AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 I forbindelse med egenkapital til kjøp av bolig fikk jeg et beløp på 1 G i gave fra mine foreldre. Før dette beløpet overføres har vi noen spørsmål av praktisk art som jeg håper noen kan hjelpe til med. (Vi vet at det årlige fribeløpet er på 1/2 G fra hver av foreldrene, slik at jeg i utgangspunktet ikke skal skatte av dette beløpet på 1 G.) 1. Beløpet står på en konto i navnet til én av foreldrene mine. Dersom det overføres direkte derfra til meg, regnes det da som en gave fra én av foreldrene mine til meg på 1 G, som det da må skattes av? 2. Er det noe problem i at en ektefelle overfører et beløp på 1/2 G til den andre, og at de da overfører 1/2 G hver til meg? Utgjør dette virkelig en forskjell i praksis? 3. I løpet av et år overfører foreldrene mine gjerne noe penger til meg i forbindelse med ting jeg har lagt ut for etc. Vil dette også regnes som gave slik at totalt gavebeløp bikker over fribeløpet, som resulterer i at jeg må skatte av hele beløpet? Håper noen av dere er kjent med dette emnet og kan komme med noen gode råd til oss! Anonym poster: 8f484dc76e92e0cc683ab2462fb4580d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Jeg har selv mottatt en del forskudd på arv fra foreldre og besteforeldre. Derfor har jeg lest litt om det, og gjort meg egne erfaringer. Håper det kan hjelpe litt, selv om jeg ikke er noen ekspert. 1. Du skal ikke skatte av pengene, uansett om det er 1G eller mer. Du kan til sammen, i løpet av hele livet, motta inntil en viss grense (tror den er rundt 470.000 kr i dag (gidder ikke google)) uten å betale arveavgift. Det skal sendes inn gavemelding til Skatteetaten, og du må føre opp beløpet på selvangivelsen som gave du har mottatt. For gaver inntil en viss sum (1/G er det vel - altså ca 40.000 tror jeg) trenger du ikke sende inn gavemelding. Det kan du motta hvert eneste år, uten å måtte opplyse om det, fra HVER av foreldrene eller besteforeldrene dine. Har du aldri mottatt mer enn 40.000 kr i løpet av et kalenderår fra en giver, trenger du ikke opplyse Skatteetaten om det, og det skal ikke skattes/betales arveavgift. Har du mottatt over 40.000, men inntil 470.000 kr i løpet av et år fra en giver, skal det meldes inn til Skatteetaten. Beløpet går da på en kvote, og når du i løpet av livet (enten det er en betaling eller mange) overstiger 470.000, skal det betales arveavgift av beløpet som overstiger kvoten. 2. Nei, det har ingenting å si om den ene forelderen overfører til den andre først, og så til deg. 3. Ja, i teorien kan det gjøre at du bikker over grensen på 40.000 slik at Skatteetaten skal ha beskjed. Det kan også gjøre at du bikker over grensen på 470.000 slik at du skal betale arveavgift. I praksis er det ikke slik at Skatteetaten sjekker kontoene til alle landets innbyggere, så om foreldrene dine overfører 10.000 kr her og 20.000 der i hytt og pine, er det liten sjanse for at Skatteetaten finner ut av det. Jeg vil likevel oppfordre deg til å opplyse Skatteetaten slik du har plikt til, når det blir over 40.000 i løpet av et år. Det er ikke gøy å få skattesvindling på rullebladet, og arveavgiften er uansett lav. Tallene 40.000 og 470.000 er sånn cirka det jeg husker at det var. Du finner tallene om du googler, og tallene pleier å stige fra år til år. Anonym poster: fb80c1c5c323cc9581db649f92c99ea4
Amys Skrevet 22. juni 2012 #3 Skrevet 22. juni 2012 3. Ja, i teorien kan det gjøre at du bikker over grensen på 40.000 slik at Skatteetaten skal ha beskjed. Det kan også gjøre at du bikker over grensen på 470.000 slik at du skal betale arveavgift. I praksis er det ikke slik at Skatteetaten sjekker kontoene til alle landets innbyggere, så om foreldrene dine overfører 10.000 kr her og 20.000 der i hytt og pine, er det liten sjanse for at Skatteetaten finner ut av det. Jeg vil likevel oppfordre deg til å opplyse Skatteetaten slik du har plikt til, når det blir over 40.000 i løpet av et år. Det er ikke gøy å få skattesvindling på rullebladet, og arveavgiften er uansett lav. Anonym poster: fb80c1c5c323cc9581db649f92c99ea4 Dette kan da ikke stemme? Hvis man legger ut for f.eks en ferie til 30000 og får en gave verdt 11 000 i løpet av et år har man fortsatt kun fått en gave på 10000, ikke 41000, og da gir det ikke mening at man skal føre hele summen opp som en gave?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå