Gå til innhold

Norsk hundehvisker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Twinklefart
Skrevet

Noen som har hørt/vet noe om denne fyren??

https://www.facebook.com/norskhundehvisker

Anonym poster: 16bbfb5ec880f225559058f83fd225ea

Aldri hørt om ham, jeg kunne meldt meg på en av de gratis samlingene for å finne ut hva slags metoder han bruker, men jeg hadde ikke betalt for det nei, det høres for suspekt ut til at det hadde vært noe for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er desverre alt for mange selverklærte "hundehviskere" i Norge etter at Cesar Milan slo gjennom. Var en fjott en tid tilbake som mente han gjorde underverkere med hunder, men han hadde ikke peiling på hva han drev med og trodde at om man bare var bestemt nok ville hunden gjøre alt han ba om, det trengs nok litt mer enn det. Cesar har peiling på hva han driver med og kan språket til hunder (selv om jeg langt ifra er enig med mange av metodene har bruker) og kommer det en uerfaren idiot som skal leke hundetrener med disse metodene uten å vite hva han gjør så kan utgangspunktet bli så mye verre!

Sikker på at han her er intet unntak. Ville ikke tatt med hunden min til han om jeg så fikk penger for det.

Anonym poster: dca93e12c92bdf9aaa886a2f47886f75

Skrevet

Liker ikke alt fra herr Milan.Og så det første en ser på forsidebildet til denne linken over,en mann med hund som ligger på rygg.Usikkert hvorfor men likte det ikke.

Dårlig webside gjør meg enda skeptisk til at denne personen har snøring.

Men det blir jo bare gjetting.

Godt bikkja oppfører seg greit nok

Skrevet

Det er desverre alt for mange selverklærte "hundehviskere" i Norge etter at Cesar Milan slo gjennom. Var en fjott en tid tilbake som mente han gjorde underverkere med hunder, men han hadde ikke peiling på hva han drev med og trodde at om man bare var bestemt nok ville hunden gjøre alt han ba om, det trengs nok litt mer enn det. Cesar har peiling på hva han driver med og kan språket til hunder (selv om jeg langt ifra er enig med mange av metodene har bruker) og kommer det en uerfaren idiot som skal leke hundetrener med disse metodene uten å vite hva han gjør så kan utgangspunktet bli så mye verre!

Sikker på at han her er intet unntak. Ville ikke tatt med hunden min til han om jeg så fikk penger for det.

Noe av problemet er jo at CM nettopp ikke har peiling på hundespråk. Hadde han hatt det, ville han sett at hundene ikke var "calm and submissive" når han henger de opp etter strupebåndet, men heller redde og med pustevansker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe av problemet er jo at CM nettopp ikke har peiling på hundespråk. Hadde han hatt det, ville han sett at hundene ikke var "calm and submissive" når han henger de opp etter strupebåndet, men heller redde og med pustevansker.

Jeg regner med du er en enda bedre hundetrener siden du tydeligvis kan språket til hundene bedre enn CM? Han er en GOD hundetrener, enten du liker det eller ei. Han tar i bruk noe gammeldagse teknikker, og det er ikke uten grunn at hunder var mer lydige før i tiden enn nå om dagen. I dag finnes det t.o.m diagnoser som ADHD og konsentrasjonsvansker til hunder! Latterlig, spør du meg....

CM bruker teknikken at eieren skal være lederen, og ikke en venn - for hunder prøver t.o.m og dominere hverandre - selvom de er "venner". Fra hunder er valper blir de korrigert og dominert av moren.

Syntes det er altfor mange "bedrevitere" der ute som trur de kan alt, og hakker ned på metoder som ikke inneholder en jæ... klikker og en bærepose full av godis. Helt sinnsykt......

Anonym poster: ac9c8048df4e1817acc152970d98d2af

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir skeptisk med en gang noen kaller seg en -hvisker jeg. Det tyder på at man ikke har utdanning innen trening av dyr, men ikke vil innrømme at man ikke har noe konkret å vise til, i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med du er en enda bedre hundetrener siden du tydeligvis kan språket til hundene bedre enn CM? Han er en GOD hundetrener, enten du liker det eller ei. Han tar i bruk noe gammeldagse teknikker, og det er ikke uten grunn at hunder var mer lydige før i tiden enn nå om dagen. I dag finnes det t.o.m diagnoser som ADHD og konsentrasjonsvansker til hunder! Latterlig, spør du meg....

CM bruker teknikken at eieren skal være lederen, og ikke en venn - for hunder prøver t.o.m og dominere hverandre - selvom de er "venner". Fra hunder er valper blir de korrigert og dominert av moren.

Syntes det er altfor mange "bedrevitere" der ute som trur de kan alt, og hakker ned på metoder som ikke inneholder en jæ... klikker og en bærepose full av godis. Helt sinnsykt......

Nja... mye som kan virke latterlig hvis en ikke har satt seg inn i det. Og ja - jeg ser på meg som en god hundetrener med flere års studie av hund, ulv, adferd og trening og ikke minst hundespråk. Så jeg kan bittelitt om det jeg snakker om.

• Liker 1
Skrevet

Så sjefen din dominerer og korigerer deg kontinuerlig? Min sjef gir meg lønn for jobben (godbiter) og forklarer hva jeg har gjort feil og hva jeg burde gjort i stedefor ("Stopp" (det du gjør er feil), "Gå og legg deg" (detter kan du heller gjøre)). Han skriker ikke til meg om jeg gjør noe galt, han kveler meg definitivt ikke og han driver ikke med teite ting som å gå ut av døra før meg for å vise at han er sjefen. Tvert i mot forsøker han å få til et OK forhold til meg, da det som regel gir bedre arbeidsresultat og fører til at vi kan ha en dialog.

Samme er det med hunden min. Jeg er sjefen, men ikke fordi jeg er en ukrontrollert psykopat som skriker til han fordi han prøver ut noe nytt han ikke vet om er rett eller galt og heller ikke fordi jeg springer etter han med godbiter. Vi har et samarbeid. Han gjør som jeg sier og får til gjengjeld gjøre ting han har lyst til. Han lærer at enkelte ting nytter det ikke å gjøre. Dette uten at han er "calm og submissive". Tvert i mot han er genrelt en stresset og dominant hund med tydelige meninger. Han gir tydelig utrykk for hva han vil, dermed får jeg muligheten til å lede han dit JEG vil. Om jeg skulle hatt en hund som var "calm og submissive" ville jeg blitt sprø, siden jeg ikke ante hva den ville av MEG. Jeg er tross alt sjefen dens og for å få den til å fungere optimalt må jeg vite hva den tenker og trenger.

Jeg ville ikke gått til noen som tydeligvis har lært det de skal lære bort gjennom et TV-program/noen populærevitenskapelige bøker, uansett om de ville lære meg å trene hunden min som hundehviskeren eller Karen Pryor. Om de hadde mye erfaring å vise til kunne jeg alltid forsøkt et kurs om det var gratis.

Gjest Bobler
Skrevet

Anbefaler at du leser denne boken, og så ser en episode med CM.

De hundene han holder på med demper han ekstremt mye. Og viser det med hele kroppen.

Etter hva jeg ser på TV så kan jeg mye mer enn CM om hundespråk. CM er en selvlært og selverklært hundeekspert som bruker vold mot usikre hunder og ofte fremprovoserer adferd. Han ser ikke demping og tar heller ikke hensyn til det. Han har bedret seg i de nyeste episodene, men han har ekstremt mye å lære.

Og nei, jeg bruker sjeldent klikker og jeg bruker som regel leke til belønning. Ikke er jeg en bedreviter heller, men CM er oppskryt og jeg kunne ønske flere så hva han gjør med disse hundene.

