Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal fri!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle!

Jeg er 29 år gammel, og studerer for tiden i Canada, men skal snart flytte tilbake til USA for en kort periode, hvor jeg etter 9 måneder endelig får se min kjære igjen i slutten av september. Hun kommer bort hit for en uke i New York, før jeg flytter tilbake til Norge med henne. Vi har vært sammens i snart 5 år, og det kommer vel ikke som noe sjokk på henne når jeg frir.

Jeg har mirakuløst nok klart å spare opp ca. 5000 USD til dette formålet. Så planen er å finne en ring mellom 5000 og 6000 USD. (30.000 til 36.000 NOK).

Har vært innom et par gullsmeder så langt, og har fått litt forskjellig priser, men jeg føler meg veldig usikker på om jeg får "nok" for pengene. Sjekket litt norske gullsmeder på nettet, men fant det også vanskelig å bedømme hvor seriøse disse er og hvor gode prisene de har på nettet er.

Hva kan jeg forvente meg i karat, klarhet og farge til denne prisen? Jeg troooor jeg ble vist en ring veldig lik denne, men 0,70 I/VS til 5500 USD (33000 NOK). Er dette en god pris i så tilfelle?

http://www.thune.no/produkt/967_Elegance_diamantring_075TWVS.aspx?kategoriid=3

Flere spørsmål kommer nok i løpet av de neste månedene! :)

Endret av Gutt_29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på om du for mye for pengene eller ikke ved å kjøpe denne ringen, men jeg vil si at jeg synes det er galskap å bruke så mye penger på en forlovelsesring. Du skriver at du er student og ikke har spesiellt god råd også skal du svi av iver 30.000 på forlovelsesringen?! Galskap og helt unødvendig, mener hvertfall jeg! Min kostet 4000 kr. Jeg er kjempefornøyd med den!! 10.000 må da være mer enn nok? Skal spares opp til ett bryllp og.. ;)

• Liker 12
Skrevet

sier meg enig med irja her altså.

Jeg synes 30000 er helt horribelt mye penger å bruke på ring.

Vi har 40000 i budsjett til hele bryllupet vårt liksom.

Vi brukte 7500 på forlovelsesringer til oss begge to, og det er t.o.m med en diamant i min ring.

Med mindre hun er veldig kravstor, så synes jeg at 10000 holder i massevis.

Hadde min kommende mann sagt at han hadde brukt 30000 på en ring, så vet jeg faktisk ikke helt om jeg hadde stolt på hans virkelighetsbegreper over hva man MÅ bruke penger på ellers i livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan gi mannen et skikkelig svar? :fnise: Om mannen har lyst å kjøpe dama en sånn ring, så må han vel få lov til det, uten at vi skal begynne å true med at han ikke har et begrep på virkeligheten.

Anonym poster: 60bbc0e4c1b980b1c255f98d50594bab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare på om du for mye for pengene eller ikke ved å kjøpe denne ringen, men jeg vil si at jeg synes det er galskap å bruke så mye penger på en forlovelsesring. Du skriver at du er student og ikke har spesiellt god råd også skal du svi av iver 30.000 på forlovelsesringen?! Galskap og helt unødvendig, mener hvertfall jeg! Min kostet 4000 kr. Jeg er kjempefornøyd med den!! 10.000 må da være mer enn nok? Skal spares opp til ett bryllp og.. ;)

jeg er ikke enig. synes det sier mye når han har klart å spare opp så mye til en ring!

Anonym poster: 600b199b7d68f872ae8f7d77a1dca7ba

• Liker 1
Skrevet

Vi er studenter, og forloveden min brukte 20 000 på ringen min. Folk er forskjellige, og prioriterer ulikt.

Jeg synes ringen var veldig pen, men tror helt ærlig at man får mer for pengene i USA enn i Norge, Thune er DYYYRT!

