Gå til innhold

Hvordan få rengjort/vasket en lang/høy termos innvendig?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har noen gode tips? Den er for høy å ha i oppvaskmaskinen, så det kan bare utelukkes. Men finnes det noen lange oppvaskkoster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare stappe en klut nedi vha en pinne, og røre litt rundt? Ellers er bakepulver og litt varmt vann (la det stå og virke av seg selv) veldig bra for termoser, fjernes også sur melk-lukt etter kakao o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det hjelper å bruke pulver til oppvaskmaskin og la det stå litt før skylling.

Jeg bruker en sånn tykk "engangsklut" på en trepinne eller noe og stapper nedi. Så vrir jeg rundt og hit og dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

okay, det var gode tips. Får dere av ting som er størknet, med denne metoden. Har nemlig en rand i nedre del av termos som har størknet. Skal prøve dette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bakepulver + sitronsaft som er gulloppskriften for rengjøring av termoser og vannkokere.

2 ts bakepulver, en sprut sitronsaft og lunkent vann. La dette stå på benken en halvtime og bruk en børste for å fjerne smuss og kalkrester.

En lang oppvaskkost heter "flaskebørste" og fåes i butikker som Jernia etc. En slik børste er helt ypperlig til høye syltetøyglass, vaser, flasker, termoser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En skvett klor sammen med vann. La stå over natten

Du kan prøve å skru ut kolben innvendig. Den kan du legge i oppvaskmaskinen. Skyll den etterpå.

Dette gjør jeg med mine kaffekanner. Også på jobben hvor vi har veldig mange. (skrur ut kolben)

De vil alltids lehhe noe innvendig også. derfor kjekt om de skrues ut innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en litt "grov" klut og en teskje pulversåpe til bruk for vaskemaskin. Hell VARMT vann på termosen og la såpen løse seg opp. Stapp kluten nedi, skru igjen korken og rist. Skyll termosen godt etterpå!

Renere kan det ikke bli! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bakepulver + sitronsaft som er gulloppskriften for rengjøring av termoser og vannkokere.

2 ts bakepulver, en sprut sitronsaft og lunkent vann. La dette stå på benken en halvtime og bruk en børste for å fjerne smuss og kalkrester.  

En lang oppvaskkost heter "flaskebørste" og fåes i butikker som Jernia etc. En slik børste er helt ypperlig til høye syltetøyglass, vaser, flasker, termoser etc.

Går det greit å bruke det i vannkoker oxo ? trodde man bare skulle bruke vann og sånn avkalking i dem ....... den blir ikke skadet av det altså ? Vannkokeren min skriker absolutt litt etter vask tror jeg..... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det greit å bruke det i vannkoker oxo ? trodde man bare skulle bruke vann og sånn avkalking i dem ....... den blir ikke skadet av det altså ? Vannkokeren min skriker absolutt litt etter vask tror jeg..... :oops:

Ja, jeg skrev dette i innlegget du siterte meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev dette i innlegget du siterte meg på.

Jeg ser ikke for øynene står i veien........ :roll:

Takk for tips ! vannkokeren skal få prøve i morra

og jeg skal lese litt nøyere neste gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Zobel28

Husker at min mor tok potetvannet når hun kokte poteter og heldte opp i thermos. Det tok skjolderne og var miljøvennlig.

(men jeg har aldri gjort det selv..., men de blev blanke og fine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty

Godt råd for rengjøring av termoser etc er kaffetrakter rens. Fåes kjøpt i dagligvarebutikk. Det er en flytende sak i en liten pose som du bare tømmer i termosen og lar det stå over natta. Vips så har du en ren Termos!!! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...