Jeg veit ikke med deg, men hunden min jobber MED meg. Han jobber for å GLEDE meg. Tradisjonelt trente hunder og hunder som opplever straff gjør ting for å unngå ubehag. For meg er det totalt feil, og jeg vil at hunden min skal jobbe for meg, og ikke jobbe for å unngå straff.

Hunden min er min venn. Men jeg bestemmer fortsatt. Og det gjør jeg til tross for at jeg ikke sparker han i siden, bruker helstrup, strømhalsbånd og straffer han for å bruke språket sitt. Vi samarbeider og han digger å gjøre ting med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Så sjefen din dominerer og korigerer deg kontinuerlig? Min sjef gir meg lønn for jobben (godbiter) og forklarer hva jeg har gjort feil og hva jeg burde gjort i stedefor ("Stopp" (det du gjør er feil), "Gå og legg deg" (detter kan du heller gjøre)). Han skriker ikke til meg om jeg gjør noe galt, han kveler meg definitivt ikke og han driver ikke med teite ting som å gå ut av døra før meg for å vise at han er sjefen. Tvert i mot forsøker han å få til et OK forhold til meg, da det som regel gir bedre arbeidsresultat og fører til at vi kan ha en dialog.

Samme er det med hunden min. Jeg er sjefen, men ikke fordi jeg er en ukrontrollert psykopat som skriker til han fordi han prøver ut noe nytt han ikke vet om er rett eller galt og heller ikke fordi jeg springer etter han med godbiter. Vi har et samarbeid. Han gjør som jeg sier og får til gjengjeld gjøre ting han har lyst til. Han lærer at enkelte ting nytter det ikke å gjøre. Dette uten at han er "calm og submissive". Tvert i mot han er genrelt en stresset og dominant hund med tydelige meninger. Han gir tydelig utrykk for hva han vil, dermed får jeg muligheten til å lede han dit JEG vil. Om jeg skulle hatt en hund som var "calm og submissive" ville jeg blitt sprø, siden jeg ikke ante hva den ville av MEG. Jeg er tross alt sjefen dens og for å få den til å fungere optimalt må jeg vite hva den tenker og trenger.

Jeg ville ikke gått til noen som tydeligvis har lært det de skal lære bort gjennom et TV-program/noen populærevitenskapelige bøker, uansett om de ville lære meg å trene hunden min som hundehviskeren eller Karen Pryor. Om de hadde mye erfaring å vise til kunne jeg alltid forsøkt et kurs om det var gratis.

Jeg syntes det blir helt feil å sammenligne mennesker og dyr på denne måten. Pattedyr og rovdyr er helt forskjellige individer. Mennesker har helt andre funksjoner for hvordan vi fungerer best i hverdagen i forhold til hunder. En hund MÅ ikke ha godtbiter for å forstå at hunden gjorde noe bra. God kroppsenergi og ros gir like bra resultater.

Jeg kjefter aldri på hunden min. Jeg bruker klare kommandoer og et tydelig kroppsspråk, og hunden forstår hva jeg ønsker av henne og krever. Hun er en hund som oppfører seg eksemplarisk i hverdagen, hvor hun trives over middels godt med både mennesker og dyr. Hun gjør alt for meg, og jeg gjør alt for hun. Det skal nevnes at det ligger mye kommunikasjonstrening bak, og hun har arvet flotte gener fra både moren og faren sin.

Og vet du hva? Jeg har oppnådd en lydig, harmonisk og glad hund UTEN å bruke en haug med godbiter, overivrig ros og klikker. Jeg har heller ikke brukt kjeft eller fysisk straff, for dette har jeg ikke hatt behov for. Rett og slett riktig kommunikasjons og kunnskaper om hvordan en hund og et menneske skal forstå hverandre. CM bruker mye fysisk straff osv osv jaja blablabla, som jeg selv og mange andre finner upraktisk. Men han er fremdeles en GOD hundetrener, fordi han har vært villig til å bruke mye tid på å forstå hunder, og rett og slett hundens funksjoner.

Skrevet

I mine øyne bruker ikke gode hundetrenere makt eller vold.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pattedyr og rovdyr er helt forskjellige individer. Mennesker har helt andre funksjoner for hvordan vi fungerer best i hverdagen i forhold til hunder. En hund MÅ ikke ha godtbiter for å forstå at hunden gjorde noe bra. God kroppsenergi og ros gir like bra resultater.

Pattedyr og rovdyr? :skratte:

Anonym poster: b6935361c452af0424eca9d2b8149ae2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Pattedyr og rovdyr er helt forskjellige individer.

Nei, nei, nei... Pattedyr er alle luft-pustende dyr som har tre mellomørebein, og har evnen til å regulere kroppstemperatur gjennom f eks svettekjertler etc, og hvor mordyret forer ungene via patter/jur den første levetiden. Nesten alle pattedyr er placentale, dvs at fosterene får næring via placenta under graviditet. De kan være i størrelse fra de minste flaggermusene på en 3-4 cm til blåhvaler på over 30 meter.

Hunder og mennesker er begge rovdyr selv om vi er pattedyr, og er også begge omnivorer. Vi dreper andre for å spise de og begge arter spiser både kjøtt og grønt.

Om jeg skulle anbefalt deg noe lesestoff kunne du muligens sjekket ut Temple Grandin's bok, "Making animals happy". , koster under hundrelappen. Her forklarer hun blant annet hierarkiet hos hundedyr både de ville og domestiserte, og hun er fantastisk kunnskapsrik med en meget spesiell evne til å se på både dyr og mennesker.

Endret av xalo
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, så er det veldig mange metoder han bruker jeg skyr som pesten, man kan si mye om CM, men han kan veldig mye. Ja, mange av hundene blir passive, men noen ganger må det til for at de skal komme over "kneiken", og for å komme i en annen modus i ettertid. Slik som den episoden som ble hetset veldig mye der han dro en hund som ikke hadde gått i trapper på mange mange år opp trappen i halsbånd, ja, hunden var passiv og redd akkurat da, men når den kom på toppen så var ikke det så farlig lenger som den trodde, og trappen ble aldri skummel igjen.

Det er alltid de verste episodene motstanderne skal dra frem, og glemmer de andre episodene da han ikke legger en hånd på dyret, men timer perfekt, er tålmodig og tolker språket om den er redd/angst, fryktagressiv, ressursforsvar, eller bare agressiv, og jobbber utifra det. Mange av disse hundene hjelper ikke pølser/klikker, og kindereggmetoden på... Jeg mener at man aldri skal ta en hund fysisk for noe, men jeg klarer fortsatt å se saken fra begge sider selv om jeg ikke er enig med han i mange ting.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir skeptisk med en gang noen kaller seg en -hvisker jeg. Det tyder på at man ikke har utdanning innen trening av dyr, men ikke vil innrømme at man ikke har noe konkret å vise til, i mine øyne.

Signerer denne. Milan, og andre uten utdannelsen innenfor hundetrening og -atferd, kan gå og ta seg en bolle. Spesielt hvis de bruker utdaterte uttrykk og metoder.

AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne bruker ikke gode hundetrenere makt eller vold.

Hunder er forutsigbare, så det kan hende at selv den best trente hunden må irettesettes med litt makt (ikke nødvendigvis vold, men det er jo ikke et ukjent fenomen at folk må ta tak i bikkja og dra den litt unna eller lignende, noe som er å bruke makt)

Anonym poster: 35bae89512d2397f9c780cc76c29306f

Skrevet

Hunder er forutsigbare, så det kan hende at selv den best trente hunden må irettesettes med litt makt (ikke nødvendigvis vold, men det er jo ikke et ukjent fenomen at folk må ta tak i bikkja og dra den litt unna eller lignende, noe som er å bruke makt)

Anonym poster: 35bae89512d2397f9c780cc76c29306f

Nei. Det er ikke riktig. Ingen dyr behøver å måtte "irettesettes med litt makt". Det er unødvendig, og det har jeg lang erfaring på. Makt er HELT UNØDVENDIG!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...