Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har søkt rettsvitenskap på UIB til høsten, snittet mitt er 5,17. Er fortsatt i førstegangskvoten. Snittet i fjor var på UIB 5,0. Sitter her og gruer meg til å få svar fra Samordna, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke kommer inn.

Anonym poster: 091687bfbbcbea3552bcb9874906b7f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved tanke på at det visstnok er så mange flere søkere i år er det ikke lett å forutse om snittet kommer til å være det samme som i fjor, øke eller minke. Du får nok bare vente på svar og håpe på at du kommer inn, du hadde jo tross alt kommet inn i fjor.

Hva mener du med at du fortsatt er i førstegangskvoten? Søkte du ikke i fjor? Det var dumt.

Anonym poster: 41c1be45b32204b2c6a662ebb97d1b76

AnonymBruker
Skrevet

sjekk ut søknadstallene som er oppgitt på samordna opptak. Se om det er flere enn i fjor, hvor mange som har det som 1.valg osv. Kan gi en pekepinn ;) Er det mindre søkere enn i fjor er det lite sannsynlig at snittet går opp for eksempel.

Anonym poster: 832bdbf8989ba6746c6ff1d3f231d460

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte og kom inn i fjor, men valgte å gjøre noe annet dette året. Håper bare så inderlig jeg kommer inn i år. I år er det 1660 som hadde det på førstevalg, og i fjor var det 1568. 92 flere søkere, altså.

AnonymBruker
Skrevet

Da er du jo ikke lenger i førstegangskvoten, for da søker du ikke lenger rett etter vgs.

Anonym poster: 9c3b5c9a5c44c80a0785e77049b3ce40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel likevel i førstegangskvoten? Har da virkelig ikke begynt på noe høyere utdanning enda.

AnonymBruker
Skrevet

Blir irritert om folk skriver her uten å vite, har forsøkt å google nå om jeg fortsatt går under førstegangs, men det sies så mye forskjellig. Skjelver akkurat nå og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Gjest gulfugl
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt, konkurrerer du i førstegangskvoten så lenge du er under 21 år og ikke har forbedret vitnemålet. Så da skal det ikke ha noe å si at du ikke søker rett fra VGS.

• Liker 3
Skrevet

Du er i førstegangskvoten med primærvitnemålet ditt (altså vitnemålet ut fra videregående), og samtidig stiller du også som søker i sekundærkvoten (som er vitnemålet ditt + de to alderspoengene du har fått i år). Men ikke tenk på sekundærkvoten, den er uansett mye høyere.

Det er umulig å si om snittet vil gå opp, men at det går opp 1,7 poeng (du har ikke 5,17 poeng, men 51,7 poeng) vil jeg anta at er lite sannsynlig. Fra 2010 til 2011 gikk det ikke opp i det hele tatt på primærkvoten.

Jeg var akkurat der du er nå for et år siden, hadde søkt og kommet inn rett etter videregående, men valgte å ta et friår. Satt med total panikk hele sommeren, hadde ikke søkt noe annet enn jus ved UiB, og var sikker på at det skulle gå opp så mye at jeg ikke kom inn. Brukte mye tid og energi på å forbanne meg selv for at jeg tok det friåret. Men så gikk det som sagt ikke opp i det hele tatt, så all den bekymringen var forgjeves :) Håper det samme blir tilfellet for din del!

AnonymBruker
Skrevet

^ Tusen takk for svar, jeg håper virkelig at det samme skjer meg. Har vært glad for at jeg ikke begynte i fjor, fordi jeg var ikke helt sikker på at det var det jeg ville. Nå er det ingenting jeg vil mer, og jeg gleder meg så ufattelig mye til å komme i gang... om jeg får komme i gang, blir det vel. :) Har venner som går første året på UIB nå, og av det de forteller så føler jeg at det passer så utrolig godt til meg. Hadde aldri trodd at jeg skulle finne noe jeg virkelig hadde LYST til å studere, men nå har jeg altså det.

Hehe, og ja, jeg har selvsagt 51,7 poeng - en liten glipp der :fnise:.

Skrevet

Presset er nok mye høyere i år enn i fjor, i og med at de stenger av for privatistordningen nå. Det kan stige drastisk. Året jeg kom inn steg det med 0,8 poeng, og det var før de stengte av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...