Gå til innhold

Fortelle arbeidsgiver om sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Bør man fortelle arbeidsgiver(ha det på cv'en) om man har en kronisk sykdom? Om det f.eks kan "vise" seg i form av enkelte symtomer som kan misoppfattes? Men om det ikke går utover arbeidsoppgavene?Også om man går på medisiner, og er "normal"? Jeg blir regelmessig undersøkt av lege.

Det er så mange fordommer ute å går, så det kan jo lett misoppfattes...Jeg har aldri sagt at jeg har en sykdom, da jeg aldri har følt behov for det. Det har aldri gått utover mine arbeidsoppgaver(mener ejg selv da9 Det har også noe med at jeg aldri tenker over at jeg har sykdomen, da jeg har hatt den omtrent hele mitt liv. Jeg føler ikke at denne sykdommen noen gang har vært til hinder for meg på noen som helst måte..Snarere tvertimot. Bortsett fra at jeg har møtt fordommer hos mine partnere(som er ekser).

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Kommer kanskje litt an på åssn sykdom det er?! Men du MÅ jo ikke fortelle det om det ikke går utover dine arbeidsoppgaver.

Skrevet

Jeg ville ikke skrevet det i en søknad eller på en CV.

Men om denne sykdommen vil prege ditt arbeid, så ville jeg sagt fra til arbeidsgiveren i slutten av et intervju eller hvis jeg fikk spørsmål om nettopp dette.

Ingen arbeidsgivere er særlig glad i syke ansatte. Og om du forteller om sykdommen allered3e i søknaden, så vil du muligens havne i feil bunke før de får noe intrykk av deg.

Skrevet

Et veldig godt spørsmål. Jeg har selv et hav av sykdommer. Noen påvirker meg mye, andre relativt lite.

Jeg fikk i hvert fall veldig dårlig samvittighet overfor arbeidsgiveren min i forfjor sommer. Det var et sykehjem. Under intervjuet til jobben spurte sjefen om jeg var frisk(et ord som for meg er et fremmedord), og jeg skjøv spørsmålet vekk av frykt for ikke å få jobben. Det som skjedde var at jeg skada kneet(noe jeg visste at kunne skje ettersom jeg har særdeles skjøre ledd) etter å ha jobba i tre uker. Jeg ble selvfølgelig sykemeldt og gikk på krykker resten av året. Sykehjemmet måtte finne noen til å erstatte meg, og jeg hadde dødsdårlig samvittighet. Men så er spørsmålet: Skulle jeg sagt at jeg hadde skjøre ledd?Jeg planla jo ikke å skade meg og alt gikk bra fram til jeg gjorde det?Et vanvittig dilemma. Nå tenker jeg at jeg burde sagt at det kunne skje at jeg plutselig ikke kunne jobbe pga skade(skader meg VELDIG ofte!), men samtidig kunne det ha hindra meg i å få jobben som jeg trivdes godt i.

Nå har jeg heldigvis fått attføring sånn at jobben jeg får vil være noe jeg (forhåpentligvis) vil mestre på tross av hyppige skader.

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på det du spør om. Som andre her sier: Det kommer helt an på hva slags jobb og om sykdommen påvirker/kan påvirke din arbeidsevne.

Skrevet

Jeg ville *ikke* skrevet det i CV'en. Det er ingen vits i å gjøre det vanskeligere for deg selv å få jobb. Hvis du kommer inn på intervju, og de spør spesifikt om helse, så har du to valg. Du kan si at "Det har du faktisk ikke lov til å spørre om", eller du kan legge kortene på bordet. Hvis du er åpen om det, så sørg for å få fram at det egentlig aldri har ødelagt arbeidsdagene dine, og at du jobber 100% hele tiden like vel (forutsatt at du kan stå inne for akkurat det i ettertid!).

Du bør også vite at det finnes muligheter for hjelp fra trygdekontoret når det gjelder dette. Det er mulig for arbeidsgiver å få fritak for sykelønn, dvs arbeidsgiver slipper å betale sykepenger for deg. Det er en ordning man må bli enige med trygdekontoret om, men det går an. Det betyr at samme hvor mye du er syk, så slipper de å betale de første 2 ukene av en sykemelding. Ganske kjekt, som en forsikring økonomisk. De må jo skaffe vikar hvis det blir lenge, men egentlig så taper de ikke så mye på det.

Aetat hadde et prosjekt som heter "Fleksibel jobb". Det er for sånne som oss (jeg er også kroniker), der arbeidsgiver får lønnsbidrag for å ha en arbeidstager med variabel arbeidsinnsats ansatt. Dessverre har de stoppet inntaket nå, men det er mulig de setter det opp igjen i løpet av noen år. (Sjekk det om noen år...) Du kan jo høre med Aetat i din kommune om de evt. har noen andre, lokale prosjekter som går på å hjelpe folk i din situasjon med å ha noen fordeler.

Catzy

Skrevet

Dette vil jeg si er noe man bør nevne i et intervju. Ikke nevn noe om det FØR du eventuelt blir innkalt til intervju. Når de kun ser dette på en søknad/CV havner den nok rett i søpla. Men hvis du først kommer til et intervju og de får et godt inntrykk av deg ellers, kan de se i mellom fingrene når det gjelder sykdommen din, - og kanskje til og med gi deg en fleksibel jobb.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel..Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å si noe om det, eller skrive det på cv-en likevel. Jeg trenger ikke spesiell tilpasning og jeg er så og si aldri syk, og da ihvertfall ikke pga DEN sykdommen. Det var kanskje litt feil av meg så si at den er "kronisk"...Jeg skal jo være "normal" når jeg tar medisiner.

Jeg husker en gang de faktisk spurte meg på jobbintervju om jeg hadde en sykdom. Da svarte jeg nei....men så viste det seg at jeg var gravid, i tillegg...

Skrevet

Har venner med både prolapsskader og epilepsi.

Ingen av disse nevner dette på sine CV eller jobbintervju, for de er ikke direkte plaget i hverdagen om de tar hensyn. Hun med epilepsi har imidlertid fortalt det etter å ha jobbet en stund, sånn i tilfelle hun får anfall. Det samme gjelder en med diabetes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og jeg må skynde meg å nevne at jeg ikke var syk EN dag under graviditeten. Jobbet 10 timer hver dag, og reiste 40 mil for å komme på svangeskapskontroll...

Gjest Anonymous
Skrevet

Og i tillegg studerte jeg på kveldstid.

Så det står ihvertfall ikke på kapasiteten....

Gjest Anonymous
Skrevet

OG i tillegg til dette påtok jeg meg mine kollegers arbeidsopgaver som de ikke greide, da jeg raskt kom inn i arbeidsoppgavene i motstning til de som hadde vært der i flere år.

Penget mitt er altså..nei, jeg tror fremdelses ikke jeg egenglig trenger å opplyse om noen sykdom. Skjønner ikke hvorfor jeg tenkte tanken.. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...