Gå til innhold

Småpjusk katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk for alle svar! :blomst:

Han virket piggere nå på natta: matmor har selvsagt ikke fått sove ordentlig når lilleputt er dårlig. Da må det mye kos og oppmerksomhet til. Dulling. Vel, han jagde føttene mine så vidt på vei mot badet, så han virker i bedre form.

Det er en stund siden han har fått ormekur. Han skulle få i morgen, faktisk. Sist han hadde orm (han var jo utmagret og utsultet, som et lite pinnedyr når han kom til meg) da hadde han dårlig mage, spiste masse uten å legge på seg og hadde hard buk. Da kastet han heller ikke opp.

Han har heller ikke kastet opp hårballer som vi har sett: dette var en ordentlig dose... med en hårball inni også. Tanken var: han har blitt utekatt, og derfor har han tilgang til gress, kan det være mer "naturlig" for han å kaste opp? Jeg har sett han knaske masse gress. Og jeg furminatorer han for å hjelpe han med stellet.

Ps. Godt min pus er en slik herremann at han løp i full fart til sandkassa for å kaste opp, slik at matmor slapp å vaske tepper. Han bommet halvveis, men flink pus :rodmer:

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Flink pus som løper til kassa for å kaste opp ja! :Nikke: Her har jeg inntrykk av at det letes etter det mykeste, reneste og det som er mest tungvint å få vasket.. :forvirret:

Min erfaring er at katter har sine 'ups and downs' de også akkurat som oss. Det kan være alt fra at det har skjedd noe lite hyggelig ute, at været ikke er helt som de mener det bør, eller at de er litt småpjusk p.g.a en forkjølelse el.lign (behøver ikke ha merkbare symptomer). Eller rett og slett at de har 'stått opp med feil pote først'.

Katter er forskjellig skrudd sammen de og. Noen (som gamlepusen min) var bare snill, rolig og takknemlig dagen lang i alle år, uten noen store svingninger. Han var nok en følsom kar han og, men en skulle ha svært gode øyne for å kunne se det!

Mens hun jeg deler hus med nå er av en litt annen støpning. Jeg har tatt meg selv i å lure på om det er noe fysisk i veien når hun bare ligger inne og 'surmuler' en hel finværsdag og matlysten (som ellers er mer enn på topp) er laber, men jeg har kommet til at hun rett og slett bare har sine dager. :closedeyes:

I deres tilfelle spiller nok koteletten en rolle ja. :fnise:

Når det gjelder oppkast generelt i forhold til det at han er utepus, så er det jo slik at de er noe mer utsatt for å få i seg ting de kan reagere på. De er jo nysgjerrige dyr som skal snuse på alt mulig, og lukter det ikke så ille, så tar de gjerne en smaksprøve.

Det slenger mye rart på bakken rundt om. Folk kaster fra seg matrester etter en tur innom kebabsjappa på vei hjem fra byen, slenger ut noe (gjerne alt mulig de som ikke vet bedre) til småfuglene og 'glemmer' noen rekeskall i hagen etc. Mange 'godiser' som en nysgjerrig pus kan komme til å smake på.

De spiser gress både for å regulere magen og fordi det smaker godt. Noen tar helt av med gresspisinga. Veterinæren min f.eks har en katt som regelrett beiter ute sammen med hestene! Det feiler den ikke noe, den bare elsker gress. :sikle: Endel av det kommer naturlignok opp igjen da, for det er jo grenser for hvor mye gress det er plass til i en liten pusemage. :fnise:

Endret av Aurora M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...