Saeria Skrevet 8. februar 2004 #21 Skrevet 8. februar 2004 Selvfølgelig er det ikke normalt å si ja til en kjole som er for stor og av feil merke. Du hadde aldri betalt for den hvis du ikke trodde det var den du skulle bruke, og selvfølgelig skal du IKKE under noen omstendighet nøye deg med den kjolen. ALLE vet vel at det er veldig viktig for en brud å føle at hun har den perfekte kjolen i bryllupet. Nei, du. Si i fra at du vurderer å anmelde henne. Ta kontakt med nærmeste advokatvakt for råd om hva du kan gjøre videre, og som andre har nevnt: Send en mail til TV2 hjelper deg, og fortell dem din triste historie. For all del IKKE gi deg. Hun dama må ikke slippe unna. Ingen vordende brud skulle behøve å oppleve dette. *sender mange varme tanker og litt :trøste: *
Marit Skrevet 8. februar 2004 #22 Skrevet 8. februar 2004 Fy tyrk så sint jeg hadde blitt vist jeg var i dine sko ja Nei annmeld kjerringa og ikke gi deg på noen omstendigheter. Lover og regler om dette har jeg ikke noe særlig greie på desverre. Men som de andre sier ta vare på alt du har fra henne skriftilig. Dere har jo på en måte skrevet en kontrakt at du skaulle ha en helt annen kjole en det hun har sendt deg. Lykke til og håper virkelig du får pengene igjen. Klemmer :trøste:
anyvold Skrevet 9. februar 2004 Forfatter #23 Skrevet 9. februar 2004 Vel, har ikke kommet noen vei enda.. eller dvs, vi har sluttet fred (begynte å bli dyrt å krangle sånn...) Jeg har ingen lov på min side, jeg kommer ingen vei med noen ting! Det er blodig urettferdig, men sånn er jo livet......! Jeg har lagt ut kjolen for salg her: http://www.finn.no/finn/bap/object?pdc=107...0218&id=4179365 søt kjole til søt brud.. håper bare jeg blir kvitt den litt fort for jeg er jo avhengig av det for å få kjøpt den jeg egentlig skal ha...! :-?
Gjest Tex Skrevet 10. februar 2004 #24 Skrevet 10. februar 2004 KJolen er nydelig, du burde kunne få solgt den...... :blunke:
Saeria Skrevet 10. februar 2004 #25 Skrevet 10. februar 2004 Jeg har ingen lov på min side, jeg kommer ingen vei med noen ting! Hvem er det som har sagt det? En fagperson? Uansett så håper jeg virkelig du får solgt den. Den er jo utrolig fin.
Flo* Skrevet 10. februar 2004 #26 Skrevet 10. februar 2004 Jovisst har du retten på din side! Kjøpsloven § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Å få en annen vare enn det du har bestillt regnes som en alvorlig mangel med varen og du har dermed full rett til å heve kjøpet. Dette hadde vi om i rettslære senest i dag!!!!
Peluche Skrevet 10. februar 2004 #27 Skrevet 10. februar 2004 Jovisst har du retten på din side! Kjøpsloven § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Å få en annen vare enn det du har bestillt regnes som en alvorlig mangel med varen og du har dermed full rett til å heve kjøpet. Dette hadde vi om i rettslære senest i dag!!!! Jeg har også referert disse paragrafene til anyvold, og synes det er kjemperart at det ikke skal holde. Solgte ting privat en periode jeg også, og undersøkte dette med advokat for sikkerhets skyld, og svaret var både klart og forutsigbart; en kontrakt er en kontrakt, enten det er mellom privatpersoner eller mellom privatperson og firma, og dessuten er e-post som krever verifisering av identitet akkurat like gyldig som en fax eller et brev. Så det så....
Gjest Mayamor Skrevet 10. februar 2004 #28 Skrevet 10. februar 2004 Synes ikke selger skal slippe unna med dette. Dette er jo en selger vel - siden hun hadde flere kjoler...? Eller har hun vært gift flere ganger og selger nå unna kjolene før neste beiler står på trappen...? Lykke til. :trøste: Klem fra Mayamor
Gjest MrsL Skrevet 10. februar 2004 #29 Skrevet 10. februar 2004 Høres helt sykt ut at man skal kunne slippe unna med dette. En selger er en selger uansett om det er privat eller ei.............?????????????
