magicpie Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hei! Har snakket med en del folk, og de synes det er utrolig rart at jeg ikke har fått noen penger av foreldrene mine.. Jeg bor fortsatt hjemme, men er litt bekymret om jeg kommer til å "klare meg" når jeg flytter ut, siden jeg ikke har noen sparepenger. Jeg lurer på om det er vanlig at foreldrene sparer for en? Ble du spart for, evt. hvor mye? EDIT: Vil bare legge til at foreldrene mine er i jobb og har aldri gått på trygd eller noe, så det er ikke derfor. Endret 19. juni 2012 av acquiesce
Personlig12 Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Nei, mine foreldre er av 68 generasjonen, og det er veldig kjent at vi sitter ikke igjen med så mye fra den gjengen der. Verken arv innad i familien eller i samfunnet generelt. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 ja.men det fikk jeg på konfirmasjonen. ikke når jeg flyttet ut. å du kommer nok til å klare deg helt fint uten hjelp og. Anonym poster: 12ca0ba4e37f1adc9e0010f72e732b9f
Gjest Uanonymbruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 foreldrene mine sparte all barnetrygden til meg og søsteren min, hun brukte sine penger på førerkort og å studere i utlandet, mens jeg brukte mine som skolepenger her i norge. Det kom godt med og hverken jeg eller søsteren min har noe særlig til studielån nå. Er veldig takknemlig for det i dag
SoftKitty Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Nei det gjorde de ikke. Det gikk helt fint å flytte ut likevel, jeg hadde jobb + at jeg studerte. Lønn+studielån holder til husleie osv.. Man må ikke ha sparepenger for å klare seg når man flytter hjemmefra De var alltid snille da, og hjalp meg hvis jeg trengte noe spesielt. Fikk alltid litt penger rundt studiestart til bøker, fikk dyre ting til jul/bursdag (PC feks) og slikt noe. Må innrømme at jeg fremdeles får klær av mamma innimellom også selv om jeg snart fyller 27... Før jeg flyttet hjemmefra betalte de alt for meg omtrent, også førerkort. Jeg fikk hjelp til å kjøpe bolig 5-6 år etter at jeg flyttet hjemmefra. De lånte meg en større sum så jeg hadde nok egenkapital (i tillegg hadde jeg spart en del selv). De kjøpte også noe hvitevarer til den nye leiligheten, oppvaskmaskin, kjøleskap og sånn. Jeg hadde fint klart meg uten deres hjelp også, men jeg setter såklart stor pris på det for det har jo økt levestandaren min, synes jeg har veldig snille foreldre Endret 19. juni 2012 av SoftKitty
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 svarer her som både datter og mor: Datter, fikk ingenting av foreldre, betalte sertifikatet selv, og heller ingen økonimisk hjelp gjennom årene som enslig forsørger. Som mor, ikke hatt anlednig til å spare mer eller mindre gjennom hele barnets oppvekst. Er først nå de 2-3 siste år at jeg har en sparekonto med penger på Anonym poster: bb926504fdf2c326fff113546eb7e8b1
Sugerøret Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Mine foreldre sparte barnetrygden.Det lille som var den gang jeg var et barn. Etterpå sparte jeg selv opp og brukte samme konto. I dag er jeg mamma til 2 og vi sparer det vi kan til dem. De har relativt høye beløp så kontiene er under overformynderiet.Noe som jeg synes er greit,slipper å tenke på at noen skal komme inn og tappe penger
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Har aldri blitt spart penger til, og har aldri fått store pengebeløp. Men jeg har fått lånt mindre beløp til depositum og slike ting, men forutsetningen har vært at dette er lån. Jeg synes det har gått helt fint å klare meg selv jeg. Selv om det selvfølgelig hadde gjort det enklere med 300 000 til egenkapital fra mor og far, så får jeg heller bare spare dem selv :gjeiper:
Satellites Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Niks, ikke i det hele tatt - og jeg har klart meg fint! Men får hjelp om jeg trenger det og gaver innimellom
Kosemose Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Nei de sparte ikke noe på en egen sparekonto for meg. Kjenner jeg min far rett syntes han det var galskap å spare penger på en lusen "høyrentekonto" til barna som de uansett ikke kom til å trenge på mange år, framfor å nedbetale egen dyr gjeld. Men foreldrene mine levde sparsomt og prioriterte å bygge seg opp da jeg var liten, noe som gjorde at de kunne hjelpe meg med lappen og skolegang senere. Såde har hjulpet meg en hel del selv om jeg aldri har hatt en egen sparekonto fra dem. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 De har aldri gitt meg noe annet enn småbeløp/klær/mat av og til da jeg var student. Kjenner ingen som har fått noe betydelig beløp fra foreldre, men alle har da klart seg likevel. Anonym poster: f9cfe367a31c286ebeca1bc5740be187 1
Gjest Mahareth Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Nei, mine foreldre sparte ikke til meg eller noen av mine søsken. Svigerforeldrene mine sparte ikke til sine barn heller.
