Gå til innhold

Sosionom/barnvern utdaning...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Dere der ut som har studert sosionom eller barnvern hvordan er det med jobbe muligheter, er det vanskelig å komme inn?

Jeg er jo voksen (35år) har en bra jobb i reiseliv, men har tenkt mye på å skifte bransje...kunne jobbe med de som trenger hjelp. tror du at sosionomutdanning er noe for meg?

Takk for hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Dette var ei vanskeleg problemstilling, Brunhilde!

Menneske som er/blir sosialarbeidarar og jobbar på sosialkontor foreks, hjelper dei ikkje andre med å få eit litt enklare liv med tanke på foreks økonomi?

Men skjønnar kva du vil fram til ellers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går barnevern og vi har mye felles undervisning med sosionomene.

Det er sånn at sosionomutdanningen mer er rettet mot voksne brukere med rus/psykiske problemer. (Rop ut om jeg tar feil)

Barnevern er rettet mot det samme og mest mot barn og foreldre.Vi har også mye om adferdsvansker.

Som sosionom er det ikke vanskelig å få jobb i barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager veldig Brunhilde, jeg mente ikke å være arrogant, det er som Seleena sier jeg mente.

Jeg jobber med mennesker i dag (reisekonsulent) so jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker på en annet måte nå.

Skjønner du meg nå?

Jeg er ikke bedre enn noen her i verden, men at hvem som helst kan komme i situasjon hvor en trenger hjelp det vet vi alle.

Kan si at jeg vet hva det er å ha noen der når en trenger noen kanskje bare å prate med.

I AM VERY SORRY. Håper alle skjønner meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte deg med en gang. Skjønner imidlertid ikke helt hvorfor Brunhilde fløy i strupen på deg.

Mange som jobber med helsevern, barnevern, sosiale tiltak, mennesker med problemer, røde kors, norad, leger uten grenser osv osv gjør det jo ut ifra et ønske om å hjelpe andre mennesker. De vil gjøre noe meningsfylt i jobben sin som betyr noe for andre. De føler de har ressurser til å påta seg en rolle hvor de kan bidra og bry seg. Jeg ser ærlig talt ikke noe arrogant med dette, og hvis Brunhilde & co hiver søknader som gir uttrykk for dette, ja da fortjener de ikke godt mannskap. Hva er det dere vil ha da? "Jeg kom ikke inn på noen bedre skole", "Jeg kom ikke på noe bedre å begynne med", "Jeg tenkte det var en ganske lett jobb hvor man flytter en del papir og har lang lunsj, og så får lønna hver måned".. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

apropo provokasjoner, jeg blir provosert av veslebråka som skriver om "kom ikke inn på noen bedre skole"," jeg kom ikke på noe bedre å begynne med". Det var kanskje ment ironisk (forhåpentligvis), men jeg reagerte allikevel. Da har jeg kanskje litt begynnende yrkesstolthet.

Blir ferdigutdannet sosionom i juni og er like spent som Jacky på hvor lett /vanskelig det er å få jobb. Spennende yrke ihvertfall. Kan anbefales. Tror man som sosionom kanskje har flere arenaer å jobbe på ifht barnevernspedagoger. Livserfaring er bare positivt mtp alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

apropos provokasjoner' date=' jeg blir provosert av veslebråka som skriver om "kom ikke inn på noen bedre skole"," jeg kom ikke på noe bedre å begynne med". Det var kanskje ment ironisk (forhåpentligvis), men jeg reagerte allikevel. [/quote']

?? Leste du innlegget mitt ordentlig?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sosionom er det ikke vanskelig å få jobb i barnevernet.

Det er sant. Samtidig får fler og fler sosionomer jobber i institusjoner, fordi det trengs mangfold og bred faglig kompetanse.

Tror man som sosionom kanskje har flere arenaer å jobbe på ifht barnevernspedagoger. Livserfaring er bare positivt mtp alder.

Feil. Det er omtrent 50/50 vil jeg påstå.

Har en opplevelse av at de som er inne i sosionom-verden mener man kan få flere ulike jobber å velge mellom osv. Og at de som er i barnevernpedagog-verden mener det samme om å være barnevernpedagog. Men sannheten tror jeg er nærmere det at man står omtrent likt.

Man går ut av skolen med ulike kunnskaper. Barnevernpedagogslinjen dekker barn og ungdom. Går lite inn i voksen-verden. En del jus, vi går mye inn i barnevernsloven. Vi går ut av skolen med en bred kompetanse som angår barn og ungdom.

Sosionom har mer jus enn barnevernpedagogene. Men det går ikke så mye på barnevernsloven. Utdanningen er mer voksen-rettet. Stort mer enn det vet jeg ikke.