Lykke til:D

• Liker 2
Skrevet

Vær obs på at det kan være stor forskjell på slip (cut) på diamanter. Noen sliper diamantene utelukkende for å få de størst mulig (carat), og tar derfor ikke hensyn til "oppskriften", slik at diamanten har feil slip/dimensjoner. I verste fall gjør det at diamanten kan se "død" ut (lite brillians). Sjekk derfor diamanten nøye før du kjøper. Det er derfor vanskelig å si om tilbudet du har fått er bra, men om tilbudet virker for godt til å være sant så er det som regel nettopp det (altså om diamanten er for stor i forhold til prisen).

Om du kun bryr deg om størrelsen på diamanten så gjør det jo ikke så mye, men en feilslipt diamant er i mine øyne tilnærmet verdiløs (eller en

mindre, velslipt diamant waiting to happen). Grunnen til at vi kjøper diamanter i stedet for andre "hvite" smykkesteiner er jo brilliansen.

Diamanten i ringen du linker til har mye bedre farge enn 0,70 I/VS. Min nedre grense (på større diamanter) når det kommer til farge er H (Wesselton), men det er jo kun min personlige mening. I er kun hakket under H så det er jo absolutt ikke dårlig.

Om du har tenkt å kjøpe ring i hvittgull så bør du i tillegg forhøre deg om det er nikkel hvittgull eller palladium hvittgull, da det i USA (og forsåvidt også andre land) kan brukes nikkel hvittgull da det er billigere. Noen kan reagere allergisk på nikkel hvitgullet når rhodium belegget slites av. I Norge selges kun palladium hvittgull.

Hvis dere har tenkt å bo i Norge, ville jeg kjøpt ringen i Norge. Da har du en butikk å forholde deg til med tanke på garanti.

Linker med bilder som omhandler dårlig slip, og hva man skal se etter (disse omhandler diamanter med brilliant cut):

Min lenke

Min lenke

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper virkelig du er helt sikker på at kjæresten din setter pris på at du bruker en sånn horribel sum på en ring. Hadde jeg fått en ring til den summen hadde jeg faktisk nektet å gifte meg før den var byttet inn til en til en tiendedel av prisen. Og kjæresten min tjener godt over gjennomsnittet...

Men hvis du vet at kjæresten din er en sånn som elsker dyre ting og liker å vise dem frem er det jo bare å kjøre på. Bare husk at hun må jo ha en brudekjole som matcher ringen. ;)

Skrevet

Syns ringen var superfin! Ville bedt om å se noe tilsvarende hos en gullsmed i USA for å sammenlikne prisene, men veldig flott ring. De har vært sammen en god stund. Han vet nok hva hun liker ;-)

Skrevet

Jeg synes egentlig det hørtes litt dyrt ut for en ring på ("bare") 0,7.... Min diamantring er kjøpt i USA og kostet nesten halvparten av det en tilsvarende ring koster i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode svar! :)

Stoppet innom gullsmeden igjen i dag, og her er ringen jeg kikket på:

- 0,72 I/SI2

- GIA certificated

$4.530

- 18ktw (eller k+w?) mounting

$1.150

I følge henne var det ikke nikkel i ringen. Dette er en gammel gullsmed som har eksistert siden 1852, så jeg antar de selger kvalitet.

Alternativet… Er å ta henne med til for eksempel Tiffany's når hun kommer, og kjøpe matchende forlovelsesringer som vi kan gjøre om til gifteringer når vi gifter oss. Men da har jeg ikke noe å fri til henne med. Nå vet jeg jo at hun hadde nok blitt akkurat like glad - og sagt ja - om jeg hadde gått ned på kne og spurt uten en ring, men for meg føles ringen viktig. Det vil ikke si at det er det rette for alle, men det er det rette for meg. På mange måter er dette like mye for min del som for henne.

Kikket på Tiffany's nå, og de har en nydelig ring til $4.920, men det står ikke noe om klarhet osv: http://www.tiffany.com/Engagement/item.aspx?GroupSku=GRP10015&selectedSku=23599724#f+0/0/0/0/0/0

AnonymBruker
Skrevet

GJ med å dyrke en kommende gold digger. Hvorfor skal du kaste bort penger som kommer godt med på en ring?

Jeg hadde blitt veldig skeptisk til en dame som ble glad for at jeg brukte så mye penger på henne for det er ikke veldig økonomisk ansvarlig i henhold til din økonomi. Hvis hun overser det faktum beviser hun faktisk at penger betyr mer for henne enn fornuft og prinsipper.

Anonym poster: da12937c6937e0cf63884fc630803c97

Skrevet (endret)

Hei alle!

Jeg er 29 år gammel, og studerer for tiden i Canada, men skal snart flytte tilbake til USA for en kort periode, hvor jeg etter 9 måneder endelig får se min kjære igjen i slutten av september. Hun kommer bort hit for en uke i New York, før jeg flytter tilbake til Norge med henne. Vi har vært sammens i snart 5 år, og det kommer vel ikke som noe sjokk på henne når jeg frir.

Jeg har mirakuløst nok klart å spare opp ca. 5000 USD til dette formålet. Så planen er å finne en ring mellom 5000 og 6000 USD. (30.000 til 36.000 NOK).

Har vært innom et par gullsmeder så langt, og har fått litt forskjellig priser, men jeg føler meg veldig usikker på om jeg får "nok" for pengene. Sjekket litt norske gullsmeder på nettet, men fant det også vanskelig å bedømme hvor seriøse disse er og hvor gode prisene de har på nettet er.

Hva kan jeg forvente meg i karat, klarhet og farge til denne prisen? Jeg troooor jeg ble vist en ring veldig lik denne, men 0,70 I/VS til 5500 USD (33000 NOK). Er dette en god pris i så tilfelle?

http://www.thune.no/produkt/967_Elegance_diamantring_075TWVS.aspx?kategoriid=3

Flere spørsmål kommer nok i løpet av de neste månedene! :)

FYI, jeg fikk en diamantring av en amerikaner en gang, en stor, flott, dyr ring.

En i familien som er gullsmed så på den (mange år senere) og det viste seg at diamantene er i ganske dårlig kvalitet (størrelsen og kvaliteten på ringen tatt i betrakning). Han fortalte at generelt er diamantene i USA ikke like klare som de som selges i Norge. Vi er visst mye "strengere" på hva vi kjøper inn. Så mitt tips er at du kjøper en "norsk" ring.

Den var forresten også kjøpt på en at de største mest "fancy" gullsmed-kjedene i USA.

Endret av Wednesday
AnonymBruker
Skrevet

GJ med å dyrke en kommende gold digger. Hvorfor skal du kaste bort penger som kommer godt med på en ring?

Jeg hadde blitt veldig skeptisk til en dame som ble glad for at jeg brukte så mye penger på henne for det er ikke veldig økonomisk ansvarlig i henhold til din økonomi. Hvis hun overser det faktum beviser hun faktisk at penger betyr mer for henne enn fornuft og prinsipper.

Anonym poster: da12937c6937e0cf63884fc630803c97

Du er kanskje ikke klar over at gull og diamanter også er en investering?

Anonym poster: 10fc54ae81add73398eb8932a074b643

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

$5000 er et ganske bra budsjett for en forlovelsesring, spesielt i USA hvor prisene som regel er litt mer fornuftige enn her hjemme. Det stemmer, som noen sa, at mange stener i USA prioriterer størrelse fremfor kvalitet, men mitt intrykk er absolutt ikke at stener kjøpt i Norge gir deg mer for pengene, heller motsatt.

Mitt tips er å dra til enten Tiffany's eller Cartier, begge har fine forlovelsesringer fra under $5000 og oppover. Da vet du at du får veldig god kvalitet, et stort forhandlernettverk (både USA, Canada og Europa) som bør gi litt trygghet, og begge burde kunne skaffe det du er ute etter. Ulempen er at de er litt dyrere enn alternativet...

...alternativet er å handle hos en nettbasert forhandler (sjekk www.pricescope.com). Du vil få litt mer (størrelse, farge, klarhet) for pengene, men til gjengjeld mer usikkerhet, du vil kanskje ikke få sett ringen før du kjøper, og ofte så er ikke selve ringen av samme kvalitet.

Til slutt så er jeg ganske sjokkert over alle karakteristikkene som har kommet på trådstarteren og hans utkårede i denne tråden. Selvsagt kan man ha ulike prioriteringer, men det må gå an å gi uttrykk for sitt syn uten å ty til slikt...

Anonym poster: 0253518c68162ee04ecff9d354e9a022

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Takk for mange gode svar! :)

Stoppet innom gullsmeden igjen i dag, og her er ringen jeg kikket på:

- 0,72 I/SI2

- GIA certificated

$4.530

- 18ktw (eller k+w?) mounting

$1.150

I følge henne var det ikke nikkel i ringen. Dette er en gammel gullsmed som har eksistert siden 1852, så jeg antar de selger kvalitet.

Alternativet… Er å ta henne med til for eksempel Tiffany's når hun kommer, og kjøpe matchende forlovelsesringer som vi kan gjøre om til gifteringer når vi gifter oss. Men da har jeg ikke noe å fri til henne med. Nå vet jeg jo at hun hadde nok blitt akkurat like glad - og sagt ja - om jeg hadde gått ned på kne og spurt uten en ring, men for meg føles ringen viktig. Det vil ikke si at det er det rette for alle, men det er det rette for meg. På mange måter er dette like mye for min del som for henne.

Kikket på Tiffany's nå, og de har en nydelig ring til $4.920, men det står ikke noe om klarhet osv: http://www.tiffany.com/Engagement/item.aspx?GroupSku=GRP10015&selectedSku=23599724#f+0/0/0/0/0/0

Jeg har filla peiling på diamanter, og ville fått angst om jeg fikk en ring til 30.000, men jeg kan si hva jeg syns om ringen - sånn rent estetisk. Og rent estetisk syns jeg denne var nydelig! :jepp:

Skrevet

Husk fortolling når ringen tas inn i Norge...

AnonymBruker
Skrevet

Husk fortolling når ringen tas inn i Norge...

Må den fortolles når den allerede sitter på fingeren, og har sittet der en stund? Jeg kjenner ikke tollreglene, og det hadde ikke forundret meg om det var sånn, men det er jo isåfall en helt syk regel. Hvis noen som har bodd i USA i årevis, og har forlovet eller giftet seg der, flytter til Norge - og hun har en verdifull diamantring - så må den fortolles når de kommer til Norge?

Anonym poster: 25030014aaf042cc6444b51fba60ccc6

AnonymBruker
Skrevet

Må den fortolles når den allerede sitter på fingeren, og har sittet der en stund? Jeg kjenner ikke tollreglene, og det hadde ikke forundret meg om det var sånn, men det er jo isåfall en helt syk regel. Hvis noen som har bodd i USA i årevis, og har forlovet eller giftet seg der, flytter til Norge - og hun har en verdifull diamantring - så må den fortolles når de kommer til Norge?

Anonym poster: 25030014aaf042cc6444b51fba60ccc6

Nei, sjekk tollreglene, men jeg er ganske så sikker på at en kan ta med seg mye når man flytter hjem etter å ha bodd i utlandet. Det er 10 år siden jeg flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet, og jeg ble aldri bedt om å fortolle smykkene jeg hadde fått mens jeg var i utlandet. Blant annet giftering m/diamant.

Anonym poster: 10fc54ae81add73398eb8932a074b643

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...