Saeria Skrevet 10. februar 2004 #30 Skrevet 10. februar 2004 Hvor lenge skal annonsen ligge på finn.no? Kan du fjerne den selv? Jeg synes heller ikke hun skal slippe unna, selv om det å stå på kravet medfører litt ekstra arbeid.. Slemme kjoledamen bør betale tilbake pengene. :evil:
anyvold Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #31 Skrevet 10. februar 2004 Tro meg, hun vil aldri betale tilbake! Jeg har prøvd meg gul og blå, min far har også prøvd... !! Hun er bare glad hun er kvitt den selvfølgelig og hun påstår hun har spurt meg i telefonen om det var den og at jeg sa ja, og hvis jeg virkelig har svart ja så kan jeg jo på en måte forstå henne...! Men jeg kan ikke forstå hvorfor hun ikke kunne være litt medmenneskelig og litt behjelpelig når hun fikk vite hun hadde sendt feil kjole...! Hadde jeg vært i hennes sko hadde jeg ikke nølt med å ta den tilbake! Det er tross alt snakk om en brudekjole, en viktig del av en stor dag! men men.. jeg orker virkelig ikke krangle mer med henne om den hersens kjolen, den er ikke verdt det! Jeg tror jeg har brukt 300 kroner på henne i tillegg til kjolen, bare for å prøve å få henne til å forstå meg, mer vil jeg ikke bruke på denne saken...! Advokat hadde jeg aldri hatt råd til å hyre og når hun sier at loven ikke gjelder mellom privatpersoner så tror jeg på henne, hun er journalist og det hørtes ut som hun kunne litt juss....! Jeg vil bare bli kvitt kjolen, jeg.. den henger på soverommet (har ikke plass til den noe annet sted i vår lille leilighet) og hver kveld jeg legger meg ser jeg den og tenker på denne fæle opplevelsen.. jeg vil bare ha den ut av hus........
Saeria Skrevet 10. februar 2004 #32 Skrevet 10. februar 2004 Tro meg, hun vil aldri betale tilbake! Advokat hadde jeg aldri hatt råd til å hyre og når hun sier at loven ikke gjelder mellom privatpersoner så tror jeg på henne, hun er journalist og det hørtes ut som hun kunne litt juss....! Å være journalist gjør henne absolutt IKKE til noe mer en en lekmann. Mener å huske at andre har nevnt at loven gjelder salg mellom privatpersoner også. Jeg sier det igjen. Gå til advokatvakten, ta kontakt med forbrukerrådet her , og hør på advokatvakta om du har rett til fri rettshjelp. Ta med deg dine dokumenter dit, anmeld henne og gjør livet hennes like surt som det er for deg, når du legger deg om kvelden og har lyst å gråte fordi feil kjole henger på rommet ditt. :evil: Det fortjener hun. Du fortjener rett kjole eller pengene tilbake, en flott bryllupsdag og en lykkelig planleggingstid. Det siste opplever du vel ikke nå. Don't get mad, get even! :blunke:
Gjest MrsL Skrevet 10. februar 2004 #33 Skrevet 10. februar 2004 Kunne ikke sagt det bedre selv!! STÅ PÅ
camie Skrevet 11. februar 2004 #34 Skrevet 11. februar 2004 At du gir deg er akkurat det hun håper at du skal gjøre..... Ikke gi deg jente, vis at du har bein i nesa og gi den fæle "kjole-dama" inn så det synger!! Anmeld henne, kontakt forbrukerrådet, tv2 hjelper deg, gjør livet skikkelig surt for henne så kanskje hun ikke utsetter noen andre for nettopp det du har blitt utsatt for!! Hun har jo for pokker svindlet deg!!! blir litt engasjert her jeg.... Stor medfølelses-klem fra meg! :klem2:
julibrud 2004 Skrevet 11. februar 2004 #35 Skrevet 11. februar 2004 HAr lest historien din her og får helt vondt inni meg pga av din opplevelse. Håper jeg noen gang slipper å møte et slikt menneske. AHR du energi, vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med advokat, forbrukerrådet ol. som de andre jentene over her anbefaler... Dette har jo ikke med angrefristloven eller noe slikt. Dette er rett og slett en form for svindel. Det er vel vanlig at ev. første instans er forliksrådet, før du ev skulle måtte i retten. Og er du i forliksrådet. Ja sett times betalt på 300 kr... Det kan du glatt gjøre etter det jeg kjenner til. Du har alle mailene. Stå på ditt. Men uansett håper ejg virkelig dette får en lykkelig slutt.. Trøsteklem fra meg også
MarianneE Skrevet 11. februar 2004 #36 Skrevet 11. februar 2004 :o Er det virkelig mulig av folk og oppføre seg slik? Jeg er ordentlig sint på dine vegne, og hun kjole-dama kan......... sensurerer meg selv Ta kontakt med forbrukerrådet eller som noen sier TV2Hjelper Deg. Du må for all del ikke sette en strek over det hele og selge kjolen. Da får hun kjole-dama det akkurat slik hun vil. Den som gir seg har tapt, vet du......
