Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Familien til min kjære er Jehovas Vitner.. Og i går begynte å vi å snakke litt om en evt navnefest for sønnen vår.

Og det jeg lurer på er om familien kan være med både i "seremonien" og på selve feiringen etterpå med mat og kaker og sånn..?

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da går de mot Jahves vilje og havner i Gehenna til evig tid.

Det finnes mange hyggelige JVere, for all del. Men hva man kan finne på med de er heller begrenset pga deres (rare) livssyn.

Anonym poster: 91642a6868c355999f0c442716004631

• Liker 4
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Kunne ikke din kjære svare på det?

Edit: Jehovas Vitner skal ikke feire noe som ikke går ut på å feire Jehova. Så å feire et barn og en navnefest er sin from Hell.

Endret av notetur nomen
  • Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Det finnes mange hyggelige JVere, for all del. Men hva man kan finne på med de er heller begrenset pga deres (rare) livssyn.

Er ditt eget livssyn noe mindre rart, mener du?

• Liker 1
Skrevet

min kjære kunne ikke svare på det fordi han har aldri vært døpt inn i Jehovas vitner.. Så han har svært lite kunnskap om det.

Skrevet

Det virker ikke som du har peiling på det du uttaler deg om, for Jehovas vitner benevner ikke Gud som "Jahve", men "Jehova". Det ligger jo i navnet på retningen deres, og dessuten mener de at Gehenna/Helvetet ikke fins.

• Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

min kjære kunne ikke svare på det fordi han har aldri vært døpt inn i Jehovas vitner.. Så han har svært lite kunnskap om det.

Vet han ikke hva familien sin tror på? Kan han ikke spørre dem?

Skrevet

Fjollete innlegg, håper du er stolt av deg selv...

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Familien til min kjære er Jehovas Vitner.. Og i går begynte å vi å snakke litt om en evt navnefest for sønnen vår.

Og det jeg lurer på er om familien kan være med både i "seremonien" og på selve feiringen etterpå med mat og kaker og sånn..?

Hei :) Dette vil nok være individuelt. Har søkt i litteraturen vår og det er ingen treff på "navnefest" overhodet. Problemstillingen går heller rundt at det er en human etisk feiring - med andre ord innstiftet av mennesker som tar avstand fra all religion.

Når det er sagt så ser feks ikke JEG noe galt i en privat navnefest, men en seremoni slik som det er beskrevet i artikkelen på wikipedia ville jeg følt var noe verre...

Skrevet

Hei, og tusen takk for et ordentlig svar :)

Jeg ringte til slutt søstern til samboeren min, og hun fortalte at en navnefest desverre var uaktuelt, da Jehovas Vitner ikke vil opphøye noen fremfor andre..

AnonymBruker
Skrevet

sprøtt..

Anonym poster: 1a418cb3661ed6dd00151d04b4069f5c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wow! så utrolig frekt av dem ts! bare fordi det ikke er deres feiring betyr det ikke at de ikke kan støtte dere? Det er jo ikke sånn at du tvinger dem til noe umoralskt..men det mener nok de..

Anonym poster: 3dbe0e43d2a2aad1d120d36cb623a216

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes jehovas vitner er et rart livssyn. Stakkars barn som ikke får være med på å feire bursdager, ikke får konfirmeres og ikke feirer jul. Det må være utrolig kjedelig. Og barn som er med i Jehovas vitner blir ofte mobbet og sett på som litt rare. Ser ikke noe logikk i hvordan de lever.

Anonym poster: 40deec753f3f75df412cfba3ef67bd4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes jehovas vitner er et rart livssyn. Stakkars barn som ikke får være med på å feire bursdager, ikke får konfirmeres og ikke feirer jul. Det må være utrolig kjedelig. Og barn som er med i Jehovas vitner blir ofte mobbet og sett på som litt rare. Ser ikke noe logikk i hvordan de lever.

De tingene du nevner er bagateller i forhold til det de virkelig må gå gjennom. Snakk med en hvilken som helst ex-JV, så vil du forstå.

Anonym poster: 56799cea6f4b505d8b98220f24705590

• Liker 3
Skrevet

Atter et eksempel på hvor fordummende religion er... Eneste hjemmet jeg har vist om der vold mot kone og barn var dagligdags var vitner... De andre religiøse hjemmene holdt seg til å rise ungene hardt maks en gang i uka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De tingene du nevner er bagateller i forhold til det de virkelig må gå gjennom. Snakk med en hvilken som helst ex-JV, så vil du forstå.

Kan du fortelle litt?

Anonym poster: 40deec753f3f75df412cfba3ef67bd4b

Skrevet

Wow! så utrolig frekt av dem ts! bare fordi det ikke er deres feiring betyr det ikke at de ikke kan støtte dere? Det er jo ikke sånn at du tvinger dem til noe umoralskt..men det mener nok de..

Anonym poster: 3dbe0e43d2a2aad1d120d36cb623a216

Ja, det er i grunnen ganske trist....men men..Folk må få tro det de vil..

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Hei!

Tviler.. Når de ikke får feire bursdager hvorfor skulle de få feire navnefester?

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Er ditt eget livssyn noe mindre rart, mener du?

Den du svarer sitt livssyn går iallefall ikke negativt utover barna. Stakkars unger som aldri skal få feire jul eller egen bursdag eller gå i bursdag til venner. Verste med deres livssyn at de skal prakke de på sine uskyldige barn som ikke har noe valg.

Endret av BettyBoop
  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

tviler ikke på at de må igjennom verre ting, men jeg har ikke nok kunnskap til å vite om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...