AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har blitt sykemeldt ut juni, og starter egentlig ferie fra 1. juli. Hva skjer hvis jeg blir fortsatt sykemeldt etter 1. juli? Jeg er jo trukket i lønn for ferien, og har fått feriepengene. Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt i ferien og ønsker å ta ut denne ferien senere i høst? Blir jeg trukket for ferien igjen, eller vil jeg få vanlig lønn under den forskjøvede ferien? Anonym poster: 6e15221127cbb8dea3c262e4c62458cd
Gjest Quake Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Eneste måten å få noe igjen for å være sykemeldt i ferien er om du er beordret av legen til å være sengeliggende.
Solbærsaft Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Eneste måten å få noe igjen for å være sykemeldt i ferien er om du er beordret av legen til å være sengeliggende. Litt voldsomt? Fra ferieloven: § 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp. Hvis du er 100% sykemeldt i minst 6 dager av ferien din, så kan du kreve å få ta ut denne delen av ferien din (altså dagene du hadde sykemelding) på et annet tidspunkt. Det krever (100%) sykemelding fra lege (men det kreves ikke at du er "beordret" av legen til å ligge i senga!) 3
Portvinpiken Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Eneste måten å få noe igjen for å være sykemeldt i ferien er om du er beordret av legen til å være sengeliggende. I alle dager. Sykemeldt er sykemeldt. Man må alledels ikke være sengeliggende, og ingen kan tvinges til å være sengeliggende. I tillegg finnes det helt klart sykdom som ikke krever at man må ligge flat i sengen. Hvor får du det i fra? Det er litt skummelt å være så bastant med egen synsing :-) 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Litt voldsomt? Fra ferieloven: Hvis du er 100% sykemeldt i minst 6 dager av ferien din, så kan du kreve å få ta ut denne delen av ferien din (altså dagene du hadde sykemelding) på et annet tidspunkt. Det krever (100%) sykemelding fra lege (men det kreves ikke at du er "beordret" av legen til å ligge i senga!) TS: Jeg vet at jeg har krav på å få igjen dagene, mitt spørsmål går mer på hvordan det blir med lønna.... Anonym poster: 6e15221127cbb8dea3c262e4c62458cd
Solbærsaft Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 TS: Jeg vet at jeg har krav på å få igjen dagene, mitt spørsmål går mer på hvordan det blir med lønna.... Anonym poster: 6e15221127cbb8dea3c262e4c62458cd Du skal kun bli trukket for ferien en gang. Rent hvordan det løses bør du ta med de som kjører lønn hos deg. Enten så blir du trukket for ferien nå, og får vanlig lønn under ferien senere, eller så blir du ikke trukket nå, men blir trukket når du tar ferien senere.
DINK Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Jeg ble sykmeldt i fjorten dager under ferie en gang, da sendte jeg inn sykmelding og snakket med sjefen pr telefon. På første lønnslipp etter ferien stod det at jeg hadde to ekstra ferieuker (eller 10 dager) til gode, så de flyttet ferien min rett og slett. Men arbeidsgiveren din vet hvordan dette skal løses.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Jeg var sykemeldt i ferien min i fjor (også kommunalt ansatt). Fikk feriepenger som normalt i juni, og forskjøvet ferie med vanlig lønn da jeg var friskmeldt på høsten. Og jeg var ikke sengeliggende heller. Anonym poster: f2aa08a96a67cd16c8b4fae419e41b29
Gjest annemor30 Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Jeg var sykemeldt i fra jobben,fikk ikke ferien utsatt eller noe da jeg ikke var sengeliggende og jeg kunne ha noe glede av ferien. Jeg satt med brekt tå og satt i ro i 3 uker.. morro
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Du skal kun bli trukket for ferien en gang. Rent hvordan det løses bør du ta med de som kjører lønn hos deg. Enten så blir du trukket for ferien nå, og får vanlig lønn under ferien senere, eller så blir du ikke trukket nå, men blir trukket når du tar ferien senere. TS: Jeg har allerede blitt trukket for ferien og fått feriepengene. Men da skjønner jeg at i tilfelle det blir lengre sykmelding, så får jeg lønn som vanlig hvis jeg må ta ut ferien senere i år. Håper å bli frisk, for det passer egentlig ikke å ta ut ferien senere i år. Men det var greit å få vite hva som skjer, i tilfelle.. Takk til dere som har gitt fornuftige svar Anonym poster: 6e15221127cbb8dea3c262e4c62458cd
Østlandet Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Eneste måten å få noe igjen for å være sykemeldt i ferien er om du er beordret av legen til å være sengeliggende. Nei da. For noe tull. (hva om man brekker et ben?) En sykemelding er god nok. Klart man ikke må være sengeliggende. Og, da går det jo opp i opp. du får jo sykepenger ved sykemelding.
Gjest annemor30 Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Det er ikke legen som setter seg på bakbena,det er NAV..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå