Gå til innhold

Tåler en shettis vekten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er veldig delte meninger rundt dette, og jeg syns absolutt ikke at disse ponnyene skal bære for tungt, slik som for eks i England hvor til og med voksne menn rir på de!

Men, jeg veier 56 kg... Kunne jeg ridd på en shettis? (føler meg litt slem kanksje når jeg sier følgende; men hva er forskjellen på meg og en tjukk unge?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke kun vekta som betyr noe, men også høyden? :klo: Dersom man er for høy blir tyngdepunktet og balansen feil, etter det jeg har hørt. Vil tro at dersom du ikke er for høy, vil ponnien ha lite problemer med å bære deg.

Men nå er det ca tretten år siden jeg var aktiv hestejente, så kunnskapene mine er litt rustne. Så jeg utelukker ikke at jeg tar feil ang både det med høyde og vekt...

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på ponnien. Hvor stor er den? Er den godt trent og har godt med muskler? Og ikke minst det viktigste.. Hvordan er balansen din?

Vil tro at ponnien ikke har noe problem med å bære deg om den er i normal form (ikke smellfeit som de fleste shettiser, og faktisk har litt muskler. Samt at du har god balanse slik at ponnien ikke må balansere deg i tillegg til å bære vekten.

Kan ta min gamle ponni som eksempel. Jeg er 180cm høy og hadde en ponni på ca 149cm. Jeg har lange bein og det så rimelig merkelig ut når vi tuslet bortover veien med beina mine dinglende under magen på han. Men denne ponnien gikk som en kanon på banen med meg på, både sprang, dressur og feltritt. Uten problemer.

Derimot klarte ikke min venninne som er ca 165cm høy å ri ponnien på samme nivå. Dette er en ponni som både var selvbærende og meget lett å ri når han hadde en rytter med balanse.

Venninna mi er også en habil rytter, men har ikke balansen som skal til, spesielt i dressuren.

Anonym poster: b27720f03bcb8a147d0517ff9a957dea

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Forsetter på samme spor som Thorn. Men legger til at det kommer jo veldig ann på hvordan du rir og hvor mye du rir.

Om du skal sitte på hesten i ti minutter en sjeldent gang i blant og du er balansert, så er det ingen problem. Skal du ri hesten på tur hver dag og du vingler og slenger oppå der og sitter som en potetsekk, så er det IKKE bra.

Skrevet

Takk for svar dere! Balansen er god, og det er i så fall snakk om en gang i blant, korte turer. Er datteren min som skal ha ponnyen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...