Gjest Line Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Hei, Jeg var moderat plaget av kviser i ansiktet og på skuldrene og dro derfor til legen hvor jeg fikk resept på tetralysal. Har nå gått på det i tre uker, og huden min har eksplodert i kviser. Jeg begynner å gråte bare jeg ser meg i speilet. Er dette normalt? Skal det bli så grusomt mye verre før det skjer noen endring? Vet at ved sterkere kurer som roaccutan kan du få store utbrudd, men dette er jo noe helt annet, eller? Jeg vet ikke om jeg bare skal slutte på tabelettene eller ikke. Har ingen hudlege i nærheten, nærmeste blir på sykehuset i tromsø, og det er mange timers kjøring! Noen som har erfaringer?
LadyStarlight Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Har brukt endel av det opp igjennom årene. Jeg ble hvertfall alltid verre, før jeg ble bedre og fikk fin hud. Sammen med disse tablettene er det vanlig å smøre på f.eks differin eller lignende
Gjest marianne4388 Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Jeg ble litt verre i begynnelsen, men etter to uker ble det bedre og nå etter nesten 2 mnd er jeg myyye bedre. Har aldri sånne store lenger, bare noen små nupper her og der. Så jeg ville bare fortsatt hvis jeg var deg. Det er desverre forskjellig hvor fort man ser bedring, og på noen kan det ta over en mnd sa legen min.
Gulljenten Skrevet 9. september 2012 #4 Skrevet 9. september 2012 I desember i fjord dro jeg til hudlege for første gang pga kviser i ansiktet, da fikk jeg resept på Epiduo gel, som jeg skulle gå på i 6 uker før jeg skulle tilbake igjen på kontroll. De første 6 ukene merket jeg ingen forskjell i det hele tatt, ble kanskje til og med litt verre, og fikk veldig tørr hud, men den 6 uken, på få dager ble nesten alle kvisene borte og jeg var kjempefornøyd da vi dro tilbake til hudlegen. Men selv var han ikke helt fornøyd og jeg fikk resept på tetralysal og skulle gå på dette i 3 måneder, og fortsette med epiduo. Jeg ble bare bedre og bedre og i mai hadde jeg ingen kviser i det hele tatt. Men jeg skulle ta en pause etter mai siden det var sommer og sol osv, og da kom alle tilbake igjen.. Nå, for to uker siden, har jeg begynte på samme kur igjen, tetralysal og epiduo. Foreløpig har jeg bare fått tørr hud.. Men håper på en bedring etter noen uker.. Bare å være tolvmodig! Håper det blir bra etterhvert! Lykke til, jeg føler med alle som sliter med uren hud Det er virkelig en knekk på selvtilitten..
Gjest Akne offer Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 Antibiotika er ingen god løsning for akne/kviser. Antibiotika dreper ikke bare de "dårlige" bakteriene, men også de "gode" og svært viktige tarmbakteriene. Når man dreper disse "gode" bakteriene, så vil det bli en opvekst i sopper i magen som gjør mer skade enn nytte. Denne tilstanden kalles ofte candidadis/candida, som da er en type sopp av flere som det vil bli overvekst av når man dreper disse "gode" bakteriene(probiotika). Overvekst av sopp vil etterhvert føre til mye plager, som ikke nødvendigvis bare handler om fordøyelsesplager, men også diffuse symptomer som utmattelse, hodepine, matintoleranser(lekk tarm), osv. Selv gikk jeg på tetracycliner i en laaaaang periode for akne, og det hjalp kun der og da, men når jeg sluttet kom det tilbake. I dag sliter jeg med overvekst av sopp og lekk tarm, som gjør at kvisene mine er blitt dypere og mer betent. Dette betyr at jeg må gå på en svært streng diett, som innebærer null sukker i noen form, tilogmed frukt, pluss at jeg må unngå alt det jeg er intolerant imot( svært mye). Derfor vil jeg heller anbefale å slutte på antibiotika, og begynne å ta probiotika, og eventuelt finne ut om det er noen matvarer som du reagerer på. Sier selvfølgelig ikke at dette er løsningen for alle, men antibiotika bør ikke tas uten at man er nødt til det, for å overleve.
Gjest BabyBlue Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 Jeg brukte det 2 ganger, og det funket fint den første gangen etter endt kur, men etter noen måneder fikk jeg utbrudd igjen og da begynte jeg på en 2 kur som ikke funket i det hele tatt... prøvde antibiotikaserum eller hva det enn var på huden også, det funket heller ikke. Fikk vondt i magen i tillegg og måtte hive nedpå med yoghurt og biola for å holde tarmsystemet fra å klikke. Det eneste som fungerte mot acne for meg var isotretinoin (roaccutane), noe legen min egentlig skulle ha foreslått for meg helt fra starten av... men som mange andre fastleger var han en smule redd for hele kuren pga. bivirkninger. Etter min erfaring har ikke fastleger så mye peiling på acneutsatt hud :-/ Dra til en hudlege eller test ut forskjellige p-piller, nattlysolje eller gjør noe med matinntaket ditt. For meg hjelper det å kutte ned på meieriprodukter, sukker, gjær og hvetemel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå