Gå til innhold

Edderkoppinvasjon - spray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny flott leilighet med ett stort problem: Utenfor soverommet mitt er det en hekk hvor edderkoppene yngler, noe som resulterer i at de bygger vev i selve vinduskarmen og jeg kan ikke lufte uten å få hele bølingen inn på rommet mitt. Jeg er livredd edderkopper og vil ikke ha dem inn i senga (som står rett under vinduet :kjefte: . Finnes det noen spray som jeg kan spraye med langs vinduskarmen som hindrer dem å komme inn, samt noe som dreper dem? Og ikke minst, hvor får jeg eventuelt kjøpt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permetrin brukte jeg etter anbefaling her inne og på Jernia. Kjøpte i samme slengen en dings til å putte i stikkontakten som sender ut noe lyd eller liknende edderkoppene ikke skal like. Gjorde dette for snart en mnd siden, tror jeg, og har ikke sett en edderkopp her siden :)

AnonymBruker
Skrevet

Permetrin is the shit!!

Og så slik for ekstra trygghet.

Jeg ville også vurdert muligheten får å få bort buskene, evt beskjære eller bare spraye hele driten ned med Permetrin. Jeg sliter mye med edderkoppfobi, har blitt bedre når med angstmedisiner, men jeg kan likevel ikke la de ekle krypa få leve der jeg skal være!

Anonym poster: 89a80c7c7d8e339110e34f956e2f66dc

Skrevet

Sånt nett har vi også. Sammen med kontakt-dingsen og Permetrin er det en uslåelig trio :) !

Gjest skravle
Skrevet (endret)

Ingen edderkopper i Norge er farlige. Store edderkopper, som husedderkoppen(Tegenaria atrica), kan imidlertid bite fra seg hvis vi fanger den med fingrene våre, eller hvis vi uforvarende kommer til å presse den på annen måte. Husedderkoppene vil aldri angripe uprovosert, men tvert i mot flykte og gjemme seg det raskeste de kan hvis vi prøver å slå etter de. Hvis man er så uheldig å bli bitt, så er bittet smertefullt, men man får kun en nummen følelse i fingeren som gir seg etter et par timer.

Det folk her i Norge klanskje ikke vet er at den store husedderkoppen er en av verdens hurtigste edderkopparter. Den kan oppnå en fart på bortimot 2 km/t på flatmark. På 10 sekunder kan den forflytte seg 300 ganger sin egen lengde! Overført til oss mennesker, ville det bli som å løpe 100 meter på ca 1,6 sekunder!

Det samme gjelder for den største av de store edderkoppene i Norge, Korsedderkoppen (Araneus diadematus). Korsedderkopper lager lyd når de føler seg truet. Da dette vanligvis er et passivt dyr, er det vanskelig å provosere den til å bite. Hvis den biter, er bittet bare litt ubehagelig og helt harmløst for mennesker.

Stor kjelleredderkopp (Meta menardi.) er også en annen som ser fryktinngytende ut for norske forhold. Denne klarer imidlertid ikke å bite gjennom menneskehud.

Som du skjønner er edderkopper i Norge helt harmløse. I stedet for å drepe dem bør man se på de som nyttedyr. De dreper og spiser skolopendere, tordiveler, midd, mygg, fluer, maur etc. Alt av småkryp du har i og utenfor huset. Det må da være et pluss å bli kvitt disse?

Greit, kan skjønne folk er skeptisk til de virkelig giftige edderkoppene nærmere ekvator som både har dødelig gift og store nok til å fange fugler. Men de norske..er jo latterlig harmløse.

Endret av skravle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

skravle: De færreste ønsker en masse edderkopper som løper rundt i leiligheten/huset deres. De er trass alt ikke kosedyr...

Anonym poster: ec4fb28ebda86bbda4020830a6c426f9

• Liker 1
Skrevet

Og ikke i senga, som er hvor de ender når de klatrer inn vinduet...

Men permetrin skal kjøpes i morgen :) Kan ikke ha stikkontaktting ettersom huseier har katt som sover under hekken og jeg får ikke trimmet dem, men satser på at en skikkelig dusj med spray langs vinduskarmen og ventilen vil fikse saken :)

Skrevet

Prisen på permetrin foresten?

Skrevet

Den stikkontaktdingsen dere snakker om. Hvor kjøper man den? Holder en kontakt for hele huset eller bør man ha en i hver etasje?

Skrevet

Betalte 139 for permetrin om jeg ikke husker feil. Stikkontakttingen skal ikke plage dyr/barn/andre enn innsekter og mus.

Rødvinspiken: kjøpte min på Clas Ohlson, og den skal dekke 150 kvm. Vi har bare en foreløpig, selv om huset vårt er større enn det, men har som sagt ikke sett en eneste eddrrkopp siden jeg plugget den i og sprayet med permetrin. Bank i bordet!

Skrevet

Googlet stikk-kontakt inretningen, så flere nevnte de kunne høre den selv og at dyra i huset ikke likte den, så tror jeg skal se om jeg finner en butikk som selger den over disk som kan la meg høre den før eventuelt kjøp :) Men Spray skal det bli, the bastards must die!

Skrevet

skravle: De færreste ønsker en masse edderkopper som løper rundt i leiligheten/huset deres. De er trass alt ikke kosedyr...

Anonym poster: ec4fb28ebda86bbda4020830a6c426f9

Jeg har et maurproblem i mitt hus, så jeg tar imot edderkopper med gleder :)

AnonymBruker
Skrevet

Den stikkontakt tingen som sender ut ubehagelig lyd fungerte ikke hos meg, dessverre. Men det er tydeligvis bare hos meg edderkoppene ikke har blitt redde, hehe.

Anonym poster: ddd371f075e141bb636c029ca37a5adb

Skrevet

Betalte 139 for permetrin om jeg ikke husker feil. Stikkontakttingen skal ikke plage dyr/barn/andre enn innsekter og mus.

Rødvinspiken: kjøpte min på Clas Ohlson, og den skal dekke 150 kvm. Vi har bare en foreløpig, selv om huset vårt er større enn det, men har som sagt ikke sett en eneste eddrrkopp siden jeg plugget den i og sprayet med permetrin. Bank i bordet!

Takker :)

Skrevet

Og ikke i senga, som er hvor de ender når de klatrer inn vinduet...

Men permetrin skal kjøpes i morgen :) Kan ikke ha stikkontaktting ettersom huseier har katt som sover under hekken og jeg får ikke trimmet dem, men satser på at en skikkelig dusj med spray langs vinduskarmen og ventilen vil fikse saken :)

Pass på å bare spraye permetrin inne hos deg selv så du ikke dreper katten til huseieren din i samme slengen.

Skrevet

No worries ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ny flott leilighet med ett stort problem: Utenfor soverommet mitt er det en hekk hvor edderkoppene yngler, noe som resulterer i at de bygger vev i selve vinduskarmen og jeg kan ikke lufte uten å få hele bølingen inn på rommet mitt. Jeg er livredd edderkopper og vil ikke ha dem inn i senga (som står rett under vinduet :kjefte: . Finnes det noen spray som jeg kan spraye med langs vinduskarmen som hindrer dem å komme inn, samt noe som dreper dem? Og ikke minst, hvor får jeg eventuelt kjøpt det?

Jeg bruker spraytuten til Jifuniversl på eddikflasken. 37 prosent eddik. Sprayer på.og de dør momentant. Nå kommer ungene kravlene ut i alle sprekker. De ligger i tuer under vindusbord,og det metallet under vinduene. Ca 300 minst i hver tue,spray på og alt er dødt.

Husk å ha på deg beskyttelsesmaske da denne eddikken er løsemiddel. Ikke spray på hekken for da dør den.

På hekkene tar jeg full trykk på spyleren og spyler i hekken.

Anonym poster: 90e9ba63f98027438c6d0557dd8c19e7

Skrevet

Permetrin er kjøpt og sprayet i vinduskarmen, nå er det lufting, så fjerner jeg lika og vevet i morgen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får man kjøpt permetrin? Forslag til nettbutikk og hvor man får kjøpt det i butikken?

Anonym poster: b66fd20b9603d63bf5ffe7c8ba218a31

AnonymBruker
Skrevet

Min lenke

Anonym poster: 89a80c7c7d8e339110e34f956e2f66dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...