Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste uke hatt sår endetarmsåpning som klør og blør bittelitt (det er ikke snakk om hemoroide, det er mer at det kommer litt blod på papiret når jeg tørker meg bak,spredte små blodflekker -typisk fra et sår)

Kan årsaken være at jeg ikke har fått med all avføringen når jeg har tørket meg siste uka, at jeg har vært for rask og slurva litt? Kan det at de har vært igjen avføring der gjort endetarmsåpningen sår,slik at den klæør og blør svakt? Hva kan jeg gjøre for at det skal gro og slutte å klø og blø??

Skrevet

Hei du som sliter med sår rumpe! Sansynligvis har du innvendige hemorroider som blir irritert av avføring og da "sprekker" og blør. Ganske sikkert bør du starte med en kur Scheriproct stikkpiller, (tror de er på resept, husker ikke sikkert), du kan forsøke med bare krem som du helt sikkert får reseptfritt, den har en innføringssonde som du skrur på tuben. Mest effektivt med stikkpillene. For fremtiden, siden du tydelig er plaget, bør du kjøpe deg Baby-vaskeservietter og bruke disse etter avføring. Til håndveske-bruk kan du kjøpe f.eks Sminkefjerner-servietter. Til slutt, et godt råd som jeg gjerne gir videre; Kjøp INOTYOL på Apoteket (krem for ekstra såre barnerumper), og bruk den etter hver avføring (og etter vask), og gjerne over natta. Garantert bedring på kløen og lindring for evnt. smerte ved avføring. Pass på å drikke tilstrekkelig i løpet av dagen, gjerne litt Grønn te innimellom, det gjør avføringen lettere å trykke ut. Ved skikkelig STORE plager, forsøk å gå over til Glutenfri kost, det har hjulpet meg. Ps. jeg er sykepleier. Lykke til, hilsen Ho Eva.

• Liker 1
Skrevet

Evt bytt til mykere dopapir

AnonymBruker
Skrevet

Mykere dopapir ja, evnt litt vann og vaske med.

Anonym poster: 79c2ecd80ac4c76a156bf2e69d478ead

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror ikke det er hemoroider....tror det er at avføring har ligget igjen rundt hullet, blitt sårt, begynt å klø og sprukket opp..... ingen andre som tror det?????

-TS

Anonym poster: b2de26cb86bdf9e1f2befddc3f21e8f5

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror ikke det er hemoroider....tror det er at avføring har ligget igjen rundt hullet, blitt sårt, begynt å klø og sprukket opp..... ingen andre som tror det?????

-TS

Det er ikke umulig. Vask med vann, tørk tørt med noe mykt og smør med zinksalve eller inotyol. Borte i løpet av 1-2 dager.

Blir det ikke borte så får du kan du begynne å tenke på hemoroider.

Gjest Gjest
Skrevet

Kløe og blod på papiret er første tegn på hemoroider. Noe som igjen kan gjøre det vanskelig å holde rent selv om de ikke er synlige. Dersom problemet går ubehandlet kan det bli virkelig ille. Enkelte salver som forebygger stilner kløen, pluss at det er viktig å vaske etter hver avføring.

Skrevet

Men det er ingen smerter eller noe, bare kløe og sårt rundt hullet- har vært rask til å tørke meg siste uka, så jeg vet det har vært igjen bæsj.

MÅ det liksom skyldes hemoroider? Det blør bare biittelitt altså.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei det må ikke være hemoroider. Men hadde trodd det skulle mye til av å sprekke ved litt avføringsrester, man vasker jo vanligvis underlivet hver dag og gjerne morgen og kveld. Men var jo flere forslag på hva du kan prøve før hemoride behandling. Kan jo se om det hjelper. Legger til at om det bare er sår så kan hemoroidesalver hjelpe med å lukke og få det å gro. :)

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har vært slapp denne uka, bare vaska annenhver-hver tredje dag :-/

AnonymBruker
Skrevet

tips til en (hemoroide)krem??????? --altså mot sårt rumpehull, rett og slett.

-TS

Gjest Gjest
Skrevet

Ac3 skal forebygge hemoroider, lindre klør osv. Skal være bra for alle smale plager. Ellers er renfuktighetskrem ok å bruke. Har selv hatt hemoroide plager og legen anbefalte det jeg selv fant lindrende ved sårhet. Men alt trekkes opp i kroppen veldig fort når du smøret deg der så kan være lurt å lese på pakka hva du "putter" i deg. Er det veldig vonde rifter kan alcos anal kanskje være noe. Trekker sammen blodkarene og virker kjølende/smerte dempende men kan svi litt først. Er det rifter inni kommer hemoroidekremene med tut så du lettere får det litt inn. Her må du bare velge det som passer best for deg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men jeg har hatt et lignende sår i kanskje 1,5 mnd nå. Det vil bare ikke gro, klør litt og får innimellom blodspor på papiret. Jeg har brukt Ac3 sporadisk, skal bli litt flinkere. Har også bestilt legetime, men får ikke før om et par uker ... Håper jeg slipper den - at det forsvinner av seg selv innen da. For fy søren - så utrolig pinlig det er å gå til lege for noe sånt!

