Gå til innhold

Er det mulig å lage en sunn og god lakserett som kamuflerer smaken av laks noe?

Gelica

Anbefalte innlegg

Sikkert et utrolig dumt spørsmål og egentlig att jeg spør som selv elsker laks.

Mannen min har fått beskjed av legen om å spise fet fisk og han synes laks og ørret smaker for mye fisk.

Noen tips til å få "kamuflert" fiskesmaken litt?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta laks i panna ,med en boks cream fresh og 2 dråper soyasaus ..åsså hakker du løk og tomat i småsmå biter som salat ved siden av :D

Det er serriøst helt nydelig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig godt ut det over, men creme fraiche kan neppe kvalifiseres som sunn.

Er det noe krydder han er glad i, eller tilbehør som pasta, potet som kan tilsettes sterke smaker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :-)

Han er glad i det meste av krydder.

Liker sterk mat og er glad i både potet og pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Lag noe med frisk chilipepper! :) (Og/eller eventuelt ingefær, hvitløk, soyasaus eller teryaki, koriander, osv.)

F.eks. noe à la dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Forsøk å marinere laksen.

Her er en marinade som gir god smak:

2 ss extra virgin olivenolje (eller annen extra virgin olje)

4 ss tamari

2 ss Happy Perilla Special Okinawa Omega

2 ertestore klatter av wasabi

2 ss hakket frisk koriander

2 ts revet ingefær

(Psst! Den inneholder sunne omega-fettsyrer som er de samme som er i fet fisk.)

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker han erter? Min favoritt er å slenge frosne erter (200g) i gryta med litt fløte (1 dl) og smør (1ss), til det nesten koker, så ta stavmikseren og mose det. Kjempegodt og billig, og litt fløte og smør burde gå greit. Gjerne litt fennikel stekt i panna til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det viktigste, kjøp god fersk laks- gjerne Salmalaks.

Anonym poster: 900615362dd78039fb270d75d3dcdddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye snadder! Har dessverre ikke noen tips til deg ts, da jeg vanligvis ovnsbaker laksen, men følger gjerne med i tråden :)

Sikkert dårlig tips forresten, men sushi med laks er jo sinnsykt godt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Og det viktigste, kjøp god fersk laks- gjerne Salmalaks.

Det er faktisk veldig sant - det er altfor mye dårlig og nesten-harsk laks der ute. Nå snart starter villakssesongen, dessuten, og det kan virkelig ikke sammenlignes med standard laksefilet fra fiskedisken på supermarkedet. Og Salma er også utrolig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ludovie skriver, Teriyaki er din venn! Teriyaki "kamuflerer" en del av den "fete" fiskesmaken, men ødelegger ikke laksen på noen måte. I tillegg er teriyaki ganske magert og godt, og passer til både fisk og grønt :)

I heimen hos meg går det inflasjon i teriyaki-fisk og kylling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gagaen

Hva med å bare akseptere at fisk er sunt og bare spise det? :) Er ikke alt som er sunt som er så sunt , men vi spiser det likevel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Hva med å bare akseptere at fisk er sunt og bare spise det? :) Er ikke alt som er sunt som er så sunt , men vi spiser det likevel .

Man må ikke spise fisken naturell for at den skal være sunn. Den kan tilberedes.

Norge som er en fiskerinasjon har egentlig merkelig lite variasjon og få spennende fiskeretter med smak.

Det må ikke smake kjedelig for å være sunt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hva med å lage best mulig mat ut av det man spiser? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk i wok. Tilsett chili og hvitløk, eller sweet chili saus, eller ferdigsaus fra Blue Dragon. Bruk nudler i woken, med masse grønnsaker og laksen. Mye smaker som kamuflerer fiskefettsmaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan anbefale krydderet "ovnsbakt fisk". Husker dessverre ikke produsenten, men du finner det i krydderhyllen på de aller fleste butikker. Vet REMA har det ihvertfall.

Jeg pleier å kjøpe de rett i formen-ovnsbakt laks uten skinn. Det er i skinnet det meste av fettet og fiskesmaken sitter. I formen og oppå fisken har jeg litt god olje + krydderet, fersk hvitløk, Chile og det jeg har i kjøleskapet av grønnsaker (aubergine, squash, løk, gulerøtter) osv. Det finnes også mange gode frosne ferdigpakker med grønnsaker du kan bruke. Da steker jeg den litt først og legger deretter laksen oppå.

Serveres med salat, avokado og mager kesam. Sunt og godt :)

Anonym poster: 8e1c919cf81b858e53e90c0556c75462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovsbakt laks med massevis av sitron og pepper på er en slager her i huset. Hverken jeg eller samboeren er veldig glade i fet fisk i utgangspunktet, men med sitron og pepper på så forsvinner den tunge fiskesmaken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likar han røyklaks? I så fall kan det vere at sushi passar ypperleg, sidan konsistensen er ganske lik. Ein del likar ikkje fisk fordi den er feil kokt/steikt, så då kan kanskje den milde rå smaken passe betre.

Visst ikkje er det krydder for "alle penga". Kva med laksetaco? Tacokrydder+salsa burde kamuflere mykje.

Endret av dobby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stekepanna med kokosmelk, currypasta og lime.

Anonym poster: c71e8d7fa04e1af0fe114faca987cc3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...