Gå til innhold

Kan jeg male stua mens han er borte på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Ekstase
Skrevet

Samboeren min er av typen som ikke bryr seg så mye om hvordan vi har det hjemme, så lenge det ser ok ut. Jeg derimot liker å ha det fint rundt meg.

Vi kjøpte leilighet sammen for tre år siden, og hadde da planer om å male stua (vegger, lister, vinduskarmer og dører). Stua står likeens, og jeg har innsett at her skjer det ikke noe med mindre jeg tar tak i saken selv. Han er ofte borte i 3-4 uker i strekk på jobb, så jeg har god tid mens han er borte.

Er det dårlig gjort av meg å male mens han er borte? Hva med å selge sofa og sofabordet og kjøpe nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si fra at du kommer til å gjøre de, og om han vil ha noe å si må han komme med det før han reiser på jobb? :)

• Liker 6
Skrevet

Hva med å spørre samboeren din? Vi kan jo ikke vite hva han synes er greit eller ikke greit. Men hvis dette er en oppussing som dere har planlagt sammen, så er det vel ikke noe problem om du begynner.

Men synes ikke du burde selge ting dere eier sammen uten å prate med ham først.

• Liker 3
Skrevet

Synes du godt kan gjøre det! Mest sannsynlig blir han glad! Glad for at han slapp å male selv, og glad for at han slapp å bestemme, farge, stil og annet dill han ikke bryr seg med! Win win!

• Liker 4
Gjest Miranda2011
Skrevet

Hadde spurt om det var greit for han først.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvordan du skal rekke å male hele stua mens han er på jobb? Du må vel skrape eller vaske, grunne hvertfall én gang og så male et par strøk? Da må han ha laaang arbeidsdag og du være lynrask!;)

Skrevet

Hør med ham om det er greit. Mest sannsynlig sier han ja, det tror i alle fall jeg ut i fra det du skriver. Men da har du spurt (noe som er høflig siden det er hans leilighet også) og du får malt det som du vil! :)

Skrevet

Skjønner ikke hvordan du skal rekke å male hele stua mens han er på jobb? Du må vel skrape eller vaske, grunne hvertfall én gang og så male et par strøk? Da må han ha laaang arbeidsdag og du være lynrask!;)

Les HI en gang til ;)

• Liker 5
Skrevet

Det står at han gjerne er borte 3-4 uker når han er på jobb :)

Gjest Ekstase
Skrevet

Takk for svar, tror jeg kommer til å si fra på forhånd så får han komme med sine meninger om han vil det :-)

Han er som sagt borte i 3-4 uker i strekk, så man kan vel si at han har en lang arbeidsdag ja ;)

Skrevet

Som de andre sier, luft tanken og forslagene med han.

Lykke til! 😊

Skrevet

Sålenge du maler en nøytral farge som ikke er en drastisk forandring så ser jeg ikke hvorfor han skulle bli sur for det. Bytte av møbler ville jeg ikke gjort uten å spørre, man bor sammen og bør bestemme sånt sammen:) Uannsett greiest å bare spørre ham på forhånd om det er ok ;)

Skrevet

Ah, sorry! Gikk lit fort i lesinga der! DA rekker du det, selvsagt! :)

Og da ville jeg bare kjørt på, kanskje han blir skikkelig glad og overraska! Men å kjøpe møbler bør dere vel gjøre sammen, syns jeg.

Skrevet

Her hadde ikke mannen min brydd seg i det hele tatt om jeg hadde malt vegger, skiftet gardiner, ommøblert osv osv.

Det eneste "kravet" hans er at sofaen er god å ligge i :) (så derfor ville jeg aldri i verden kjøpt sofa uten at han er med)

Skrevet (endret)

Hehehe, bare kjør på... Du kan være glad om han i det hele tatt merker forandringen :)

Mannfolk bryr seg fint lite om slikt så lenge fjernkontrollen , ølen og bilnøklene er på samma plass som ellers :)

Endret av eva-80
Skrevet

Er det ditt hjem eller deres hjem?

Hvis du vil si at det er deres felles hjem så vil det være veldig feil å sette igang med å pusse opp og male og bytte ut møbler på egen hånd. Så lenge dere skal bo der sammen så må selvfølgelig han også få ha mulighet til å komme med innspill.

Du har ventet i noen år på at noe skal skje sier du. Men har du sagt at du vil at noe skal skje, eller har du ventet på at han skal ta initativet selv? Si at du synes det er på tide med forandringer, og si at du ønsker å ha ham med på å bestemme hvordan det skal være.

Hvis han ikke vil komme med innspill, så får du avklare med ham om det er greit at du gjør det du ønsker. Men å gjøre det uten å si fra i det hele tatt: :nei:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri gjort noe slikt. Det er VÅRT hjem, ikke MITT. Selv om du tror han ikke bryr seg, så kan det jo være fordi han er fornøyd med fargen som er, eller ikke kan tenke seg at du kunne kommet på å velge en farge han ikke likte. Det er lett for å si "samma for meg" om man ikke vet alle alternativene (har endt opp med sjokkrosa koffert... "samma for meg" ble sagt fordi jeg trodde alternativene var nøytrale, greie farger...).

Det er helt greit at du gjør det når han er på jobb, men da bør du spørre ham først om fargen er grei. Få fargeprøver, og spør om den fargen er grei. Det samme med å selge felles eiendeler - det gjør man ikke uten å spørre først!

Anonym poster: e868908235b6569b19c851ca981e60eb

• Liker 1
Gjest Ekstase
Skrevet

Er det ditt hjem eller deres hjem?

Hvis du vil si at det er deres felles hjem så vil det være veldig feil å sette igang med å pusse opp og male og bytte ut møbler på egen hånd. Så lenge dere skal bo der sammen så må selvfølgelig han også få ha mulighet til å komme med innspill.

Du har ventet i noen år på at noe skal skje sier du. Men har du sagt at du vil at noe skal skje, eller har du ventet på at han skal ta initativet selv? Si at du synes det er på tide med forandringer, og si at du ønsker å ha ham med på å bestemme hvordan det skal være.

Hvis han ikke vil komme med innspill, så får du avklare med ham om det er greit at du gjør det du ønsker. Men å gjøre det uten å si fra i det hele tatt: :nei:

Jeg ville aldri gjort noe slikt. Det er VÅRT hjem, ikke MITT. Selv om du tror han ikke bryr seg, så kan det jo være fordi han er fornøyd med fargen som er, eller ikke kan tenke seg at du kunne kommet på å velge en farge han ikke likte. Det er lett for å si "samma for meg" om man ikke vet alle alternativene (har endt opp med sjokkrosa koffert... "samma for meg" ble sagt fordi jeg trodde alternativene var nøytrale, greie farger...).

Det er helt greit at du gjør det når han er på jobb, men da bør du spørre ham først om fargen er grei. Få fargeprøver, og spør om den fargen er grei. Det samme med å selge felles eiendeler - det gjør man ikke uten å spørre først!

Anonym poster: e868908235b6569b19c851ca981e60eb

Jeg har prøvd ganske hardt å få han interessert i å male stua, men han tar ikke akkurat av :roll:

Han ser behovet for å male, og vi er enige om farger i fargekartet, men når jeg vil iverksette er han plutselig veldig opptatt med andre ting.

For ordens skyld, alt i leiligheta her er selvsagt felles, det er ikke noe mitt eller ditt. Sofaen er kjøpt for penger jeg fikk av mine foreldre, men den er selvsagt vår.

Men som jeg svarte i tråden her skal jeg snakke med han først :)

Skrevet

Du kjenner vel han bedre enn oss, om han hadde flydd i taket eller blitt glad for en ny stue?

Samboeren min hadde vel ikke blitt så fryktelig glad om jeg plutselig hadde mala stua mens han var borte (han vil nok at jeg skal konferere med han først), mens eksen min hadde synes at jeg var "driftig" og blitt kjempeglad (han var bare glad for at jeg tok ansvaret) - folk er forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...