Anonym poster: 801c0f5c6848ea90ca285867aabbabd7

Skrevet

Du kan ha fått en liten rift i huden. Det er slikt som fort kan skje om bæsjen er stor eller hard (eller om man er veldig aggressiv med tørkingen). Det er i utgangspunktet harmløst, men det kan jo bli problematisk om huden stadig strekkes når man er på toalettet, eller om man klør, slik at det ikke gror.

Mykt papir er fint, men myk våtserviett er enda bedre (bare ikke kast vanlige våtservietter i do). Vær nøye med hvordan du sitter - ikke spre rompeballene så mye. Hold det rent og tørt der nede, men ikke overdriv med vasking. Ikke klø, selv om du føler du bare må - det går over, bare du gir det litt tid. Bruk bomullstruser (selvsagt ikke string) så du unngår unødvendig svette der nede. Du kan med fordel ligge litt uten truse når det passer seg slik, sånn at luften slipper skikkelig til.

Ta kontakt med lege om det ikke bedrer seg innen et par dager. Ikke noe å være flau over. Det er den naturligste ting i verden, og legen har hatt pasienter med lignende (og verre) problemer tusenvis av ganger. Husk at det er bedre å være litt rød i kinnene i 5 minutter enn å gå rundt med rød og sår stump ;)

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg måtte til legen og skjere opp hemoroider. De ser dette støtt og stadig. Gikk alt for lenge uten å få hjelp og når jeg først var der gikk det veldig fint og var ikke så flaut som jeg trodde det skulle bli. Er jobben deres og hvis man ikke tåler ett så allment problem som endetarm plager tror jeg neppe de blir leger. :)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den anonyme meg legeskrekken over. Takk for trøstende innlegg! Det hjalp veldig!

Anonym poster: 801c0f5c6848ea90ca285867aabbabd7

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Hvis det nå ved hjelp av babyservietter og sinksalve slutter å klø og blø, vil det da si at faren er over? Tror det begynte for en uke siden da det kom en enorm bæsj:-P haha,beklager detaljene. Har brukt vann med papir i dag og nå hverken klør eller blør det. Tror dere detordner seg med dette? Hvordan kan jeg evt vite om jeg har en innvendig hemoroide?

Har gynekolog time snart, kan jeg spørre han eller blir det helt feil??

-TS

Gjest Gjest
Skrevet

Hemoroider kommer gjerne når man har hard avføring og eller stor og mye... Og har man hemoroider er det ekstra viktig å holde rent. Men er vel ikke dette man pleier å sjekke på gu, men om du spør blir det sikker sjekket. Om problemet ikke er synlig vil du måtte tåle å få noe opp i stumpen. Du kan prøve å google litt ca 50% av oss vil ha slike plager så ligger en del info på nett. Blant annet lommelegen. Leste masse om det før jeg måtte til legen med det og da hadde jeg fint klart å diagnosere meg selv.

Skrevet

Det høres ut som en vanlig rift. Har ikke hatt hemoroider selv, men de jeg kjenner som har hatt det, beskriver det som alt fra rart til smertefullt, alt ettersom typen. Noen har hemoroider som poser seg ut rundt anus slik at det blir vondt å sitte, andre har en liten en som spretter ut når man trykker (da må man ofte dytte den inn igjen selv), og det går også an å ha det litt lenger inn (som ifølge en venninne altså kjennes rart ut). Det går sikkert an å ha hemoroider uten å merke det, men om du ikke kjenner noe annet enn smerte/kløe bak, ingen utposninger, ikke noe rart på innsiden når du gjør #2, så ville jeg behandlet det som en vanlig rift, for så heller å oppsøke hjelp om det ikke gir seg.

Har fått slike rifter noen ganger selv, og det har alltid gått seg til ganske fort. Nesten to uker tok det på det verste, mener jeg å huske (hadde en periode med hard avføring, slik at det stadig sprakk opp). Jeg tror nok helst det ordner seg, men jeg kan dessverre ikke spå, så oppsøk lege straks om det blir verre (ikke noe særlig koselig med åpne sår der bak), og oppsøk lege om du overhodet ikke merker tegn til bedring (så du får tatt tak i det før det evt. blir verre).

AnonymBruker
Skrevet

Hemoroider kommer like gjerne av skikkelig diaré som av hard avføring, det kommer av trykket.

Men det du beskriver høres ikke ut som en hemoroide. De gangene jeg har hatt det har det gjort skikkelig vondt og klødd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...