Gjest Trio Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Konfirmasjonspengene mine ble plassert på en konto jeg ikke fikk tilgang til før jeg flyttet ut, men det blir kanskje mer min egen sparing til meg selv? Fikk ingenting ellers, har ennå ikke brukt konfirmasjonspengene og klarer meg helt fint.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #14 Skrevet 19. juni 2012 Nei, foreldrene mine sparte ingenting til meg eller mine tre eldre søsken. Men jeg hadde sparekonto som barn, og det var penger jeg satte inne selv som jeg hadde fått eller tjent. Utover dette fikk jeg kun det nødvendige og litt til, og når jeg flyttet hjemmefra, fikk jeg litt hjelp av foreldrene mine i begynnelsen. Anonym poster: cf5df73592694add0850c8876ca2662e
isklar4 Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Foreldrene sparte ikke noe til oss og det synes jeg er veldig greit. Det er tross alt ikke noe problem å klare seg selv i Norge. Jeg fikk førerkortet av de og de står som kausjonister for egenandelen på boligkjøpet mitt siden jeg ikke hadde egenkapital etter studiene. Det er vel det jeg har mottatt av betydning siden jeg var 16 år.
FantasDick Skrevet 19. juni 2012 #16 Skrevet 19. juni 2012 Mine foreldre har ikke spart noe, jeg har ikke fått noen større pengebeløp (pappa gav meg 18k til depositum for en leilighet jeg leide engang i tiden, da) og jeg har ikke fått noe annet i form av penger til konfirmasjon, førerkort eller annet. Jeg har klart meg helt fint, og jeg synes det er helt ok at de ikke har gitt meg penger. Jeg har fått så mye annet fra dem, og vi er i tillegg 5 søsken, så det kunne blitt dyrt for dem!
Gjest Bobler Skrevet 19. juni 2012 #17 Skrevet 19. juni 2012 Nei. Jeg skulle stå på egne bein, og ingen av de har bidratt noe økonomisk utenom dyr innflytnings-gave og lån på 6000 av pappa til det jeg manglet til depositum. Lappen hadde pappa betalt hvis jeg ikke begynte å røyke. Men det gjorde jeg jo, så ingen lapp på meg. Mamma har greit med penger og pappa tjener mye. Men begge to mener at er barna voksne, så er de voksne. Selvfølgelig hjelper de om det er krise, men noen konto har ingen av oss hatt. Selvfølgelig hadde det vært kjekt å hatt en konto med flere ti-talls tusen på når jeg flyttet ut, men nå hadde jeg ikke det. Og jaggu har jeg ikke klart meg veldig bra, og lært både det ene og det andre om sparing og økonomi
@Maja Skrevet 19. juni 2012 #18 Skrevet 19. juni 2012 Nei. Trur mine foreldre gjerne skulle spart til meg og mine søsken, men hadde ikkje økonomi til det. Husker eg hadde ei konto der mine besteforeldre satte inn litt penger (trur eg), pengene frå komfirmasjonen blei også satt på denne kontoen. Fekk sjølvstendig tilgang til den når eg var rundt 16. På vidaregåande fekk eg 500 kr per mnd i "lommepenger", pluss at eg innimellom fekk penger til klær o.l. når det var heilt nødvendig. Frå eg var ferdig med vidaregåande har eg klart med sjølv, med unnatak av eit og anna mindre lån gjennom studietida. Er egentlig glad eg ikkje har fått masse penger, lærte tidlig å ha nokolunde kontroll på eigen økonomi.
Gjest Skrevet 19. juni 2012 #19 Skrevet 19. juni 2012 Nei,men har vært behjelpelige med smålån innimellom om det har vært noe akutt.
Mynona Skrevet 19. juni 2012 #20 Skrevet 19. juni 2012 De sparte barnetrygden til meg på høyrentekonto (men måtte ta ut alt da jeg var 3, for da var det skikkelig knipe i heimen). Så fra jeg var 3 til 16 sparte de barnetrygden. I tillegg "tvang" de meg til å spare mesteparten av konfirmasjonsgavene, og de lærte meg at det var gøy å spare veldig tidlig. Så jeg kosa meg med rød bok og gullbok (posten) som jeg kunne sette inn pengene jeg fikk av f.eks besteforeldrene mine til bursdag/jul. Det har blitt en god del penger tilsammen. Det var jo litt renter å hente på 80-tallet og, så da var det jo gøy med årsoppgaven å se rentebeløpet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå