Syden Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Finnes det noe negativt med klikkertrening? har akkurat begynt med det selv, men vil høre litt rundt om det finnes noe negativt om det?
Redbull Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Klikkeren må alltid være med. Vanskelig å ha styr på både klikker, godbiter OG bånd/hund.
la Flaca Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Nei, det finnes ikke noe negativt med klikker. Og den må selvfølgelig ikke alltid være tilgjengelig. Man bruker klikker for å lære inn nye ting, eller trene bort problemer. Man velger selv når det skal trenes og hva som skal trenes. 1
Sugerøret Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 du kan jo lage klikker lignendes lyder med tunga. Da slipper du den andre type klikkeren. 1
Sinner Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Det er en fin læringsmetode hvis du gjør det riktig. Jeg har møtt mange som drar klikkermetoden til det ekstreme og står og ser på hunden som stjeler fra bordet, for man må jo vente til hunden har funnet ut av det selv må du tro, slik at de kan klikke. Jeg bruker selv positiv læring men hundene forstår et nei selv om de har lært det inn positivt. 1
Skyligth Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 De som finner på å stå å se på mens hunden stjeler mat fra bordet har misforstått klikkertrening fullstendig. Klikkertrening er ikke fri barneoppdagelse, man setter grenser der og. I ett slikt tilfelle ville jeg enkelt gått bort og henta hunden, eller ropt på den hvis innkalling var innlært. Og til neste gang satt maten lengre inn på bordet eventuelt pakket den bort før hunden fikk tatt det. Man trenger ikke selve klikkerboksen for å klikkertrene, kan klikkertrene med ordet "bra" feks, klikkeren er bare en betinget forsterker, du kan betinge hva som som helst (ord/lyd/klapp) til å fungere på akkurat samme måten. TS: Nei jeg ser ikke noe negativt med klikkertrening sålenge man vet hva man gjør, vet at det ikke betyr fri barneoppdragelse og ikke betyr endeløs godbitforing resten av hundens liv. Utmerket verktøy/metode for nyinnlæring, avlæring og mye mer. 1
Sinner Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 De som finner på å stå å se på mens hunden stjeler mat fra bordet har misforstått klikkertrening fullstendig. Klikkertrening er ikke fri barneoppdagelse, man setter grenser der og. I ett slikt tilfelle ville jeg enkelt gått bort og henta hunden, eller ropt på den hvis innkalling var innlært. Og til neste gang satt maten lengre inn på bordet eventuelt pakket den bort før hunden fikk tatt det. Man trenger ikke selve klikkerboksen for å klikkertrene, kan klikkertrene med ordet "bra" feks, klikkeren er bare en betinget forsterker, du kan betinge hva som som helst (ord/lyd/klapp) til å fungere på akkurat samme måten. TS: Nei jeg ser ikke noe negativt med klikkertrening sålenge man vet hva man gjør, vet at det ikke betyr fri barneoppdragelse og ikke betyr endeløs godbitforing resten av hundens liv. Utmerket verktøy/metode for nyinnlæring, avlæring og mye mer. Akkurat. Det er det som er "feilen" med klikkertrening, at så mange missforstår konseptet fullstendig. 1
Gjest Trio Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Klikkeren må alltid være med. Vanskelig å ha styr på både klikker, godbiter OG bånd/hund. Jeg bruker kun klikker ved innlæring av nye ting inne, ellers sier jeg "ja" som betyr akkurat det samme. GOdbiter trenger ikke være med, det er kun under innlæring det er mest praktisk. Jeg bruker mye andre belønninger som lek, få springe løst eller hilse på nabohunden. For at hunden ikke skal springe av gårde hver gang jeg sier "ja" bruker jeg "fri" som betyr at han får lov til å hilse på en annen hund/lukte på en flekk el. Man står selvsagt heller ikke å ser på at hunden spiser mat på bordet for å vente til den kommer ned for å klikke. I slike tilfeller bruker man brannslukning. Man ber hunden slippe maten (selvsagt lært tidligere om ikke bytter man maten til seg med noe bedre), løfter hunden/ber hunden gå ned fra bordet og begynner å tenke på hvordan man kan unngå slike tilfeller senere. Jeg lærte feks. inn en "ikke rør det mens jeg er borte" kommando som fungerer finfint, fordi hunden ikke har noen erfaring med å ta mat fra bordet da det er gradvis lært inn. Ellers lar jeg ikke mat ligge på bordet om jeg skal være borte lenge, ikke bare for å unngå at hunden spiser det, men også fordi jeg synes det er langt mer hygiensik å ha mat i skap og skuffer. 1
Skyligth Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Jeg bruker kun klikker ved innlæring av nye ting inne, ellers sier jeg "ja" som betyr akkurat det samme. GOdbiter trenger ikke være med, det er kun under innlæring det er mest praktisk. Jeg bruker mye andre belønninger som lek, få springe løst eller hilse på nabohunden. For at hunden ikke skal springe av gårde hver gang jeg sier "ja" bruker jeg "fri" som betyr at han får lov til å hilse på en annen hund/lukte på en flekk el. Man står selvsagt heller ikke å ser på at hunden spiser mat på bordet for å vente til den kommer ned for å klikke. I slike tilfeller bruker man brannslukning. Man ber hunden slippe maten (selvsagt lært tidligere om ikke bytter man maten til seg med noe bedre), løfter hunden/ber hunden gå ned fra bordet og begynner å tenke på hvordan man kan unngå slike tilfeller senere. Jeg lærte feks. inn en "ikke rør det mens jeg er borte" kommando som fungerer finfint, fordi hunden ikke har noen erfaring med å ta mat fra bordet da det er gradvis lært inn. Ellers lar jeg ikke mat ligge på bordet om jeg skal være borte lenge, ikke bare for å unngå at hunden spiser det, men også fordi jeg synes det er langt mer hygiensik å ha mat i skap og skuffer. Amen og sånn der
Redbull Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Å bruke ord som er"Bra" eller "Ja" er skummelt mener jeg! Det er ord du bruker i hverdagen. Jeg sier de ofte til dattera mi med hunden til stede feks. Ordet må være hellig skal det brukes til klikker trening. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 det er så KULT med folk som uttaler seg om ting de tydeligvis ikke har peil på.. Anonym poster: fa358bab9bf0d22b86f51297f77c3818
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 det er så KULT med folk som uttaler seg om ting de tydeligvis ikke har peil på.. Anonym poster: fa358bab9bf0d22b86f51297f77c3818 En litt nærmere forklaring kanskje? Anonym poster: 454d5806d7b7a84a5c8c7f4921187f0e
Skyligth Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Å bruke ord som er"Bra" eller "Ja" er skummelt mener jeg! Det er ord du bruker i hverdagen. Jeg sier de ofte til dattera mi med hunden til stede feks. Ordet må være hellig skal det brukes til klikker trening. Vel det hender ganske ofte det kommer en lyd rundt om som kan forveksels med ett klikk, det betyr ikke at bikkja mi hopper rett i treningsmodus av den grunn. Jeg roser ofte bikkja med "bra", "ja" er en kommando for henne, den betyr løp. Men om jeg sitter inne i en samtale og sier: Vel ja, dette var bra, så begynner ikke bikkja mi å løpa og tror hun får ros for det av den grunn. De vet forskjellen på treningslyden og vanlige lyder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå