Gå til innhold

Spinning og kondisjonstrening

Anbefalte innlegg

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Har spinnet en del nå, men jeg er ikke fornøyd, jeg vil pese enda mer. Jeg føler jeg får mer press i lårene enn en kjempeslitsom økt. Hva gjør jeg feil? Jeg har jo på en del motstand. Men det er mer TUNGT, ikke så veldig utfordrende på selve kondisen.

Altså, at jeg blir veldig tungpustet uten å føle at en eller annen muskel holder på å eksplodere. Hmm, hvordan skal jeg forklare dette :-P

Noen som kjenner seg igjen og vil hjelpe meg med tips?? Jeg kan ikke så mye om trening, men har blitt totalt avhengig !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på time eller sykler du alene på maskin? Om maskinen er en sånn standard man ofte finner ute i senteret i stedet for i sal kan du gjøre hva jeg gjorde i dag:

Begynte med nivå 18 (av 20 eller er det 25?) stående i ett minutt, så ned på 12 sittende i ett minutt intervalltrening. Jeg vet 1 min høy og 1 min middels intensitet intervalltrening er litt mye så justér det om du ønsker, jeg holdt på slik i 10 min og da var pulsen så høy at jeg trengte ca 4 min på nivå 12 for å komme meg, så kjørte jeg 30 sek høy intensitet/1 min lav intensitet ca 6 min til og da hadde jeg fått nok kardio for en stund!

(Så sullet jeg rundt og gjorde styrketrening i en time etterfulgt av en halvtimes rolig spinning, men kun fordi jeg ventet på noen)

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg går kun på timer, gjør det instruktøren gjør. Kanskje jeg har på for lav motstand? Pluss at jeg har en tendens til å være litt lat. o.O

Liker ikke den følelsen jeg får i bena av "presset" når vi må kjøre på hele tiden.

Skrevet

Har spinnet en del nå, men jeg er ikke fornøyd, jeg vil pese enda mer. Jeg føler jeg får mer press i lårene enn en kjempeslitsom økt. Hva gjør jeg feil? Jeg har jo på en del motstand. Men det er mer TUNGT, ikke så veldig utfordrende på selve kondisen.

Altså, at jeg blir veldig tungpustet uten å føle at en eller annen muskel holder på å eksplodere. Hmm, hvordan skal jeg forklare dette :-P

Noen som kjenner seg igjen og vil hjelpe meg med tips?? Jeg kan ikke så mye om trening, men har blitt totalt avhengig !!

Prøv deg på en pulstime, så skal jeg love deg at du peser ;)

Skrevet

Jeg likte ikke gruppertimer i begynnelsen, fordi jeg følte at siden jeg ikke kontrollerte hvor lenge timen varte, måtte jeg spare på energien for å kunne klare hele timen.

Hva om du prøver alene med intervaller, slik at du ikke har noen tidsrammer første gangene, men bare kjører på så lenge du greier? Om du ligger som et slakt etter 10 min, so what?

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Prøv deg på en pulstime, så skal jeg love deg at du peser ;)

Takk! Må prøves ut :-)

Gjest Chillpill
Skrevet

Jeg tenkte snarere tvert imot, at du kanskje har for mye motstand? Dermed blir det mer som en styrkeøkt enn som kondis. Konsentrer deg om tempoet i sangene: du skal kunne følge rytmen. Klarer du ikke det, må du løsne opp motstanden. Jobb med tempo i stedet for bare motstand, og få opp pulsen på den måten. Dersom sentret ditt har sykkelintervall-timer, kan jeg anbefale det, det får opp pulsen.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også kjøpe deg en pulsklokke, da er det lett å følge med på om du bør tråkke på mer eller ikke ;)

Anonym poster: eb98fb159cc3ab077d3b2991e5dc7e1d

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Du kan også kjøpe deg en pulsklokke, da er det lett å følge med på om du bør tråkke på mer eller ikke ;)

Anonym poster: eb98fb159cc3ab077d3b2991e5dc7e1d

Ja, det satt jeg og tenkte på i dag faktisk :jepp: Litt mer motiverende?

Gjest -_Tove_-
Skrevet

For meg er pulsklokke absolutt uunnværlig på spinningtimer! Har trent én spinningtime uten, og det var så mye mindre motiverende, og det var vanskelig å finne riktig intensitetsnivå.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg trener på SATS, der har de sånn pulsgreier på veggene med oversikt over alle som vil koble seg til. Hvordan er det opplegget? En ansatt fortalte meg at jeg måtte kjøpe et eller annet bånd til å ha rundt livet (?) og så får jeg lånt selve pulsklokken.

Har jeg oppfattet det riktig? :-)

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

For meg er pulsklokke absolutt uunnværlig på spinningtimer! Har trent én spinningtime uten, og det var så mye mindre motiverende, og det var vanskelig å finne riktig intensitetsnivå.

Nå fikk jeg enda mer lyst på :gjeiper:

Gjest Chillpill
Skrevet

Jeg trener på SATS, der har de sånn pulsgreier på veggene med oversikt over alle som vil koble seg til. Hvordan er det opplegget? En ansatt fortalte meg at jeg måtte kjøpe et eller annet bånd til å ha rundt livet (?) og så får jeg lånt selve pulsklokken.

Har jeg oppfattet det riktig? :-)

Det stemmer det. Jeg har min egen klokke, men har brukt disse pulsbåndene tidligere før de begynte med det systemet de har nå. Tror båndet koster rundt en hundrelapp. Du taster inn alder på den maskinen på veggen inne på salen, og så kan du følge med på ditt nummer på tavlen. Da blir det en standardberegning av makspuls utfra alder (med en egen klokke kan du jo finne din faktiske makspuls og bruke den), det funker ok for de fleste tror jeg. Du får i alle fall en indikasjon. Det høyeste tallet er da pulsen din og det laveste er prosent av beregnet makspuls, og så ser du jo i hvilken sone du ligger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...