Gå til innhold

Røyker dere...

Julianna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Jeg røyker, dessverre. Ønsker å slutte, en gang, men må bruke litt tid på å motivere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg røyker, dessverre. Ønsker å slutte, en gang, men må bruke litt tid på å motivere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, jeg røyker ikke. Tenk på dere selv som 50- 60 åringer med barn på deres egen alder, vil dere at de da skal måtte oppleve å miste/få syke foreldre fordi dere røyker? Det er helt grusomt å oppleve at mor eller far(eller begge) blir alvolig syk, selv om man opplever det i relativ voksen alder.

Mamma fikk diagnosert lungekreft i jula 2001

Livet mitt blir aldri det samme

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Kjære Engel og Bel@ni. Og mange andre.

"Kommer sikkert til å få en del negative komentarer til dette innlegget.

Om hvor farlig å ditt å datt det er, men det tror jeg di fleste røykere vet i dag,og ikke trenger å høre mer."

Dette skrev Julianna da hun startet denne tråden.

Vi vet det er farlig.

Vi vet det av og til plager de som er rundt oss.

Vi vet at det lukter vondt av oss.

Vi vet at vi kan ødelegge for våre barn.

Vi vet at vi ser tåpelige ut.

Vi vet at det er dyrt, og at pengene kunne vært brukt på bedre ting.

Vi vet at vi har stygg hud.

Vi vet at vi får gule fingre.

Vi vet at det er noe svineri.

Vi vet at vi kanskje kommer til å dø unge.

Så hvorfor gjør vi det?

Kanskje var vi unge og dumme, tok tilfeldigvis et trekk bak samfunnshuset der vi var på diskotek da vi var 12 år gamle. Kanskje syntes vi det var tøft. Hvem gjorde ikke det? Kanskje havnet vi i en vennegjeng der "alle andre" røyka. Kanskje var vi nysgjerrige. Kanskje var vi på leirskole, og røyk var ulovlig og spennende. Kanskje røyker mamma. Kanskje var det et ungdomsopprør.

Det er forskjellige grunner til at vi tok det første trekket, og forskjellige grunner til at vi fortsatte. Hvem planlegger vel å bli avhengig?

Det som er sikkert er at vi ikke behøver å høre det alltid, dag ut og dag inn. I hver anledning der røyk blir nevnt. Alltid mennesker som skal prakke på oss sin egen dårlige samvittighet.

Vi vet, vi vet, vi vet!!!

Og vi vil gjerne slutte. Men det er ikke bare å si:

"Nei, vettu hva, røyk er farlig. Jeg slutter, jeg. Stomper'n fra i dag av!"

Av og til hadde det vært godt med litt forståelse fra ikke-røykerne! Virker ikke som dere prøver så veldig...?

Er mennesker vi og, altså! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet at det ikke er så enkelt å slutte, har aldri sagt at det bare er å knipse i fingrene og så har man sluttet.

Jeg vet at dere vet det er farlig.

Jeg har sett min mors kamp for å slutte å røyke, hun har ikke greid det.

Jeg maser aldri på mine venner og familie om at de må slutte, jeg ser at de som vil slutte kjemper en kamp. Jeg vil ikke la de føle seg dårligere fordi de ikke greier det.

Det er bare det at jeg ser noen som står meg så nær, bli syk av dette, og dette har endret livet mitt totalt. Jeg har forandret meg, og tankene og følelsene mine har forandret seg.

Er i mot at det skal bli røykfritt alle steder, fordi jeg også synes at røykere er nærmest jaget vilt, og det er så mange flotte mennesker som dessverre har den uvanen at de røyker, at de er hekta på røyk.

Vet ikke om noen forsto noe av dette her jeg, menjeg mente ikke å hakke på røykerne, ville bare komme med et synspunkt fra mitt ståsted og det jeg har opplevd.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Jeg røyker ikke, har aldri gjort det, og kommer heller aldri til å begynne. Må nesten få lov til å være litt stolt av meg selv som klarte å stå i mot da "alle andre" begynte. icon_biggrin.gif I 8. klasse var det sikkert en del som syntes jeg var teit som ikke røykte, men nå er jeg frisk og rask og røykfri, mens de angrer på at de begynte...kan jeg tillate meg å si "hva var det jeg sa?" icon_razz.gif

(Overhodet ikke ment som et angrep på noen, det må jeg bare få sagt. Jeg har egentlig ikke noe i mot røykere icon_smile.gif )12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...