Gå til innhold

tråd for de som ikke har foreldre som gir egenkapital til bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

tro det eller ei, det er faktisk noen i dette landet som ikke har muligheten til å "få" bolig av foreldrene sine, jeg feks har ingen foreldre og heller derfor ingen som kan gi meg hundretusenvis av kroner til egenkapital. Denne tråden for alle dere som har ikke har foreldre til å hjelpe dere, vil gjerne høre noen solskinnshistorier om at det er mulig,for å holde håpet,:-)

Anonym poster: 69b4d3a18232fa7c2dfd1a2594dd45c1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest klyyyyy
Skrevet (endret)

tro det eller ei, det er faktisk noen i dette landet som ikke har muligheten til å "få" bolig av foreldrene sine, jeg feks har ingen foreldre og heller derfor ingen som kan gi meg hundretusenvis av kroner til egenkapital. Denne tråden for alle dere som har ikke har foreldre til å hjelpe dere, vil gjerne høre noen solskinnshistorier om at det er mulig,for å holde håpet,:-)

Dagens tips: spar dine egne penger.!

Endret av klyyyyy
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har voksne unger og alle har kjøpt seg bolig før fylte 25 år. Må sies at de ikke er alene da så de er to om lånet. Ingen har fått masse penger av foredrene. Det er kun basert på egen inntekt og hva de har spart.

Anonym poster: 3056eadff4c277cef97f659d3fdc6959

Skrevet

Jeg har ingen solskinnshistorie desverre, men jeg er i samme båt som deg. Foreldrene mine har ikke mulighet til å "gi" meg bolig (Tror faktisk ikke jeg hadde hatt hjerte til å ta imot en leilighet heller om de hadde tilbydd seg), og trenger sårt å høre om noen som har klart å fått seg egen leilighet allikevel :) Blir litt trist bare ved tanken på at jeg nok ikke klarer å få kjøpt før jeg er over 30... :(

AnonymBruker
Skrevet

Dagens tips: spar dine egne penger.!

selvfølgelig sparer jeg; mine penger, det er jo der hele poenget ligger, at min bolig må kjøpes for mine penger og ikke foreldres

• Liker 1
Skrevet

Ingen solskinnshistorie her heller.

Leier billig og smått(alene med 1 barn og vi deler soverom) og sparer det jeg kan hver eneste mnd til egenkapital.

Planen er å søke på en bedre betalt jobb fra høsten av og spare så mye som mulig fram til neste vår og søke om lån da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begge foreldrene mine, men de har ikke råd til å spleise inn flere tusen i min bolig. Det de derimot har gjort er å ta alle pengene vi fikk til bursdag, jul o.l, frem til vi var 18, og satte de inn på en sparekonto, som var låst frem til den dagen jeg ble 18.

Syntes nok det var surt når jeg var mindre, og alle kunne kjøpe seg noe for pengene de fikk, og ikke jeg. Dog er jeg jo sjeleglad for det nå, for jeg har fortsatt å spare og spare, og er 21 år med en fin buffer på konto til en bolig. Fortsatt ikke nok, men med noen år til, så skal nok dette også gå.

Anonym poster: 21f8f837b75e562859de4b4b758fc6a5

• Liker 1
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Jeg har foreldre men de hjelper meg ikke økonomisk og har ikke gjort det siden jeg flyttet ut som 17 åring.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du muligens har veldig feil inntrykk hvis du tror at "alle" får hundretusenvis av kroner fra foreldre til bolig.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har fått hundretusenvis av kroner fra foreldrene. Faktisk så har de fleste kjøpt bolig med egne midler og uten kausjon.

BSU, sparing, senke standard +++ er stikkord så du kommer inn på boligmarkedet. Jobb i en mindre by f.eks. - det kan gi deg mulighet til å jobbe i et mellomstort firma med gode utviklingsmuligheter samt kjøpe en leilighet til overkommelig pris.

Mine foreldre har 5 barn der 3 er i etableringsfase og har kjøpt egen bolig uten hjelp og kausjon.

Anonym poster: 0e6d9286e0b81b28165c483ed147e1e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

nettopp, det er det jeg tenker, det må jo være mange foreldre som av ulike grunner ikke kan gi barna egenkapital på hundretusener, synes det er rart hvis dette er normalen..

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke kalle dette en solskinnshistorie egentlig men, her we go: Jeg ble sammen med en som hadde foreldre som hadde hjulpet han, så da vi skulle flytte sammen og kjøpe noe eget så hadde han allerede en del egenkapital i den boligen han allerede eide.

Anonym poster: ffe676328672c03964acdfdfcbff6ce0

AnonymBruker
Skrevet

Men bankene nå til dags fremstiller det som om det nesten er en selvfølge at foreldre skal spytte i, her om dagen så jeg en plakat`: "hvordan spare til egen bolig" var overskriften, under sto det "gode tips til hvordan foreldre kan hjelpe.."

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å få penger til bolig altså? Det gjelder nok i rike kretser.

Jeg har tre barn og har ikke sjans i verden til å gi dem masse penger hver. Jeg kjenner heller ingen som gjør det.

Mine barn jobber og sparer i BSU. De har allerede en grei sum.

Anonym poster: 4c9c71da0eea6c4c4e01ee54a50cae4f

Gjest Gjest_noon
Skrevet

Jeg er så heldig å ha en mor som tilbydde seg å være kausjonist for min første bolig. Jeg forstår veldig godt at ikke alle er like heldige som meg og jeg er veldig takknemlig for at moren min stiller opp for meg. Det er absolutt ikke en selvfølge heller at foreldre gjør det, selv om de har muligheten ifh. til økonomi osv.

Skrevet

Vi fikk ingen støtte, men eide allikevel enebolig før vi fylte hhv 24 og 27.

Hvordan? Jobbet mye og hardt, prioriterte ikke ferier, byturer, kino og restaurantbesøk. Kredittgjeld er selvsagt uaktuellt!

Jeg tenker ofte på dette når jeg ser på en 4 år eldre kollega, som deler leieleilighet med ei venninne, og ikke eier noe av verdi, ei heller er i nærheten av noen egenkapital. Hun er på byen minst en gang i uka, oftest 2-3. Og den gang jeg var bytryne, beregnet jeg MINIMUM 500kr pr bytur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min solskinnshistorie:

Jeg har foreldre som har penger, men jeg har aldri fått en krone fra dem. De har lært meg å spare penger selv, og spare til det jeg har lyst på. Det gjaldt sykkel (sparte fra bursdagsgaver osv), klær osv.

Jeg har jobbet i butikk siden jeg var 15, og er nå 31.

Har i år kjøpt bolig sammen med mannen min. Det krevde BSU og egenkapital på bok, som vi begge hadde (han skjerpet seg etter at han traff meg, og fikk spart BSU og satt av litt ekstra.)

Kjøpt en billig borettslagsleilighet, og har et stort lån, men har planen klar for å betale ned så mye som mulig.

Er man målrettet, så klarer man å komme inn på dagens boligmarked også. Det er ingen menneskerett å eie bolig før fylte 30 !!!

Anonym poster: 509afbbbe3b91751da88b12c3209535e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ingen støtte, men eide allikevel enebolig før vi fylte hhv 24 og 27.

Hvordan? Jobbet mye og hardt, prioriterte ikke ferier, byturer, kino og restaurantbesøk. Kredittgjeld er selvsagt uaktuellt!

Jeg tenker ofte på dette når jeg ser på en 4 år eldre kollega, som deler leieleilighet med ei venninne, og ikke eier noe av verdi, ei heller er i nærheten av noen egenkapital. Hun er på byen minst en gang i uka, oftest 2-3. Og den gang jeg var bytryne, beregnet jeg MINIMUM 500kr pr bytur.

Man prioriterer forskjellig. Jeg prioriterer også å leve livet mens jeg kan, reise på ferier, dra på byen, oppleve ting med venner enn å forsake alt for å kjøpe et hus. Har ingen problemer med å leie. Jeg blir ikke mer lykkelig av å eie verdier, jeg blir lykkelig av å leve livet :)

Anonym poster: 8aafd0d4a43ac5e81cd5732c925087a4

• Liker 3
Gjest Gjest_noon
Skrevet

Jeg er så heldig å ha en mor som tilbydde seg å være kausjonist for min første bolig. Jeg forstår veldig godt at ikke alle er like heldige som meg og jeg er veldig takknemlig for at moren min stiller opp for meg. Det er absolutt ikke en selvfølge heller at foreldre gjør det, selv om de har muligheten ifh. til økonomi osv.

Må legge til at jeg syns det høres veldig feil ut at noen mener man "får" bolig av foreldrene sine. Jeg har da ikke fått to hundre tusen i kontanter rett i fanget akkurat. Mine foreldre har jobba hardt hele sitt liv (og det gjør mange!! garantert de som ikke har mulighet til å hjelpe med bolig også). For mine foreldre har det nå begynt å lønne seg med jobben de har gjort. De har lav gjeld på lånet i egen bolig/firma og hadde derfor mulighet til å kausjonere. Men jeg og min familie er langt i fra noen typisk "rikmannsfamilie". Jeg har 4 søsken, jeg er nest eldst.

Jeg har jobba for mine egne penger siden videregående og har aldri fått noe uten å jobbe for det.

Men jeg føler meg heldig som har hatt mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet i tidlig alder. Alternativet ville vært å betale en dyr leiesum i mnd og "kaste penger ut vinduet". Nå bor jeg i en liten leilighet til omtrent samme pris som om jeg hadde leid, men jeg vil heller bo i noe som er mitt eget, , der ingen kan kaste meg ut og jeg betaler omtrent det samme som om jeg hadde leid. Derfor takket jeg ikke nei til tilbudet. Jeg betaler også ALT selv. Er ikke av typen som løper hjem til mamma om jeg er blakk...

Syns det er synd at det skal være så vanskelig for folk å få samme mulighet som jeg har, selv om de har samme inntekt som meg osv. Egenkapitalen man må ha for å få lån er altfor høy og det er ikke alle som tenker på å spare til bolig når de er 15 år dessverre....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om? Verken jeg eller noen jeg kjenner har fått hundretusenvis til bolig, så demp misunnelsen og ta grep i eget liv sånn som så og si alle oss andre ;)

Anonym poster: 918abd1e3336adb7bfc720bb57dd7901

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man prioriterer forskjellig. Jeg prioriterer også å leve livet mens jeg kan, reise på ferier, dra på byen, oppleve ting med venner enn å forsake alt for å kjøpe et hus. Har ingen problemer med å leie. Jeg blir ikke mer lykkelig av å eie verdier, jeg blir lykkelig av å leve livet :)

Anonym poster: 8aafd0d4a43ac5e81cd5732c925087a4

TS her. Så klart man har ulike ønsker og prioriteringer, for meg er det veldig viktig å etterhvert eie egen bolig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...