 2012 Det er ikke couscous da? Anonym poster: 5c3ec1454519c286a50c241fec486f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuntzilla Skrevet 19. juni 2012 #5 Del Skrevet 19. juni 2012 Har fått mye perlebygg når jeg har vært i baltikum. Det er jo bygg, bare polert eller noe. Veldig godt, egentlig! Foretrekker det og bulgur fremfor ris. Men aldri laget perlebygg hjemme, så jeg aner ikke hvor man får kjøpt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #6 Del Skrevet 19. juni 2012 Perlebygg er vanlige polerte byggryn, det får man i dagligvare med litt utvalg (og på helsekost). Men jeg tipper også kanskje at det kan ha vært bokhvete du har fått, TS, nærmere bestemt kasha: http://en.wikipedia.org/wiki/Kasha Anonym poster: adc1b060ac6e1041758e7ffaa0f55f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exoriri Skrevet 20. juni 2012 #7 Del Skrevet 20. juni 2012 Hvis det var bokhvete ( lett å kjenne det igjen i bilder) da flott at du likte den Bokhvete er nesten like ofte brukt som ris i Latvia men ganske ukjent i Norge. Den er rik på Jørn og andre gode og lett å lage. Du får den kjøpt i helsekost. Perlebygg var mer populært i Latvia før, nå serveres ikke så ofte. Og i tilleg det er tredje gryn-produkt som er i tradisjonelt Latvisk cuisine,Også lagt fra bygg, men mye mindre i størelse en bokhvete og er lys isted av brunfarget. Den bygggryn er brukt å lage grøt ( av og til med potetbiter inni) og servert med stekt bacon og løk. Hvis du kommer å huske navn eller del av - bare si ifra. Jeg er latvisk så sikkert kan hjelpe å komme opp med rett svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exoriri Skrevet 20. juni 2012 #8 Del Skrevet 20. juni 2012 Du kan beskrive hvordan de så ut - farge, konsistens osv - det skal bli nokk å gjenkjenne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolrita Skrevet 20. juni 2012 #9 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg tenkte også perlebygg eller bokhvete, men legger til quinoa i tilfelle det kan være det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exoriri Skrevet 20. juni 2012 #10 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg tenkte også perlebygg eller bokhvete, men legger til quinoa i tilfelle det kan være det også Nei, tror neppe quinoa - det er veldig sjelden brukt i LV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettengel Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 20. juni 2012 Du kan beskrive hvordan de så ut - farge, konsistens osv - det skal bli nokk å gjenkjenne Det lignet veldig på byggryn ferdig servert men de var små og brune i ukokt tilstand. De snakket om at disse "grynen" var brunet i panne før de ble kokt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettengel Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 20. juni 2012 Perlebygg er vanlige polerte byggryn, det får man i dagligvare med litt utvalg (og på helsekost). Men jeg tipper også kanskje at det kan ha vært bokhvete du har fått, TS, nærmere bestemt kasha: http://en.wikipedia.org/wiki/Kasha Anonym poster: adc1b060ac6e1041758e7ffaa0f55f89 Utifra bildene er jeg ganske sikker på at det var bokhvete jeg fikk servert Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exoriri Skrevet 21. juni 2012 #13 Del Skrevet 21. juni 2012 [quote name='nettengel' timestamp='1340215081' post='11159343' små og brune i ukokt tilstand. De snakket om at disse "grynen" var brunet i panne før de ble kokt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 22. juni 2012 #14 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Bokhvete ligner jo ikke på noe annet, så jeg tviler på at TS skulle kalle det for byggryn. Se på disse bildene og sammenlikn: Bokhvete rå: Bokhvete kokt: Perlebygg rå: Perlebygg kokt: Ordet Kasha betyr grøt og passer til alle slags kokte gryn (hvete, ris, bygg, bokhvete, semule osv.) Siden du nevner at det ble brunnet på stekepanne før koking, så er det uten tvil bokhvete. Endret 22. juni 2012 av Wei Wei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pixie Skrevet 22. juni 2012 #15 Del Skrevet 22. juni 2012 Forresten, er det godt med perlebygg, og hva kan jeg som ikke spiser kjøtt spise sammen med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #16 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg er fra Litauen og jeg fikk nettopp tilsendt en pakke med bokhvete fra bestemoren min! Denne tråden passte veldig godt nå siden jeg har lurt lenge på hva bokhvete heter på norsk. Jeg spiser det også istendenfor ris/poteter osv.. For eksempel er det godt med bokhvete til kjøttkaker eller bokhvete med sukker på. Smaker kjempegodt <3 Anonym poster: 3f5e43acc589b4188244b75bbbff7663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå