Gå til innhold

Mammadalt på 2,5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 2,5 år. Så lenge jeg er hjemme så skal jeg gjøre omtrent alt med henne, det er bare jeg som er bra nok. Jeg må legge, jeg må trøste, jeg må stå opp med henne (og får ikke legge meg igjen om det skulle være grytidlig og faren kan ta over etterhvert). Innimellom vil hu ikke engang at pappaen hennes skal være i nærheten. Hun blir sjalu når pappaen hennes gir meg en klem eller stryker på meg. Når pappaen er hjemme med henne alene så går det greit at han gjør ting med henne, men så fort jeg er der blir det hyl og skrik hvis han skal gjøre noe (annet enn å leke).

Noen tips? Det er slitsomt for meg som føler jeg nesten aldri får avlastning.

Går det over snart? Noen andre som har det på samme vis kanskje?

Et annet problem er at mannen blir sur når hun heller vil at jeg skal gjøre ting, når han blir irritert på henne og sier "å ja, det er jo bare mamma som får lov" eller "så hyggelig du er mot meg" osv så tror jeg at det bare forsterker "mammadaltinga". Jeg har selvfølgelig sagt i fra til han at han ikke bør bli sur når hun heller vil til meg fordi hun forstår han, men han mener det ikke gjør noe.

Anonym poster: 7ec0218d2d6b37be473458f00b502d04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil rett og slett anbefale dere å ta den kampen. (Jeg vet det kan være veldig lett å si, og mye vanskeligere å gjennomføre...) Gi henne beskjed om at "nå er det pappa som skal hjelpe deg", og gjennomfør det.

Dere må selvfølgelig være to om å gjennomføre det, og dere må støtte hverandre på at dette klarer dere å gjennomføre. Om du føler at du ikke greier å høre på at hun lager rabalder og vurderer å gripe inn for å ta over, så må han stoppe deg - og også motsatt.

Når dere får dette på plass, kan dere selvfølgelig innimellom spørre henne hvem hun har lyst å ha hjelp av, men som hovedregel synes jeg barnet bør akseptere å motta hjelp av dere begge, uansett om dere begge er hjemme.

• Liker 2
Gjest anonym
Skrevet

Dere må ta den kampen nå.Blir værre om dere venter.Så får hun bare godta at her gjelder pappa også.Har nemlig vært gjennom dette sjøl.Han min blei ammet lenge så satt nok mye derfor han ville mye til meg da han var litt mindre.

Du burde rett og slett begynne og gå utde gangene pappan skal legge henne.Så får hun bare trasse eller hva hun gjør.Gir seg nok til slutt,men kan ta tid.

Skrevet

Dere må ta den kampen nå.Blir værre om dere venter.Så får hun bare godta at her gjelder pappa også.Har nemlig vært gjennom dette sjøl.Han min blei ammet lenge så satt nok mye derfor han ville mye til meg da han var litt mindre.

Du burde rett og slett begynne og gå utde gangene pappan skal legge henne.Så får hun bare trasse eller hva hun gjør.Gir seg nok til slutt,men kan ta tid.

Må si meg litt uenig her, jeg syns absolutt de må ta kampen, men mor bør ikke gå ut av huset. Ts skriver jo at alt går greit så lenge hun er borte, så kampen må taes med henne i hus tror jeg. Det vil sikkert bli mye og langvarig hyling, men hvis dere vil ha slutt på at frøkna bestemmer, er dette en kamp dere må gjennomføre.

For barn må det jo være kjempe deilig med foreldre som faktisk står for hva de sier; at et nei er et nei istede for et kanskje bare jeg maser lenge nok... Stå på, det er det verdt både for dere og barnet!

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg i at det ikke er så bra at pappa kjører guilttrip på jenta når hun bare vil ha deg.

Det gjør nok ting værre, og det er klart jenta får med seg det. Kansje faren bør prøve å gjøre mer ting sammen med jenta?

Anonym poster: 942902883ab3315d41b5b4e5f34bfad6

Skrevet

Må si meg litt uenig her, jeg syns absolutt de må ta kampen, men mor bør ikke gå ut av huset. Ts skriver jo at alt går greit så lenge hun er borte, så kampen må taes med henne i hus tror jeg. Det vil sikkert bli mye og langvarig hyling, men hvis dere vil ha slutt på at frøkna bestemmer, er dette en kamp dere må gjennomføre.

For barn må det jo være kjempe deilig med foreldre som faktisk står for hva de sier; at et nei er et nei istede for et kanskje bare jeg maser lenge nok... Stå på, det er det verdt både for dere og barnet!

Enig med deg. Barnet må rett og slett lære at far funker selv om mor er hjemme.

Det blir ikke lett, TS, men det er verdt det til slutt.

Skrevet

Det er helt normalt i den alderen. Det har ikke noe med at hun favoriserer deg, det har med å gjøre at hun tester hva hun får lov å styre eller ei. "Om jeg skriker nok nå, blir det mamma som steller meg da?"

Ikke la hun få viljen sin på dette. Forklar at pappa skal stelle og sånn blir det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...