Gå til innhold

Rotekopp på 14

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 14 som er en skikkelig rotekopp. Han roter bort det meste. Nøkler, busskort, mobil etc. Vi har etter mye fram og tilbake klart å lære han å ta vare på nøklene. De MÅ henges på et fast sted straks han kommer inn døra, og omsider ser det ut til at han klarer å holde styr på nøklene. Men busskort og mobil forsvinner fortsatt støtt og stadig. Det pleier å dukke opp igjen inni en skuff, under senga, oppå ei hylle, på gulvet under kommoden osv.

Vi har prøvd å terpe like mye på busskort og mobil som vi har gjort med nøkler, men det funker visst ikke. Særlig mobilen passer det jo dårlig å legge på et fast sted, siden den gjerne brukes litt i ulike rom.

Så hva gjør dere andre med rotekopper i hus? Finnes det noen lure triks noen kan dele med oss?

Han trenger ny mobil nå snart, og da skal han få kjøpe den selv for egne penger (han har spart ei stund). Vi håper det kan gjøre at han blir litt mer opptatt av å passe på mobilen. Hva tror dere? Når det gjelder busskort må han også bruke av egne penger til enkeltturer på buss hvis han ikke finner kortet sitt.

Anonym poster: 02364c17508e268bab8c1dcebf00138e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hiv absolutt alt i bossekker uten å sortere det først. Skitne truser, fat, gensere, mobillader osv. Sett det i boden. Når han så spør hvor det er så sier dere at han kan gå i boden og lete etter det.

Anonym poster: 4a17a729165e1e5a338970be852c9e30

Skrevet

Jeg ville bedt han legge busskortet i lommeboken sin (hvis han klarer å holde orden på den;))og mobilen i lomma.:)

Gjest annemor30
Skrevet

Haha,jeg har gitt opp her;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi lar tenåringen skaffe nytt busskort for egne penger. Når nøkler mangler så må tenåringen vente til det er noen hjemme som kan slippe inn, eller vi sier at vi skal bort så det *må* letes etter nøkkelen. Det hjelper litt i perioder, men tenåringen er kronisk rotete :gjeiper:

Mobil har jeg ikke vært borti at blir rotet bort, men de går stadig i stykker. Mistes i bakken/i do/i vasken og overalt ellers hvor det er mulig å ødelegge dem. Vi har derfor også tenkt til å la tenåringen kjøpe egen mobil denne gangen for å se hvordan det går, men jeg har mine tvil ;)

Anonym poster: a138e09cb4245aacdaebb7872c21294e

AnonymBruker
Skrevet

Vet du når jeg var selv ung så hadde jeg ikek hodet på plass..mista lommebøker og ditt og datt. Men nå som jeg er 30 så mister jeg ikke en eneste ting.

Kansje det har noe med at man er litt "uferdig" i hjernen? :fnise: Jeg vet ikke..:) Men å henge fra seg nøkler var lurt da. Kansje han han legge fra seg busskort og det andre på samme stedet, slik at alt ligger på riktig sted?

Ellers tror jeg 14 åringer glemmer og suller..De er jo "barn" på en måte. Tror ordensansen kommer med alderen hehe. :) Lur ide at han sparer til egen ny telefon da.

Anonym poster: fd82da3ae982ced41b0fe500c8a192c1

Gjest Emera
Skrevet

Godt å se at det er flere!

Mange sier at man bare må sette hardt mot hardt i sånne tilfeller, men det hjelper jo ikke det minste. Min er utrolig distré. Hun tar godt vare på nøkler, mobil og busskort så fremt de ligger på fast sted i skolesekken, men glemmer dem gjerne hvis de f. eks. har vært flyttet over til en veske. Hun glemmer også å ta med slikt som gymtøy og matpakke om jeg ikke passer på. Jeg har ikke tall på hvor mange skjerf og hanskepar jeg har måttet kjøpe...

Jeg har bedt, tryglet, vært morsk, latt det skure, lagt til rette for at hun skal huske... ja, det meste. Like distré er hun.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Han blir sikkert flinkere til å ta vare på ting etter hvert :)

Aner ikke hvor mange busskort jeg mistet på ungdomskolen, men det var ikke få.

Rotet vekk skolebøkene og det meste andre.

Har blitt mye flinkere nå, kommer vel med alderen? ( nå hørtes det litt ut som om jeg var 50 og ikke 19, tehe)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage en slags mappe/pung som skal henge på en spiker på veggen på rommet? I den kan lommebok og busskort etc ligge. Mobilen kan man jo bare ringe til dersom man ikke finner den, så den trenger man jo ikke være like ryddig med.

Anonym poster: ff7eeaef33ef539177f8e0797d6cd797

Skrevet

Hva med å lage en slags mappe/pung som skal henge på en spiker på veggen på rommet? I den kan lommebok og busskort etc ligge. Mobilen kan man jo bare ringe til dersom man ikke finner den, så den trenger man jo ikke være like ryddig med.

Anonym poster: ff7eeaef33ef539177f8e0797d6cd797

Ha ha jeg har en slik toalettmappe med mange rom. Den henger i gangen og er til nøkler etc.

Jeg er og forblir en katastrofe når det kommer til å holde orden på slikt.

Min mor kjøpte den til meg da jeg var 16 og den er i bruk enda. ( jeg er nå 32 ).

Merkelig nok vet jeg hvor alle andre sine nøkler, mobiltelefoner og slikt er, men ikke mitt eget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...