Gå til innhold

Vil endre navn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste dette, but here goes;

Jeg har i flere år hatt lyst til å legge til et mellomnavn, altså navnet til mormoren min. Jeg skal beholde mitt egentlige navn, men putte dette andre navnet bak.

Men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette på en "offisiell" og ordentlig måte, hvis det i det hele tatt er mulig å bytte navn på denne måten? Jeg vet jo det er mulig å gjøre det, men må man ha en spesiell grunn til hvorfor man vil endre?

Anonym poster: c81cad9ae7edca4718c73a271f74e0b8

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Men er det ikke sånn i Norge at et mellomnavn som IKKE egentlig er et etternavn, blir til et fornavn?

At hvis du tar fornavnet til mormoren din som et "mellomnavn" skal det egentlig bli et andre fornavn?

Skrevet (endret)

Men er det ikke sånn i Norge at et mellomnavn som IKKE egentlig er et etternavn, blir til et fornavn?

At hvis du tar fornavnet til mormoren din som et "mellomnavn" skal det egentlig bli et andre fornavn?

Jo, det er riktig.

Ein kan berre ha eit etternavn. Mellomnavn blir i navneloven brukt om ekstra "etternavn".

Ein kan ha fleire fornavn. Men mange kaller også ekstra fornavn for mellomnavn, men i loven kaller ein dette for "andre fornavn".

Endret av cogito
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er riktig.

Ein kan berre ha eit etternavn. Mellomnavn blir i navneloven brukt om ekstra "etternavn".

Ein kan ha fleire fornavn. Men mange kaller også ekstra fornavn for mellomnavn, men i loven kaller ein dette for "andre fornavn".

Så når jeg skal sende inn meldingsskjema så skal jeg sette det nye navnet etter og sammen med fornavnet mitt og ikke som et mellomnavn?

Skrevet

Så når jeg skal sende inn meldingsskjema så skal jeg sette det nye navnet etter og sammen med fornavnet mitt og ikke som et mellomnavn?

Ja! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde feil når jeg skiftet navn, tok bestemors navn som "mellomnavn" på skjema. Fikk svar tilbake etter noen uker med en post-it-lapp der noen med sirlig håndskrift gav meg kompliment for nydelig navn, og forklarte reglene/hvorfor navnet hennes stod som "annet fornavn" og ikke mellomnavn :-) Så om du gjør feil der, så er det ikke krise altså. Tror de er vant med at mange er usikre på om det er fornavn, mellomnavn eller evt. etternavn de skal føre opp nye navn på!

Anonym poster: d9629cbc28ad24d1c089eb688a5ac21d

Skrevet

Jeg må også alltid oppføre mitt mellomnavn (pikenavn) som fornavn. Tidligere fjernet jeg et annet mellomnavn (min mor sin etternavn). Det måtte jeg søke om "som å fjerne et fornavn". Så mellomnavn regnes i søknadsform som et fornavn.

AnonymBruker
Skrevet

Et lite spørsmål til. Det stod noe om at man ikke kan bytte etternavn og mellomnavn på 10 år. Men det stod ikke (som jeg så) om det gjaldt fornavn også..

Altså hvis jeg tar et andre fornavn nå, så kan jeg ikke bytte etternavn senere hvis jeg f.eks skal gifte meg?

Skrevet

Et lite spørsmål til. Det stod noe om at man ikke kan bytte etternavn og mellomnavn på 10 år. Men det stod ikke (som jeg så) om det gjaldt fornavn også..

Altså hvis jeg tar et andre fornavn nå, så kan jeg ikke bytte etternavn senere hvis jeg f.eks skal gifte meg?

Å bytte etternavn ved ekteskap er nemnd som eit tillatt unntak i navneloven, § 10 pkt. 1. Så det treng du ikkje bekymre deg for! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...