Gå til innhold

Gifte oss i smug... (raskt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge snakket om å gifte oss og forlovet oss August i fjor.

Vi venter nå barn og har innmari lyst til å gifte oss i all hemmelighet, uten at noen i familien vet om det.

Selskap og slikt har vi da senere..

Vi vil gifte oss borgelig og gjøre det på dagen vi traff hverandre. Altså i slutten av April..

Hva må vi gjøre?? Noen som har gjort dette før??

Er helt blank på bryllup og det begynner jo å haste for vår del..

Hvor mye koster vigselpapirer? Hvor får vi dem? Og hvor mye koster det å gifte seg borgelig??

Håper noen kan gi meg svar :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere vil gifte dere på tinghuset er det bare å ringe dem for å få papirer. Det er gratis. Da får dere samtidig en oversikt over ledige datoer og klokkeslett. Alle papirer sendes dit. Så er det bare å møte opp.... Alt kan ordnes i løpet av fjorten dager.

Klem og lykke til :blunke:

Skrevet

åh.. takk.. det hadde vært kos... da skal jeg ringe til mandag.

:D

Hva syntes dere om å gjøre det på denne måten da?? Er vi slemme mot familien?? Hehe.. det er jo vi som elsker hverandre og skal vi vente til vi får råd til et stort selskap kan det ta år og dag før vi gifter oss.

Skrevet
HER finner du alle papirene du trenger. Husk å printe ut to til forlovere og to til ekteparet. Resten må du ringe om på mandag.
Skrevet

Tusen takk... :D

jeg trengte bare å skrive ut 2 stk erklæring for brudefolkene (en til meg og min kjære) og 2 stk forlovererklæring til hver av forloverne?? :roll:

Eller må jeg printe ut noe mer???? :-?

Skrevet

Jeg synes dere er litt "slemme" mot nær familie ved å gjøre det i smug. Folk reagerer forskjellig, men jeg hadde blitt skuffet og lei meg hvis min datter gjorde noe lignende.

Skrevet

Men samtidig blir det mye stå hei som vi ikke ønsker denne dagen..

Vi får tenke på det. Mulig vi forteller det før og sier at de kan se vielsen. Men at vi ikke skal ha noe selskap enda :wink:

Det viktigeste er jo at jeg og min kjære gjør det som føles rett for oss og at vi elsker hverandre

Skrevet
jeg trengte bare å skrive ut 2 stk erklæring for brudefolkene (en til meg og min kjære) og 2 stk forlovererklæring til hver av forloverne??  

Stemmer det :P

Jeg synes dere er litt "slemme" mot nær familie ved å gjøre det i smug.

Det synes ikke jeg, men Popelka har et poeng. Noen kommer helt sikkert til å bli fornærma. Spørsmålet er vel egentlig om dere bryr dere om det.

Skrevet

Enig i a t dere selvsagt skal få ha dagen slik dere vil. Men dgiftermål er jo en stor begivenhet og bør ikke gjøres i det skjulte, mener hvertfall jeg! Dere trenger jo ikke ha en fest, men hva med å invitere begge foreldrepar med på restaurant etterpå eller invitere dem hjem på kaffe og kaker? Eller som du sier, heller ha en stor fest senere! Litt av grunnen til at jeg mener dere bør tenke dere om når det gjelder å holde vielsen hemmelig eller ikke, er erfaringer til noen bekjente, som nå har holdt alt hemmelig i tre år og har invitert til "bryllup" i kirken og full fest etterpå. De turte aldri å si at de hadde giftet seg, og nå kommer vel hele slakten til å få kjempesjokk i kirken. Tipper brudens og brudgommens foreldre ikke føler seg helt vel da....Men dette er jo en ganske ekstrem situasjon. Poenget mitt er at det er lurt å tenke igjennom saken grundig fordi man forhåpentlig bare gifter seg en gang, og det kan aldri gjøres om igjenselv om man kan late som...

Skrevet
Tusen takk... :D

jeg trengte bare å skrive ut 2 stk erklæring for brudefolkene (en til meg og min kjære) og 2 stk forlovererklæring til hver av forloverne?? :roll:

Eller må jeg printe ut noe mer???? :-?

Nei, du må ikke printe ut noe mer.

Men husk å ta med:

- Fødselattest av nyere dato for deg og mannen.

- Evt. fødselsattest på felles barn (hvis dere har det).

- Evt. skifte-papirer dersom noen av dere har vært gift før.

Hvis dere ønsker å gifte dere på denne måten synes jeg absolutt dere skal gjøre det slik.

Å ha selskap for å tilfredstille familie er ikke rett motivasjon for å ha selskap. Det er DERE som gifter dere, og da bør familien respektere deres valg.

Lampeskjerm

Skrevet

Go for it! Vi skulle virkelig ønske at vi hadde gjort det sånn! Vi gikk bort fra det av hensyn til familien, men angrer... Ok, de hadde blitt skuffet, men nå som vi skal ha bryllup med middag og fest (riktignok i liten format) er likevel ikke alle fornøyd. Uansett hvordan man gjør det er det noen som syns man burde gjort det annerledes. Gå for det DERE ønsker.

Lykke til!

Skrevet
Go for it! Vi skulle virkelig ønske at vi hadde gjort det sånn! Vi gikk bort fra det av hensyn til familien, men angrer... Ok, de hadde blitt skuffet, men nå som vi skal ha bryllup med middag og fest (riktignok i liten format) er likevel ikke alle fornøyd. Uansett hvordan man gjør det er det noen som syns man burde gjort det annerledes. Gå for det DERE ønsker.

Lykke til!

Det er det vi føler også.. At samme hva vi gjør så blir det galt. Har vi stort bryllup må vi be alle og det har vi ikke råd til. Ber vi de nærmeste er det alltid noen som mener at den og den også burde komme.

Gifter vi oss i utlandet hadde det vært galt også..

Så å gifte seg og ikke gjøre noe med det passer greit for oss. Altså vi vil si i fra til familien.. men ikke før dagen nærmer seg. Da rekker de ikke å gjøre oppstyr rundt det..

Vi vil gifte oss å dra på en koseweekend. Skaffe barnevakt den helgen og nyte livet som et forelsket nygift ektepar. Vi vil ikke betale oss i hjel på et stor selskap som vi egentlig ikke vil ha.

Vi får evt ta en fest senere... men akkurat nå og ikke de nærmeste årene heller har vi økonomi til et slikt bryllup

Skrevet

hva med bare å ha en middag for Foreldre og søsken når dere kommer hjem fra koseweekenden da? Så blir det litt sånn kost for de også!

Skrevet

Mamma hadde aldri tilgitt meg hvis hun ikke hadde fått lov til å ta del i min lykkeligste dag! For det hadde også vært hennes lykkeligste dag!

Skrevet

Meg og mannen (ikke helt ennå....) tenker på det samme... vi har villet gifte oss i flere år men penger...... har vi ikke stort av... og det passer dårlig sammen med familie som vi har veldig mye av.... Snakket om det senest forrige helg om vi bare skulle gifte oss i det skjulte for å slippe alt... er mange i vår familie oxo som kommer til å bli fornærmet men... vi har lissom noen sett m foreldre oxo så det hadde lissom blitt mange bare med foreldre og søsken (en 13 søsken (inkl følge) og 4 foreldre !!!!!!!)

Bryllupet blir lissom ikke så stort når du må gå rundt å bestemme "deg kan vi ta m og ikke du....." hadde fått sammenbrudd jeg tror jeg.... ikke rette måten å inngå ekteskap på !

Er helt med på "skjult" ekteskap vi oxo :enig:

Skrevet

jeg har full forståelse for å ville gifte seg uten andre til stedet (skal ha med bare noen få selv)

men jeg vil anbefale å fortelle om det på forhånd i stedet for etterpå, da dette blir mindre "i det skjulte" og foreldre og andre slipper å få overraskelsen i fleisen på samme måte

Skrevet

Ble enda mer klar for det etter å ha vært inne på sidene det ble anvist til her tidligere....... :hoppe:

Skrevet

Hva om dere inviterer foreldrene deres på middag den aktuelle dagen (hvis det er mulig med tanke på geografi), og forteller at dere har giftet dere tidligere på dagen? Så får de (og dere!) et lite selskap på selve dagen også.

Skrevet

vet ikke hvordan det er for althelse som starta tråden.... men for sånne som oss som har 4 foreldrepar over hele sørnorge ...... men det hadde vært en god ide hadde vi vært "kjernefamilier" :Nikke:

gruer meg mer til å utelukke noen fra selskap... (vil helst ha m alle....) enn å si det i ettertid.....

for å si som Nemi " d er lettere å få tilgivelse enn tillatelse " :ler:

(det gjaldt vel egentlig piercing eller tatovering men...... :wink: )

Skrevet

Det er i grunnen kun dere som kan vite hvordan familien vil reagere, om dere vet det da... Vi visste ikke... Bestemte oss for å holde på en enkel, borgelig vielse, men invitere foreldre, søsken og forlovere på middag av HENSYN til våre foreldre. Svigers syns det var greit, men ville da gjerne at vi skulle invitere tanter og onkler til kaffe. Forsåvidt ok, da kunne vi også invitere flere venner til fest.

Moren min kommenterte først ikke noe. Men etter hvert skjen det igjennom at hun syntes vi giftet oss på feil måte (borgelig) på feil sted (brudgommens hjemsted) og på feil årstid (på vinteren). Og så begynte maset om at den og den burde bli invitert til middag, ikke bare kaffe. :roll: Vi skal betale dette selv, og har ikke råd til all verden. Lurer på hvor mange ganger jeg har prøvd å forklare at: A) det er sånn VI ønsker å gjøre det, B)Det koster ganske mye å invitere 5 stykker i tillegg til middag C) det er akkurat plass til middagsgjestene i sermonirommet under vielsen, skal vi invitere flere til middag så kan ikke disse være med på vielsen.

Men dette vil ikke synke inn, så nå syns hun visst bare at jeg er vrang og sær... Tror faktisk det hadde vært bedre i forhold til henne om vi hadde gjort alt i hemlighet, eller reist til utlandet og giftet oss der, uten foreldre til stede. Men da hadde svigers blitt skikkelig skuffet.... Nei, lett skal det ikke være. :roll:

Vel, nok om våre problemer. Ville bare understreke det at faren for at noen blir fornærmet er til stede uansett. Men jeg tror kanskje jeg ville fortalt foreldrene om bryllupet rett før, sånn at de ikke risikerer å høre om det av andre... De har vel tross alt en rett til å være de første som vet om det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...