tenker Skrevet 11. februar 2004 #37 Skrevet 11. februar 2004 Jeg er ingen jurist, men jeg kan ikke skjønne annet enn at kjøpsloven gjelder også når det er salg mellom privatpersoner: Kjøpsloven § 1. Alminnelig virkeområde. (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. Forbrukerkjøp er handel der selger er "profesjonell", dvs, ikke privatperson: Forbrukerkjøpsloven: § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Siden det er en egen lov om forbrukerkjøp, må vel kjøpsloven gjelde alle andre kjøp? Sånn rent intuitivt blir det jo også helt feil hvis man skulle kunne ture fram og svindle folk så mye man bare vil så lenge man er privatperson. Anyvold, når du sier at du ikke har råd til å engasjere advokat kan det hende du har så lav inntekt at du har rett på fri rettshjelp? Det er verdt å sjekke det opp, i alle fall. Hvis så er tilfelle, kan du saksøke denne :evil: dama herfra til h... Hvis hun påstår at du sa ja til denne kjolen på telefon, mens du har masse mails og SMS meldinger som viser at det var en helt annen kjole dere ble enige om, kan jeg ikke skjønne annet at hun har et (stort!) problem med bevisbyrden. Stå på! Hilsen Tenker (amatørjurist)
anyvold Skrevet 11. februar 2004 Forfatter #38 Skrevet 11. februar 2004 Hun påstår at hun har spurt meg i telefonen og at jeg svarte ja til at det var winnie. Det vet jeg helt ærlig ikke om stemmer! Jeg kan ikke huske at hun har stilt noe spørsmål om noen kjole som helst, bare at hun var skikkelig forkjøla og at jeg sa at jeg skulle sende adressen på sms... (men likevel klarte hun å gi meg feil etternavn...) Problemet er at jeg nettopp ikke hørte noe spørsmål så det kan jo være hun spurte og at jeg svarte ja! Men det vet jeg jo ikke! Hun påstår faktisk at hun har en telefonutskrift av samtalen vår, og det tviler jeg ikke på at hun har! I og med at hun er journalist og sikkert intervjuer folk på telefonen så har hun sikkert opptaker på telefonen...! Så hvis hun har på bånd at jeg svarer ja, (uansett om jeg hørte eller ikke hørte hva hun spurte om) så kommer jeg ikke så langt, uansett hvor mange mailer vi har skrevet om den andre kjolen... Muntlig gjelder visst over skriftlig..... Jeg er student og har verken tid eller råd til å gå til sak mot denne dama... uansett hvor surt det er å "tape"... det beste for meg er å få solgt kjolen og få dette ut av hodet så jeg kan konsentrere meg om det jeg bør konsentrere meg om! Jeg er forresten ikke så veldig glad i å snakke nedsettende om denne dama på nettet heller, for det første kan det være hun vanker her og for det andre er det visst straffbart......... Men jeg kommer alltid til å huske henne som en egoistisk, kald dame, og jeg kommer ikke til å stole så lett på folk igjen... Jeg har visst lært litt av denne situasjonen også....
Saeria Skrevet 11. februar 2004 #39 Skrevet 11. februar 2004 Jeg mener å ha hørt at det kan være straffbart å ta opp samtaler uten den andre partens samtykke.. :-? Muntlig avtale gjelder nok ikke over skriftlig. Da hadde rettvesenet hatt det travelt, med å rydde opp i haugevis med muntlige kontraktsbrudd. Det skal ikke så mye til, anyvold. Ta deg tid til å skrive en mail eller et brev til forbrukerrådet. Ta kopier av dokumentene dine, eller legg de ved som vedlegg i mail. Hør hva de kan gjøre for deg. Send en mail til TV2 hjelper deg. Det kan hende de tar saken din, og alle vet hvor vanskelig det er for en skurkedame å være like sta for åpent kamera. Jeg blir så lei meg på dine vegne, og så så sint. Be pappaen din hjelpe deg, om du har det travelt med studiene.. Hvis ikke kjolen blir solgt fort, så er nok dette en mulighet du absolutt bør prøve. Når det gjelder rettsak, så blir du nok ikke dratt inn i retten før det er tvingende nødvendig. Det er vel derfor vi har forlik?!? En stor sympatiklem overbringes her..
anyvold Skrevet 11. februar 2004 Forfatter #40 Skrevet 11. februar 2004 Både min mor og min far mener jeg bare bør glemme dette...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå