Gå til innhold

tips til taklampe i nyoppusset stue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg håper det er noen kreative hoder her inne,har nettopp pusset opp stuen og vil da ha ny belysning.problemet er at det er lav takhøyde(normal tror eg,men lavt i forh.til kjøkkenet som har dobbel høyde)

Nå henger det to plafonder midtsentrert i rommet(rommet er avlangt,dvs kortere endevegger og lengre sidevegger),og jeg hadde håpet på å ha noe noe annet enn plafonder..men de fleste lamper blir for lave,slik at man lett dunker borti de.

Rommet ser slik ut; hvitbeiset matt furugulv,grå vegger(farge:hvit lin) og hvite lister rundt vinduer og ellers. stilen min er landlig/nostalgisk,jeg liker gamle ting som lopper og antikviteter, og vil prøve å få til en koselig atmosfære UTEN at det blir sånn shabby chic style.Det har jo alle...hvitt hvitt hvitt og engler over alt.Det vil jeg ikke ha,heller rustikt om dere forstår :gjeiper:

Har sett DENNE lampen på ikea.no,klarer ikke bestemme meg om den er kul eller fæl :fnise: (nå skal det sies at jeg ikke har sett den "live")

men tror uansett denne også blir for lav,selv om jeg henger den helt i taket.

Har noen noen bra tips?er bare å komme med innspill,tar imot alt med takk!trenger "nye øyne" og tankegang til hva som kan passe denne stilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ingenting om budsjett, hvilken str du vil gå for eller om du har noen spesielle ønsker innenfor farge eller materiale. Tror det blir litt lettere å hjelpe til om vi får denne informasjonen også :)

Skrevet

ok,hmm budsjett ja..helst så billig som mulig seff,men maks 1500-2000 pr lampe hvertfall.

materiale er åpent,da jeg trenger inspirasjon! :-)

stuen er vel tja...7-8 m.lang og 4-5 m. bred på det bredeste,målt sånn røffelig.så str må jo bli etter det tenker jeg?ikke for stor,ikke for liten. :gjeiper:

Skrevet

Er redd dette gjenspeiler min personlige smak litt. Men her er noe jeg fant :)

Jeg har tatt utgangspunkt i pendler. Om det er allmennbelysning (lamper som skal gi lys til store deler av rommet) så ville jeg kanskje sett på skinner med spotter.

Nøste eller Lillys fra Living

Så har vi denne

Eller disse?

http://www.lampehuset.no/taklamper/hengende-lamper/noble-nl-pendel-52442

http://www.lampehuset.no/taklamper/hengende-lamper/flap-taklampe-52542

Er jeg i nærheten av de baner du tenkte? :P

Skrevet

Takk for svar!likte pendelen fra lampehuset,den med glass.men er redd de blir for lavt nede altså..tror de er litt penere om de henger litt ned med ledningen/kjettingen..?slik de skal eegentlig? blæh vil ha høyere tak! har også sett på denne,men er litt usikker på om den funker i mitt landlige/nostalgiske interiør.men kansje det blir kult med noe kontrast mot det gamle,tenkte jeg? de er litt dyre også da,hadde vært greit med noe liiitt billigere :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns den fra Nøste som Fanteria linket til var kul :)

Anonym poster: 79f0c8c5c8baf16df6eb78b059e42c52

Skrevet

ser nå at pendelen i glass bare er 16 cm høy..den blir litt liten som stuelampe,vil jeg tro.så ikke på str og trodde den var mye større jeg :-)

Skrevet

Det skal være mulig å justere lengden på ledningen så de kommer høyere opp. Det er en lampe jeg glemte å nevne. Min favorittlampe Flowerpot! Så fin, så enkel, så kul! :D

AnonymBruker
Skrevet

Det skal være mulig å justere lengden på ledningen så de kommer høyere opp. Det er en lampe jeg glemte å nevne. Min favorittlampe Flowerpot! Så fin, så enkel, så kul! :D

Jeg liker også den veldig godt, men synes ikke det virker som den passer inn hos TS.

Den hadde passet veldig godt hos meg som har enkelte bruktfunn i retro/teak-stil, type eamesstoler,noe stramt moderne osv.

TS sitt forslag synes jeg var ganske grusomt for å være ærlig - men de eksemplene Fanteria viste til(bortsett fra den siste pendelen fra lampehuset som jeg synes blir for moderne til TS sin stil), var veldig gode.

Jeg tror de komplementerer stilen din langt bedre enn eksempelene du selv er inne på :)

Men, liker du fortsatt egne eksempler bedre går du for det - er jo du som skal glane på dem hver dag.

Den plafonden du viste til tenker jeg tilhører en totalt annen stil enn hva jeg får inntrykk av at du beskriver, men igjen - det har jo ingen betydning.

Eneste er at man kan angre litt i etterkant uten å helt skjønne hvorfor(og det er gjerne fordi det krasjer litt, uten at man klarer plassere det).

Anonym poster: b2f0361837452bbd57dd35e69fdf110f

Skrevet

Takk for svar,haha så du synes plafonden er grusom? hmm..må nok i tenkeboksen igjen.tror kaansje du kan ha rett med det at jeg kan angre..og det er dumt om man har kjøpt to lamper til 4000.-!

på kjøkkenet har jeg forøvrig en antikkhvit "slitt" prismelysekrone,dette ligger rett ved stuen og man ser den lampen godt fra stuen.prøver liksom å få en helhet på rommene,siden man må gå gjennom stua for å komme til kjøkkenet.har forresten vurdert en ny lampe på kjøkkenet også,noe som er mer landlig og mindre shabby stil slik jeg føler lysekronen er.har også york-spisebordet til bohus under lampen,dette er også noe jeg vil bytte ut med noe røffere når jeg finner rett bord.gaaaad blir mer og mer confused jeg altså :lete:

Skrevet

Er enig at å velge lampe er kjempevanskelig! Spesielt taklamper er så sentrale i et rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...