Når det gjelder jobbmarkedet er der jobber. Masse vikariater.

Når det utlyses stillinger kan de noen ganger be spesifikt om sosionom eller barnevernpedagog (el sykepleier el vernepleier). Det har lite med at de kun kan ansette den type utdannede personer i stillingen. Men det har med sammensetningen på arbeidsplassen fra før. Har man bare sosionomer på en institusjon vil man gjerne ha inn andre mennesker med andre utdannelser for å få et bredere faglig grunnlag. Da jeg var på sykehuset i praksis, på ungdomspsyk, jobbet der sykepleiere, vernepleiere, sosionomer og barnevernpedagoger om en annen. Ikke tilfeldig.

Finn ut hva du vil. Les deg frem til hva utdanningene går ut på, les fagplaner o.l. Jobb vil du nok få uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven døtte!

Noen som har stått opp med feil ben i dag ? :o

Brunhilde : Hvorfor er det arrogant å ville hjelpe ?

Jeg blir helt paff av slike utsagn som du nettopp kom med nå :riste:

Jeg jobber i helsevesnet, jeg liker å jobbe med mennesker, og jeg synes det er hyggelig å kunne hjelpe / veilede folk, og jeg vil gjerne få folk til å føle seg litt mer "komfortable" i helsevesnets hender ( etter forholdene ), -gjør det for eksempel meg til arrogant da ?

Bare lurer jeg....

Synes forøvrig du er vanvittig krass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom.

Jeg arbeider som miljøterapeut, og min erfaring, fra hint og her i dette yrket, er at vasser rundt i sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere hvor enn en snur seg, og at det vi har en slags felles grunnholdning. Jeg vil ikke si at sosionomer primært er rettet mot voksne.......vi er vel mer generalister enn som så. En kan si at all den tid sosionomen har en spesialitiet, vil dette være samtaleteknikker. Saksbehandlingskomponenten er ikke så veldig dominerende i utdanningen. Barnevernspedagogen har sitt spesialfelt i sosialpedagogikk, og er ellers rimelig lik sosionomen. Så vidt jeg har forstått, er vernepleierens utdanning veldig lik barnevernspedagogen, men de har en god del medisinske komponenter i sin utdanning, og de regnes å ha psykisk utviklingshemmede som sitt spesialfelt.

Jeg anbefaler deg å ta sosionomutdanning. Gøy og spennende.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[quote="Jacky...kunne jobbe med de som trenger hjelp. tror du at sosionomutdanning er noe for meg?

Takk for hjelp..

Hun sir da vitterligen de som TRENGER hjelp, ikke at hun skal hjelpe andre. Blir ikke det en viss forskjell??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hun sir da vitterligen de som TRENGER hjelp, ikke at hun skal hjelpe andre. Blir ikke det en viss forskjell??

Nei - ikke egentlig. Men det kan du kanskje starte en egen tråd om så denne ikke blir helt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger man noe forbredende før man starter denne utdanningen?

Ex. ett eller annet?

Nei, bare vanlig videregående med studiekompetanse.

Avsporing: hvorfor kalles det studiekompetanse? Alle har vel kompetanse til å studere? Bare at noen får den studiekompetansen som gjør dem klar og forberedt til å studere på et høyere nivå. Ok, ser jeg nå svarte på min egen greie. Men det hørtes bare så nedlatende ut at det heter studiekompetanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Seleeena
Trenger man noe forbredende før man starter denne utdanningen?

Ex. ett eller annet?

Man trenger 3 års allmenn frå vidaregåande. Etter klart eksamen i 3. klasse er det berre å søke seg inn på barnevernspedagog/sosionom på ein høgskule.

Verre er det ikkje altså.

Seleena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å bryte inn...har bare et spørsmål! Er det muligheter for å ta et år(el.noen måneder) i utlandet? Bortsett fra Danmark, Tyskland, Irland, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å bryte inn...har bare et spørsmål! Er det muligheter for å ta et år(el.noen måneder) i utlandet? Bortsett fra Danmark, Tyskland, Irland, etc?

Du kan jo for eksempel ta praksisperioden din i utlandet. Da kan du vel stort sett velge selv hva du vil gjøre så lenge det er innenfor faget. Men om du kan ta deler av studiet, det har jeg ikke noe greie på :)

Selv om du jo helt klart kan ta hele utdannelsen i utlandet, Norge har IKKE den beste sosionomutdannelsen, og det tror vi ikke selv heller. Men det kan jo likevel være noen ting i forhold til lov og slikt som må tas her, det vet jeg ikke heller.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...